Båt för spinnfiske Vänern ca 200-250k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för spinnfiske Vänern ca 200-250k

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båt för spinnfiske Vänern ca 200-250k

    Hej!
    Har precis blivit med strandtomt i Vänern och behöver nu skaffa båt. Tar tacksamt emot tips inom budget ca 200-250 000. (Går det att komma billigare undan för något vettigt är det förstås tacksamt...)
    Båten kommer att ligga vid brygga i skyddad vik och kommer främst användas för spinnfiske efter gädda och abborre, även om jag vill kunna köra lite enklare trolling också.

    Spec/tankar:
    • Gärna aluminium
    • Tillräckligt stabil för att klara lite vind/vågor
    • Ju mer underhållsfri desto bättre
    • Gärna förinstallerad elektronik (ekolod + frontmonterad elmotor)
    • Gärna rejält kastdäck
    • Helst inte för gammal då jag är rätt ohändig och inte gillar när saker går sönder
    Vad hade ni satsat på och varför? Tar tacksamt emot alla tankar och tips!

    Mvh

  • #2
    Har inget specifikt tips men låter iaf som att du ska skippa bassboat segmentet.

    Dra en kik på blocket o se va du hittar som tilltalar dig och välj ut några olika. Försök sen kolla på dom i verkligheten hos handlare eller privatperson. Små obetydliga saker man knappt lägger märke till när man kollar på nätet kan störa sönder en när man väl står där.

    Men med din budget så finns ju en hel del alubåtar o välja på. Spec om du handlar begagnat.

    Linder och Ockelbo är ju shyssta kandidater utan en massa mattor och annat i. Bara ren aluminium.

    Kommentera


    • #3
      Du bör kunna hitta någon begagnad Ockelbo B18 (i aluminium) för de pengarna gissar jag. Bra båt i avseende på sjövärdighet, lättskött och känns trygg även då det trycker på lite.
      Det skall en del till för att man skall uppleva att båten inte pallar. Skall finnas beslag, tror jag, för frontmonterat till den. Har själv kört i kuling på Vättern i motsjö över 20 - 25 knop (Vänern kan ju uppvisa samma typ av sjö). Man flyger en hel del då kan jag säga! Eran korta höga sjö är väldigt annorlunda mot vad jag brukar ha på Västkusten vilket är mina hemmavatten.

      Sedan kanske man inte gillar att det är så rufft allting på båten vilket nog lägger båten i kategorin "man vänjer sig".. :-)

      Har en själv och det är den utan tvekan enklaste båten jag någnsin ägt.

      En liten avighet finns det på båten dock. Relingen är 30mm tjock vilket gör att vanliga spöhållare etc inte passar rakt av. Lorents Marin har fästen som fungerar.
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #4
        Ockelbo i främst plast har ju ett bra ryckte, har inte hört något negativt om varianten i aluminium. Båtar i aluminium är generellt dyra, ofta är även begagnat dyrt då båtarna håller långe och motorerna ofta byts. Vet flera som har byggt kastdäck till sina bustrar. Linder vet jag flera som tycker att den inte går så bra i sjön, eller om det var att dom är lite ostabila?



        Kommentera


        • #5
          Click image for larger version

Name:	ockelbo_b16al_1.jpg
Views:	517
Size:	123,4 KB
ID:	2567933 Ockelbo AL låter som ett bra tips för Vänern.. även AL 16 i bild verkar ha kapabel reling för den krabba sjön... Fish modellen i bild.

          Kommentera


          • #6
            Silver och Buster är stabila båtar.
            Silver Hawk 540 har jag fiskat från på Vänern när det var endel vågor och den hade inga problem, en Silver Shark borde vara ännu bättre.

            Kommentera


            • #7
              https://www.blocket.se/annons/kronob...motor/93331928
              vore något? Lite över budget!

              Kommentera


              • #8
                En silver shark center console borde glra jobbet galant!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  En silver shark center console borde glra jobbet galant!
                  Fiskar själv från en sådan, grym båt och klarar grov sjö. Tror tyvärr att det är svårt att finna en Shark av nyare årsmodell inom satta budget.

                  Yamarin Cross är en båt som jag tittat på och som ser fin ut. Ligger ett par ute på blocket i storleken 540 med 50-60 hk för ca 250 000 . Dessa skulle jag kika närmare på. För runt 200 000 finns det i storlek 490. Tyvärr är ju inte några utav dessa med kastdäck.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
                    Jo, de verkar toppen tycker jag! Men inte de bästa sjöegenskaperna för Vänern kanske?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X