Liten alubåt, vilken och varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten alubåt, vilken och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Liten alubåt, vilken och varför?

    Börjat se mig om efter en liten "slit och släng" båt för småsjöar och åar där storbåten inte passar.

    Tittat främst på små alubåtar.

    Kimple 330w
    Kimple 370w
    Oskwig 370s
    Oskwig perch
    Tracker topper 12
    Tracker topper 14

    I nuläget ligger kimple 370w högt på listan. Verkar vara mycket bang 4 the buck..

    Ni som kör med nån av båtarna, vad ser ni som fördelar / nackdelar med era båtar?

    All info och tankar är välkommet då utbudet här omkring när det kommer till och klämma o känna på båtarna är magert..

  • #2
    Nackdel är väl att magen växer. Börjar därför själv fundera på en tramp kajak.

    Har en Oskwig 330. Hela skrovet rör på sig när man kör mot vågor. Dyningar på lite större sjöar är spännande på morgonen. Åker en båt förbi med lite fart (badfolk eller lekkörning av busgrabbar) Då får man snällt hålla i sidorna och hoppas inget ramlar i sjön.

    Fördel. Batteriet till elmotorn räcker väldigt länge.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
      Nackdel är väl att magen växer. Börjar därför själv fundera på en tramp kajak.

      Har en Oskwig 330. Hela skrovet rör på sig när man kör mot vågor. Dyningar på lite större sjöar är spännande på morgonen. Åker en båt förbi med lite fart (badfolk eller lekkörning av busgrabbar) Då får man snällt hålla i sidorna och hoppas inget ramlar i sjön.

      Fördel. Batteriet till elmotorn räcker väldigt länge.
      E väl pga de anledningar du beskriver som jag främst tittar på lite större. Nu är tänkta användningen främst ån hemmavid och småpölar.. Ev en dag med väldigt fint väder kanske man tar en tur på nån större sjö.

      Men kajak är ju ingen dum ide heller. Men sällskapsmässigt blir man ju lite begränsad..

      Kommentera


      • #4
        Nu är den mycket dyrare dock. Men Linder 355 är en ytterst kapabel båt till ändamålet. Jag hade hellre försökt hitta en sådan till bra pris begagnad .

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Nu är den mycket dyrare dock. Men Linder 355 är en ytterst kapabel båt till ändamålet. Jag hade hellre försökt hitta en sådan till bra pris begagnad .
          Tittat allmänt på mindre alubåtar begagnat. Men utbudet är minst sagt magert på begagnatmarknaden..

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

            Tittat allmänt på mindre alubåtar begagnat. Men utbudet är minst sagt magert på begagnatmarknaden..
            Inte så konstigt. Det är januari. Vem lägger ut sin båt till försäljning nu? Vänta till april, maj så ser det nog bättre ut.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Inte så konstigt. Det är januari. Vem lägger ut sin båt till försäljning nu? Vänta till april, maj så ser det nog bättre ut.
              Har haft ett öga på begmarknaden en längre tid utan större framgång. Nån topper kommer ut då och då men de är oftast kittade och klara med trailer o hela skiten. Vilket jag inte är intresserad av.

              Och frågan e hur mycke båtar det blir till salu om nu båtköpstrenden pga corona håller i sig.. Folk kanske håller på sina båtar och använder dom ist för o flänga runt på utlandssemestrar och dylikt som innan corona.

              Kommentera


              • #8
                Siljan 370V - sån har jag. Köpt i Örebro på marin & fritid. Tittade på alla dom där båtarna men ville ha lite "rejälare" samtidigt som det går o släpa/lyfta den. 2mm alu i skrovet istället för 1,2mm gjorde väldigt mycket för känslan var min slutsats och jag köpte till sist Siljan. Ett stuvfack som är låsbart har den också =)

                Kommentera


                • #9
                  Jag oxå nyfiken på omdömen, men jag är mest intresserad av Kimple 370 AW. Har lagt handpenning på en sån i vintras och ska åka o hämta nu framöver. Någon med nått att säga? Rekommendera? Jag har för avsikt att endast ha en el-snurra och 1 större batteri, fast ja vet inte om det hade varit bättre med 2 mindre i serie?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av MrSton3 Visa inlägg
                    Jag oxå nyfiken på omdömen, men jag är mest intresserad av Kimple 370 AW. Har lagt handpenning på en sån i vintras och ska åka o hämta nu framöver. Någon med nått att säga? Rekommendera? Jag har för avsikt att endast ha en el-snurra och 1 större batteri, fast ja vet inte om det hade varit bättre med 2 mindre i serie?
                    såhär 14 månader senare, vad tycker du om kimple 370?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X