12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

12 eller 24volt (elsnurra) Rönnqvist 550pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
    Här får du något att tänka på.... Hur kommer du att ladda dina batterier? Har du båten på trailer? Eluttag vid bryggan?
    Om man har en liten båt så kommer 12 V 55lbs funka. Det gör det för mig på en buster X. Klart att det vore nice med 24 V men det har sina komplikationer....

    Fördelen med 12 V är att det räcker med ett batteri. Klarar mig oftast på ett 85Ah batteri (Buster X) såvida jag inte ligger och kör järnet mot vinden. Slänger oftast med ett extra batteri på tävling... Men är du dedikerad på att fiska i lovart under stökiga förhållanden så skulle jag nog satsa på 24V.

    Utifrån din beskrivning så skulle jag också välja lösning utifrån hur du tänkt ladda batterierna
    Om jag väljer att ta med mig batteriet hem och ladda så är det en väsentlig skillnad på "släpa" ett eller två batterier.
    Laddar jag på trailer eller hemma/ har eluttag vid bryggan så spelar ju det ingen roll. Utan bara se till att man har en bra laddare.

    Men sen då... ett normalt fritidsbatteri väger ju ca 25 kg. Var placerar du 50 kg batterier i båten? Och helst så nära elmotorn som möjligt för att minimera spänningsförluster (vilka är lägre med 24 V eftersom du drar mindre ström). Ett alternativ är ju förstås att ta fram stora plånboken och köra litiumbatterier. Jag har mitt fritidsbatteri placerat direkt under elmotorn och det fungerar utmärkt på min båt. Men glöm inte att en elmotor väger ca 25 kg också. Så 50 eller 75 kg i fören....

    Ett bra tips är också att försöka montera en solcell på säg 50 W och en solcellsregulator som laddar batterierna. Fungerar kanon att ha fulladdade batterier i båten på sommaren. Ska du tävla flera dagar i rad så krävs det dock att du laddar som vanligt...

    Frågan är har du båten på trailer?

    Micke kommer med flera viktiga poänger här. Kör själv med 24V och två tunga AGM-batterier i mittoften inverkar negativt, båten är klart framtung.

    Lithium är att föredra av flera skäl än bara vikten... Jag skulle fundera både ett och två varv ang batterivalet.

    Väljer du att köra 12V så är väl bästa lösningen ett lithiumbatteri som du kan starta motorn med och samtidigt använda laddström från huvudmotorn till att ladda. På så sätt behöver du inte ta med batterierna och du behöver inte tänka på att stöpsla i laddkontakten efter varje tur.

    Jag var själv helt insnöad på att ej "undermotorisera" men har fiskat ihop med flera som kör 55lbs och det har funkat bra. Kör du 55lbs så kan du ju på sätt och vis kompensera för det genom att ha en hög batterikapacitet (100ah lithium ex) så att du kan ligga på högre varv längre om nu vädret kräver det.
    Senast ändrad av gabbu; 2020-12-16, 15:04.

    Lämna en kommentar:


  • mickedykare
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?
    Suck... konstig jämförelse...
    Om jag skulle montera ur och bära hem min utombordare så skulle jag antagligen prioritera vikt framför kraft. Så länge kraften är tillräcklig. Och om jag hade lös tank så skulle jag ändå ha samma volym oavsett motorstorlek. Nu har jag fast monterad tank och fast monterad utombordare...

    Kraften på en 12V är tillräcklig för det användningsområde skribenten räknade upp. Fiske i vikar, spotlock. Åtminstone så länge det inte blåser mer än 6-7 m/s och man ska köra i motvind. Speciellt eftersom båten han talar om väger mindre än min buster X (där det funkar utmärkt) och har lägre fribord.

    Blåser det mer får man helt enkelt anpassa sitt fiske. Drifta där elmotor mer används för att styra driften genom att putta ut/in båten. Använder ofta drivankare i dessa fall och det fungerar kanon.

    Så valet 12 eller 24 V handlar inte bara om kraft utan mer ett helhetsperspektiv.
    - Kraft
    - Hur länge vill man kunna köra
    - Laddningslösning
    - Vikt/Viktfördelning
    - Kostnad

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

    Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?
    Tankar 100 liter fast tank på närmsta båtmack. Mitt ekipage väger enligt följande: 570 kg båt, 190 kg/100 hk motor, 100 kg/liter soppa, blybatterier för startmotorn 50 kg, elmotor plus lithiumbatteri 30 kg, ankare och annat junk 30 kg, lätt överviktig fiskare (jag) 100 kg. Funkar utmärkt med 12V, även med 1-2 fiskare extra om det inte blåser satan.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Beror som Mickedykare skriver helt på förutsättningarna, trailar han båten och tänker sig fast installation av batterier som laddas hemma i garaget så är 24V givet. Själv har jag en något större båt än TS och för mig är det givna valet 12V eftersom jag släpar batteri och motor till/från båten som ligger vid brygga.
    Har du da også undermotorisert påhenger så du sleper mindre bensin frem og tilbake?

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Du skal ha 24V.
    Beror som Mickedykare skriver helt på förutsättningarna, trailar han båten och tänker sig fast installation av batterier som laddas hemma i garaget så är 24V givet. Själv har jag en något större båt än TS och för mig är det givna valet 12V eftersom jag släpar batteri och motor till/från båten som ligger vid brygga.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Du skal ha 24V.

    Lämna en kommentar:


  • mickedykare
    replied
    Här får du något att tänka på.... Hur kommer du att ladda dina batterier? Har du båten på trailer? Eluttag vid bryggan?
    Om man har en liten båt så kommer 12 V 55lbs funka. Det gör det för mig på en buster X. Klart att det vore nice med 24 V men det har sina komplikationer....

    Fördelen med 12 V är att det räcker med ett batteri. Klarar mig oftast på ett 85Ah batteri (Buster X) såvida jag inte ligger och kör järnet mot vinden. Slänger oftast med ett extra batteri på tävling... Men är du dedikerad på att fiska i lovart under stökiga förhållanden så skulle jag nog satsa på 24V.

    Utifrån din beskrivning så skulle jag också välja lösning utifrån hur du tänkt ladda batterierna
    Om jag väljer att ta med mig batteriet hem och ladda så är det en väsentlig skillnad på "släpa" ett eller två batterier.
    Laddar jag på trailer eller hemma/ har eluttag vid bryggan så spelar ju det ingen roll. Utan bara se till att man har en bra laddare.

    Men sen då... ett normalt fritidsbatteri väger ju ca 25 kg. Var placerar du 50 kg batterier i båten? Och helst så nära elmotorn som möjligt för att minimera spänningsförluster (vilka är lägre med 24 V eftersom du drar mindre ström). Ett alternativ är ju förstås att ta fram stora plånboken och köra litiumbatterier. Jag har mitt fritidsbatteri placerat direkt under elmotorn och det fungerar utmärkt på min båt. Men glöm inte att en elmotor väger ca 25 kg också. Så 50 eller 75 kg i fören....

    Ett bra tips är också att försöka montera en solcell på säg 50 W och en solcellsregulator som laddar batterierna. Fungerar kanon att ha fulladdade batterier i båten på sommaren. Ska du tävla flera dagar i rad så krävs det dock att du laddar som vanligt...


    Lämna en kommentar:


  • esox88
    replied
    Tänk på rigglängden med. Båten du köpt ser iaf på bilderna ut o ha en för som sticker upp lite. Så du inte får för kort rigg o motorn släpper ur vattnet var gång det kommer lite vågor.
    Säkert inga problem med en vanlig 54" eller va de nu e dom är. Men värt att tänka på.

    Lämna en kommentar:


  • Bowen
    replied
    Aldrig undermotorisera. Man bara stör sig.
    Du kommer inte ångra dig att du tagit i lite.
    Så har du möjligheten, köp 24v

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Beror hur blåsigt det är där du fiskar
    Det kommer att funka med 12V men ännu bättre med 24V det är aldrig fel med en kraftigare motor.

    Har själv en HR532 & den är ganska hög & den väger ca 750kg, i Mälaren där jag fiskar mest kan det blåsa ganska duktigt & den orkar hålla båten på plats när det blåser duktigt men det finns inte kraft att göra förflyttningar, vilket en 24V hade grejat.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 396 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
15 svar
1 358 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Nila
av Nila
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
269 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 130 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X