Båt för spinnfiske Vänern ca 200-250k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för spinnfiske Vänern ca 200-250k

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Någon som har erfarenhet av Crestliner? Typ den här: https://www.blocket.se/annons/orebro..._df50/91655291

    Kommentera


    • #12
      Lite off topic.

      Jag tror man måste bestämma sig lite grand för prioriteringen. Mina krav är att klara grov sjö. Mindre fiskebiten i det hele. I relativt lätt väder går alla båtar bra. Jag vill tex inte ha framflyttad styrpulpet av rädsla för dykningar i fart. Har varit med om det och vill undvika det.

      Men om det inte är ett villkor så ökar ju valen markant. Jag själv kan tycka att flera av de sk fiskeanpassade (typ Usa/bass båtarna) Ser riktigt najs ut. Även den du tittar på ovan. Men för egen del fyller den endast en box sas - dvs bra att fiska från.

      Men sanningen är nog att alla dessa småbåtar inte är så värst bra på öppet vatten så det är mer som att försöka hitta det minst illa sas. Man får välja vilka dagar man skall gå ut efter den båt man råkar ha.

      Har själv bla dykt med sk bowrider båt i fem meters klassen och det är både skrämmande och gör ont. Jag går relativt ofta ut även om det råkar blåsa lite så för min del är det en viktig punkt. Jag vet att man kan minska farten men har man 10 - 20 mil in till land och vill hem innan det blir becksvart så vill jag kunna köra på lite grand.

      Jag har ingen frontmonterad elmotor heller på min båt av samma skäl. Jag vill inte ha femtio kilo i fören på min lilla båt. Dessa småbåtar är extremt känsliga för var i båten vikten ligger.

      Men med gott sjömanskap så klarar ju de flesta båtar sig nästan oavsett vilken sjö man har. Säger som "tragikverket" att man måste anpassa farten efter förhållandena man befinner sig i...
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #13
        Håller helt med ovanstående inlägg. Man kan alltid välja när man väl ska åka ut. Men när man redan är ute när det blåser upp och måste hem är det inte lika kul. Mycket handlar också om vana. Jag brukar oftast stå i aktersoffan, har ingen dyna där. Eller på luckorna i fören. Om det blåser eller går sjö kan jag välja att stå på durken och luta mig mot relingen eller pulpeten. Visst kan man stå på knä och fiska på ett kastdäck, men hur säkert är det om man ska börja krypa och håva fisk mm.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 536 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        20 svar
        1 981 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Amiala
        av Amiala
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        282 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 200 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        346 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X