Svage Gear E-rider 330 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svage Gear E-rider 330

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Väcker liv i den här gamla godingen. Någon som har ett utlåtande?

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
      Vad är anledningen till försäljning, motsvarade inte förväntningarna?
      Tråden är väl en köpesrådsfråga - vem har sålt, kaizen vars inlägg är raderade?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Tråden är väl en köpesrådsfråga - vem har sålt, kaizen vars inlägg är raderade?
        Stämmer bra, har för mig att Kaizen hade en till försäljning och iom att jag var intresserad av att införskaffa en sådan var jag intresserad av att veta anledningen till försäljning.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

          Stämmer bra, har för mig att Kaizen hade en till försäljning och iom att jag var intresserad av att införskaffa en sådan var jag intresserad av att veta anledningen till försäljning.
          Vad hände sedan? Köpte du en någon annan?

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

            Vad hände sedan? Köpte du en någon annan?
            Nej det blev varken den eller någon annan.

            Kommentera


            • #16
              Flrstår inte varför kaizen svarar o sedan är det raderat direkt...

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                Flrstår inte varför kaizen svarar o sedan är det raderat direkt...
                Han är här för att förvirra!

                Kommentera


                • #18
                  Hej!

                  Jag har en High Rider (varianten utan motorfäste) sedan i våras om någon är intresserad av att meta mer. Var länge inne på att skaffa flytring, men när den här dök upp på marknaden var det inte mycket att fundera på, bl.a för att man slipper hela biten med simfötter, benen ner i vattnet osv.

                  Hela min totalupplevelse är tyvärr färgad av att jag haft ryggproblem (blir snabbt trött i mellersta ryggen, kom från ingenstans i samband med magproblem) sedan hösten 2020, så har väl från första början aldrig riktigt kunna njuta 100% av mina fisketurer i kajaken.

                  Är riktigt nöjd med konstruktionen av själva kajaken i sig inkl det uppblåsbara golvet (gissar att det är samma princip på E-ridern). Dock är jag inte jättenöjd med andra delar:

                  - Måste ha fått ett måndags-ex av uppblåsbara sitsen, för metallöglorna satt helt felmonterade från fabrik på högersidan (det ska vara dubbla öglor på 'rygghalvan' av sitsen, inte på delen man sitter på). Skickade bilder och fick OK rabatt på köpet. Kunde fixa till det enkelt själv med lite lösa remmar och karbinhakar, men visst är det lite irriterande.

                  - Även med en "korrekt" utformad sits så är delen man sitter på dåligt fixerad i framkant (fästena i kajaken sitter för långt fram, så sitsen kan liksom "rotera" framåt om den inte är superhårt fastspänd). Skulle gå hyfsat enkelt att montera dit ett extra par remmar+hakar som löper från sitsens framkant till de bakre fästöglorna för att bättre hindra sitsen från att röra sig framåt, men har inte orkat pilla med det än.

                  - De 3st tvärgående "metall-brädorna" (1st framtill, 2st som sitsen vilar på) är alla lika långa, men har olika långt mellan de skenor undertill som används för fixering i kajaken. Den bräda jag har en av borde vara den som passar framtill kan man tycka, men den passar kanon baktill under sitsen. De andra två har för brett mellan skenorna för att sitta bra där bak. Det går att få på en med nöd och näppe, men det slutar med att de gummistänger man ska trä i skenorna måste vändas utåt, vilket gör att hela brädan inte vilar helt rakt då den inte på långa vägar är "fastspänd", särskilt inte i sidled. Framtill använder jag ingen bräda alls för närvarande då den är i vägen för min väska med ekolod+batteri.

                  - Upplever att hela paketet med sits+underrede är lite för vekt för att ge riktigt bra stöd när jag lutar mig bakåt, något som varit absolut nödvändigt för mig när ryggen har strulat och jag behövt kunna slappna av i ryggen när jag lutar mig bakåt. Det har känts som jag liksom sitter och spänner mig lite svagt hela tiden, men det kan kanske också vara nerver etc som spökar lite. De två "brädor" som sitsen vilar på vilar ju i sig "uppepå" pontonerna, så när man lutar sig bakåt och kikar bakåt så ser man hur pontonerna viker ihop sig lite där av vikten, vilket är förståeligt men inte optimalt. Känns som det ideala hade varit om sitsen på något annat sätt hade vilat direkt på golvet (som känns styvt och rejält), men man kan inte få allt här i världen. Är iaf lite inne på om det kan va värt att investera i en hård sits om det går att hitta nån som passar (befintliga fästöglor borde räcka för fixering), även om det innebär att altihopa tar lite mer plats under transport.

                  Kommentera


                  • #19
                    Bra info! Många som har ryggproblem redan i "halvunga" år. En sån sån här (utan ben förstås), typ som finns på idrottsarenor vore nog bra om den kan fästas vettigt. Click image for larger version  Name:	158184.jpg Views:	0 Size:	71,6 KB ID:	2592165

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag har också taskig rygg (skolios) och hade stora problem med sitsen i min uppblåsbara kajak (Aquaglide Blackfoot Angler). Jag letade länge efter en ordentlig sits av den typen som finns i fiskekajaker av plast, men det var hopplöst att få tag på dem. Jag kollade med flera återförsäljare av fiskekajaker, men inga sålde enbart stolen (vilket jag tycker är konstigt, vad gör man om stolen går sönder, köper en helt ny kajak eller...?).

                      Jag hade turen att det fr o m i år finns riktiga stolar att få till Aquaglidekajakerna och återförsäljaren i Sverige, eBåtar, tar hem bara stolen om man vill. Jag beställde en direkt och har nu haft den sedan i somras. Skillnaden är otrolig, från att tidigare varit tvungen att gå i land efter ett par timmars fiske för stretchövningar etc, så kan jag nu utan större problem fiska 6-7 timmar i sträck.

                      Kolla om stolen ev. kan passa till din Highrider. Stolen ska egentligen spännas fast med remmar i kajaken, men det behövs inte. Jag bara ställer stolen direkt på durken och den står hur stadigt som helst.

                      Click image for larger version

Name:	Snip-it_1639931996468.jpg
Views:	513
Size:	95,5 KB
ID:	2592213

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X