Silver Hawk 520 dc + Yamaha f70 maxfart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver Hawk 520 dc + Yamaha f70 maxfart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Silver Hawk 520 dc + Yamaha f70 maxfart

    Hej.
    som rubriken lyder är jag intresserad av en högre maxfart på mitt ekipage.
    Nedan listar jag några faktorer.

    • 2014 år modell Yamaha f70.
    • servad enligt bok.
    • moddad av lundins till 80 hp. Vridmomentet är den stora skillnaden till det bättre.
    • org propp 13 1/4x15 toppar 30 knop 6000 varv oavsett packning.
    • med 17 propp nedan toppar båten 29 knop med 5800 varv Max.
    • med 19 propp nedan toppar båten 27 knopp med 5600 varv Max.
    ( YAMAHA 13 1/4x17K. YAMAHA 13x19K)
    • motor är monterad 3e hålet uppifrån, dvs går att hissa 1 hål till.
    • båt ej bottenmålad och står på trailer.



    Vad tror ni. Finns det mera knop att hämta ? Om så är fallet hur?
    Att byta motor vore trevligt o slippa då jag är mkt nöjd med motorn i sig.
    Har hört flera här med liknande kombos som gör betydligt mer knop.
    jag upplever motorn urstark och den planar mkt lätt .
    Tack på förhand och skitfiske.

  • #2
    Känns som att det borde gå att få ut någon/några knop till. Men inte mycket till om jag utgår ifrån vad min setup gör. Nu kanske det finns andra här med andra erfarenheter. Jag har klämt ut 32,5 knop med silver hawk 520 cc och en tvåtaktare på 70hk från 89. Då var det mätt med GPS , med i stort sett tom tank och inga vågor samt en person i båten. Har gjort experimentet två gånger och fått samma värde. Är båten packad får jag vara nöjd om jag kommer upp i 30 knop. Nu är min motor gammal så kanske inte går att göra en direkt jämförelse.

    Känns som att maxfarten borde öka med ökad stigning?

    kommer inte ihåg den exakta stigningen på min propeller men runt 14x17, varvar 5900 på max.

    Jag tror det skiljer 30-40kg i vikt mellan modellerna. Din är aningen tyngre pga den extra pulpeten.

    Vill du få ut max tänker jag: hissa till översta hålet och sätt på en stålpropp.

    Med 115hk går det att få upp den i 46-47 knop iaf.

    skulle vara intressant att höra erfarenheter från andra med samma båtmodell.

    Jag har oxå hört från en med samma båt-modell och 70hk som gjorde nästan 40. Låter lite högt i mina öron.
    Senast ändrad av gabbu; 2020-12-20, 15:28.

    Kommentera


    • #3
      Maxfarten kommer inte att öka med stigningen om inte motorn orkar varva ur med den högre stigningen. Siffrorna TS anger är ett tydligt exempel på det. Maxvarvet och därmed farten, sjunker när stigningen ökas. Du vill ligga så nära maxvarv som möjligt på full gas, med båten lastad så som du oftast kör den. I det här fallet verkar det vara originalpropellern som ger bäst resultat.

      Annars kan jag som "gabbu" skriver, rekommendera en stålpropeller. På min Selco 18HT har jag en Yamaha 115 4T. Med Yamahas original stålpropeller gör den 39 knop och med orginal aluminium gör den 35 knop. Båda varvar 5900 rpm, men den minskade slipen (= ökad verkningsgrad) på stålpropellern gör alltså 4 knop.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Maxfarten kommer inte att öka med stigningen om inte motorn orkar varva ur med den högre stigningen. Siffrorna TS anger är ett tydligt exempel på det. Maxvarvet och därmed farten, sjunker när stigningen ökas. Du vill ligga så nära maxvarv som möjligt på full gas, med båten lastad så som du oftast kör den. I det här fallet verkar det vara originalpropellern som ger bäst resultat.

        Annars kan jag som "gabbu" skriver, rekommendera en stålpropeller. På min Selco 18HT har jag en Yamaha 115 4T. Med Yamahas original stålpropeller gör den 39 knop och med orginal aluminium gör den 35 knop. Båda varvar 5900 rpm, men den minskade slipen (= ökad verkningsgrad) på stålpropellern gör alltså 4 knop.
        Tack för pekpinnen. Jag som trodde det bara var att öka stigningen på propellern i all oändlighet så slapp man köpa en större motor. Det jag menade var att jag tycker 15 stigning på den motorn och båtkonfigurationen inte borde vara det som ger högst topphastighet. 17 låter rimligare, iaf om det stämmer att motorn är uppskrämd till 80hk.

        Det här är en relativt "lätt båt" enligt uppgift med en torrvikt på runt 400kg, vilket man iofs kan ifrågasätta.

        Ska jag vara ärlig tycker jag det låter lite lite men kanske någon som har liknande setup kan ge ett närmare svar.
        Senast ändrad av gabbu; 2020-12-20, 18:01.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

          Tack för pekpinnen. Jag som trodde det bara var att öka stigningen på propellern i all oändlighet så slapp man köpa en större motor. Det jag menade var att jag tycker 15 stigning på den motorn och båtkonfigurationen inte borde vara det som ger högst topphastighet. 17 låter rimligare, iaf om det stämmer att motorn är uppskrämd till 80hk.

          Det här är en relativt "lätt båt" enligt uppgift med en torrvikt på runt 400kg, vilket man iofs kan ifrågasätta.
          Det var inte menat som någon pekpinne, men vill du ta det på det sättet så gärna för mig...

          Kommentera


          • #6
            Borde gå att få några knop till, kompisen har en 520 Hawk med 60hk Mercury 2018 den gör 30knop.

            Kommentera


            • #7
              Hade en 70hp Suzuki 4t på min (årsmodell -99) Jag har precis samma erfarenhet. Testade med 3-bladig stålpropp det blev ingen större skillnad jmf komposit propulse som jag körde med.
              Tror att modellen inte är speciellt snabb, däremot snabb i plan som du också nämner.
              Jag hade min omålad också, tappade minst 4 knop under säsongen om jag inte tog upp och tvättade den.
              Men inte ens när den var klininskt ren gjorde den över 30 knop.

              Kommentera


              • #8
                Hade en Yamaha F70 på min Buster X. Tror årsmodellen var 2017 på den motorn. Yamaha har samma block på F50-F70, med en cylindervolym på strax under litern (996 cm3). Just F70 har annat växelhus jämfört med F50/60, och max varvtal 6300rpm (WOT). Jag vet inte om detta gäller även för 2014 årsmodell, men förmodligen samma/liknande.
                Med den inledningen, hur gör Lundins för att trimma en F70 till 80hk? Är ju enkelt att ex trimma en F50 till 60hk (plugg för luftinsuget), men tänkre främst på att F70 är största med det motorblocket om de inte byter CDI eller något sådant?
                Som redan är kommenterat och som dina egna tester/siffror pekar på verkar propeller med större stigning inte ge önskad effekt med högre toppfart då även du tappar en del i maxvarv, vilket tyder på att motorn inte orkar riktigt. Kanske ska du prova att gå åt andra hållet istället, dvs lite mindre stigning (om 2014 F70 också har 6300rpm som maxvarv). Även labba med mindre fyrbladig propp alt hitta en propeller som lyfter skrovet lite mer ur vattnet.

                Kommentera


                • #9
                  TS, du har prövat några propellrar så den vägen lär knappast nå dit... du vill. Men kanske kan du pröva en mitt i mellan, typ 14”-15” stål? Synd att det kan bli så dyrt att pröva sig fram...
                  Senast ändrad av anteman; 2020-12-22, 09:51.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 395 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  15 svar
                  1 358 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nila
                  av Nila
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  269 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 130 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  327 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X