LIten/mindre alubåt för 2pers - tips/råd/omdömen m.m - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

LIten/mindre alubåt för 2pers - tips/råd/omdömen m.m

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • LIten/mindre alubåt för 2pers - tips/råd/omdömen m.m

    Har läst igenom lite olika trådar men får lite halv svårt att skapa mig en helhets bild på olika områden.
    Är ganska ny när det gäller båtar av liten/mindre typ och allra helst när det gäller båtar i aluminium, tar därför tacksamt emot lite tankar/förslag/råd/självupplevelser etc.
    Båten är mest tänkt att va till för fiske i mindre insjö/vikar/pölar och behöver således inte klara vågor i någon större form.
    Planen är att ev köra både el-snurra och nått mindre i bensin väg, typ 2-6hk eller iaf enbart nått i bensin väg.
    Om båten planar ordentligt/kan gå i si och så många knop etc är inte det viktigaste.

    Ska brukas av 1-2st fullvuxna karlar (som ska få plats utan att behöva sitta i knät på varandra) inkl motor+utrustning etc.
    Båten ska va så stabil som möjligt när det gäller själpnings delen - dvs inte själpa runt för att en person hänger mot ena sidan om man ex krokar av håvar in en fisk etc. Eller för den delen heller inte vobbla runt/fram och tillbaka likt en korv i vatten för att någon står upp i båten.
    Kunna va hyfsat enkel/smidig för 1 person att slänga upp på vanligt släp eller mindre båt kärra i stil med en simpel 30-vagn eller liknande, lika så om lust skulle falla in kunna bäras runt av 2personer.
    Så vikten på båten bör inte va några 150+kg antar jag utan kanske mer åt 100kg hållet där i kring.
    Iom vad 2 vuxna karlar väger plus övrig utrustning etc så antar jag att båten behöver ha en maxlast runt 300-350kg nivån åtminstonde.
    Med mindre/liten båt så är tanken 350-400cm ungefär.

    Gärna bygge i bra kvalitet, vet inte hur stor skillnad det blir mellan ex 1,4mm vs 1,8mm skrov när det gäller flex känslan i hela båten.
    Några tillverkare kör 1,4mm och någon annan upp till 3mm.
    Bara fördelar med helsvetsat skrov.
    Inte en fulländad fiskebåt som bara är ett enda stort kastdäck utan gärna av vanlig typ eller nått mellanting med ex kastdäck i fören.
    Har tanke på att bygga ihop eget kastdäck som enkelt plockas i och ur efter behov och användning.


    Är som sagt färsk med mindre båtar och vissa tankar är kanske tom rena önskedrömmar bara och inte praktiskt möjliga i verkligheten utan att gå upp ordentligt i storlek.
    Kör gärna på med lite förslag på lämpliga kandidater, fabrikat, egna upplevelser, vad man ska undvika helt osv osv.

    Har själv kikat lite kring följande tillverkare:
    Kimple
    Linder
    Oskwig
    Alloycraft
    UMS
    Alumacraft
    Självklart så har ex alla ovan dom bästa båtarna att döma av deras egna "sälja in texter".

    Prismässigt vett i tusan då det kikas lite både på begagnat sidan och nytt,
    Senast ändrad av Plumsisjön; 2021-03-14, 23:19.

  • #2
    Jag har erfarenhet av både Linder 410 fishing och Linder sportsman 400 .
    jag hade absolut inte byggt ett kast däck i en 410 fishing då den är ganska vinglig och man ska absolut inte stå upp och fiska i den.
    Sportsman är betydligt stabilare.
    Så en Linder sportsman 355 eller 400 med 10-15 Hk motor skulle jag rekommendera till dig.
    De andra märken som du nämner har jag ingen erfarenhet av.
    Lycka till.

    Kommentera


    • #3
      Jag hade en Qvicksilver 410, som vägde 64 kg inklusive åror.
      Den var precis lagom att ha på biltaket och med två hjul på aktern kunde jag själv lasta på, lasta av och sjösätta båten.
      Jag fick otroligt mycket fiske ur den, ångrar att jag sålde den när jag köpte större båt.

      Kommentera


      • #4
        Skulle köpt en kimple 330 wide alla dagar i veckan, kan du kasta upp på taket också och wide modellen är bred också

        Kommentera


        • #5
          Qvicksilver 410 och Kimple 330 wide går bort då ena har för låg maxlast och den andra förmodligen för låg maxlast (utifrån datan jag hittat).
          Ska vid behov klara:
          2 vuxna karlar, motor, tank, åror, utrustning, ev möjlighet till hembyggt mindre kastdäck i aluminium= Kommer sannolikt kräva minst 300kg i maxlast.
          Antar även att ju längre i från maxlasten man belastar båten desto stabilare är den, eller?

          370 wide skulle kanske passa bättre då den verkar ha maxlast på 350kg.
          Däremot så funderar jag lite på skrovtjockleken, denna verkar bara ha 1,4mm och är en av dom med tunnast skrov.
          Blir det väldigt flexxit i ett sånt skrov?
          Hur pass känsligt är ett 1,4mm skrov mot lugnare stenstötningar Vs ett med säg 2mm?
          Tänkte om det är lite som att jämföra en pantburk Vs en konservburk.


          Linder Sportsman i 355/400 storleken, hur pass sido stabila är dom när det gäller ex 2pers som står upp i dem, eller om nån ligger och hänger mot kanten på ena sidan för fångsthantering osv?

          Kommentera


          • #6
            Alltså ju tyngre och större båt du köper blir ju motorkraven högre också

            Kommentera


            • #7
              Huruvida båten planar bra eller går i 1knop eller 100knop är av mindre betydelse då den bara kommer guppa runt i mindre sjöar där den är tänkt att användas.
              Så vad som hade varit det bästa motor valet - storlek - är inte den mest primära faktorn.
              Utan det är lite mer åt hållet med skrov tjocklek, hur sido stabil, båtens vikt, maxlasten.
              Flera tillverkare har lite mindre båtar som inte väger så mycket (läs runt och under 100kg) och som verkar ta 300-400kg i maxlast, sen kring det även olika tjocklekar på skrov, olika sido stabilitet etc.

              Då alla tillverkare har den bästa båten enligt dem själva - vilket jag inte litar ett skit på - så är det därför denna tråd skapades. Just för att få era egna tankar och omdömen om olika båtar som passar in hyfsat inom området som frågorna och funderingarna kretsar kring.

              Kommentera


              • #8
                Har spenderat rätt många timmar i en Linder 410 Fishing med just två fullvuxna och fiskeutrustning - dvs två spön var och en draglåda. 5hk motor och maxfart kanske 3-4 knop.

                Den har aldrig känts som att den ska välta alltså själva båten i sig. Sen så är det ju vingligt om man står upp (på durken, ej toften...) och den andra oväntat rör på sig åt något håll. Så att man själv ramlar i skulle ju kunna hända även om vi lyckats undvika det. Så håller med om att bygga kastdäck i en 410 är bara en tidsfråga innan man drullar i eftersom tyngdpunkten blir så hög.

                Funderade när jag läste din beskrivning, alltså att hitta en båt som är så pass liten att man kan dra den själv men så pass stabil att den inte vinglar när man hänger över relingen... det beror ju på hur stark man är. Linder 410 väger 75 kg står det och den skulle jag ha svårt att lägga upp på ett vanligt släp. Min kompis som är hantverkare klarar det bättre men inte utan ansträngning. Vi brukar vara två när vi hanterar den dvs bär upp och lägger på upp-pallningsplatsen.

                En båt som 400 Sportsman som väger 125 kg får man nog vara rejält krallig för att hantera själv på det sättet.

                Tror du får försöka hitta din "sweet spot" alltså var går gränsen mellan OK att bära men vinglig å ena sidan och tung och stabil å andra sidan.

                Kommentera


                • #9
                  Alltså, vad har du för budget, själv har jag idag en båt som är 390 lång som inte ens välter om man badar och går upp ifrån ena sidan, quintrex 390 explorer men det sitter en 30hk på den också, men som jag fattade det ville du ha en så smidig båt som möjligt, men spelar det ingen roll om båten väger 50kg eller 200kg (ink motor) så kolla på quintrex 390 explorer, den stabilare minibåt finns ej.. men bökigare än vad jag trodde du menade

                  Kommentera


                  • #10
                    https://youtu.be/xmU9P5zcybA

                    här är en äldre modell men som är fullutrustad

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 522 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 961 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X