Alloycraft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alloycraft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Alloycraft

    Är lite sugen på en Alloycraft j410 men har några funderingar. Vikt enligt hemsidan är 200kg vilket jag tycker låter mycket om skrovet är 1,6mm. Jämfört med liknande båtar med 1,6-1,8 mm så är j400 betydligt tyngre. Stämmer det? Ni som har erfarenhet av den får gärna dela med er. Gillar stilen på den starkt. Är tänkt att användas till fiske i mindre insjöar främst med en vuxen och två tonåringar. Vad tror ni?

    Andreas

  • #2
    Kan ju bero på mycket med vikten. Hur mycke lullull där e i, vad flytelement osv väger. Sällan mer vikt är dåligt då båten ofta blir stabilare. Får dock fram att den väger 123kg.

    Känns som mycke båt för pengen.
    Sällan australiensarna gör dåliga båtar.

    https://www.merafritid.se/alloycraft-j410

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Kan ju bero på mycket med vikten. Hur mycke lullull där e i, vad flytelement osv väger. Sällan mer vikt är dåligt då båten ofta blir stabilare. Får dock fram att den väger 123kg.

      Känns som mycke båt för pengen.
      Sällan australiensarna gör dåliga båtar.

      https://www.merafritid.se/alloycraft-j410
      Ja se där 123kg och 2mm skrov. Man vet inte vad man ska tro. Men jag håller med att det känns som mycket för pengarna.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Andreasjacobs Visa inlägg

        Ja se där 123kg och 2mm skrov. Man vet inte vad man ska tro. Men jag håller med att det känns som mycket för pengarna.
        Hade jag skullat ha en alubåt i den sizen hade jag absolut kollat noga på en sådan.
        Kollat lite på dom på lokala handlaren. Ser shyssta ut.
        Bra pris på dom med.

        Kommentera


        • #5
          Nu ska jag inte säga att jag vet exakt för J410, men jag har en J500 och är busnöjd.
          Den är ju så lättplanad så jag klarar mig med en 40HK där bak.

          Stabil som bara den i sjön. Känns knappt när man står mot kanten på den, inte ens med 2 pers stående som fiskar.
          Men är en alubåt så är ju inte sådär suuupertung.
          Den har relativt höga fribord och gör att det känns väldigt stabilt. (Vissa vill ju ha låga båtar, bassbåtar osv)

          Kolla med LindbladhAnders på Insta, har för mig han kör en sådan J410.
          Han guidar och har sig i den! =)

          Ska ju också nämnas att flera sidor ger lite olika info.
          Men ring ATV Sweden som är distributör för båtarna, dom är superbra att prata med.

          Senast ändrad av Mijni; 2021-04-06, 13:27.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
            Nu ska jag inte säga att jag vet exakt för J410, men jag har en J500 och är busnöjd.
            Den är ju så lättplanad så jag klarar mig med en 40HK där bak.

            Stabil som bara den i sjön. Känns knappt när man står mot kanten på den, inte ens med 2 pers stående som fiskar.
            Men är en alubåt så är ju inte sådär suuupertung.
            Den har relativt höga fribord och gör att det känns väldigt stabilt. (Vissa vill ju ha låga båtar, bassbåtar osv)

            Kolla med LindbladhAnders på Insta, har för mig han kör en sådan J410.
            Han guidar och har sig i den! =)

            Ska ju också nämnas att flera sidor ger lite olika info.
            Men ring ATV Sweden som är distributör för båtarna, dom är superbra att prata med.
            Tack för tipset!
            Det ska jag kolla. Tänkte jag skulle titta på Kimple 440 adventure med även om den ser ”billigare” ut.

            Kommentera


            • #7
              Du kan även kolla här:

              https://www.bluefinboats.com.au/j-series-370-410

              Australisk (eller vad det nu heter) båt. Och tittar man på Quintrex och de andra som kommer från Down Under så är det ju inget skärp =)

              Kommentera


              • #8
                Jäkligt sybd att alla svenska handlare har helt andra vikter på sina sidor än down under.
                Ser att j370 skka väga in på 60kg. Kontra kimple 365 catch som jag köpte för ett tag sen som väger in på 63. Hade man vetat bättre o hittat en beggad j370 hade det ju blivit en sådan ist.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                  Du kan även kolla här:

                  https://www.bluefinboats.com.au/j-series-370-410

                  Australisk (eller vad det nu heter) båt. Och tittar man på Quintrex och de andra som kommer från Down Under så är det ju inget skärp =)
                  Jag var inne och kollade där och enligt den specen så är den 385cm och väger 82kg. Många bud om det tydligen

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Jäkligt sybd att alla svenska handlare har helt andra vikter på sina sidor än down under.
                    Ser att j370 skka väga in på 60kg. Kontra kimple 365 catch som jag köpte för ett tag sen som väger in på 63. Hade man vetat bättre o hittat en beggad j370 hade det ju blivit en sådan ist.

                    Ja vad gäller? Blir ju smått förvirrande. Blir väl till att köra till en handlare och ta med måttband och våg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X