Sammanfattning av fiskebåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sammanfattning av fiskebåtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sammanfattning av fiskebåtar

    Hej!

    Funderar på att köpa en fiskebåt som ska uppfylla mina krav och har egentligen inte särskilt bråttom utan håller utkik på den begagnade marknaden för att hitta en båt som passar mina behov.

    Jag vänder mig till er på fiskesnack med erfarenhet av olika båtar så att jag kan få lite mer kött på benen och på så sätt välja en båt som kommer duga till mitt användningsområde.

    Båten ska köras med en motor som är mellan 6-15hk och fisket bedrivs framförallt i sjöar som har en Areal mellan 5-10 km2, dvs små - medelstora sjöar.

    Jag letar efter en begagnad båt utan motor som ska kosta som mest 10-15000kr.
    Båten behöver inte vara i perfekt skick men ska inte heller kräva omfattande renovering, dvs skönhetsfel är godkänt, flera hål genom skrovet är inte det.

    Längd 3.8m - 4.3m.

    Ett viktigt krav är sidostabiliteten, att stå upp och fiska i båten utan att det ska kännas livsfarligt är något jag värdesätter högt. Utifrån min begränsade erfarenhet så anser jag att båtar med ett V-format skrov har mer tendens att vara ostabila på sidorna. Därför tittar jag gärna på båtar med ett plant skrov i aktern, jag är dock inte redo att satsa på en båt med katamaran skrov eller liknande då en 80 kärra redan finns inköpt redo att lasta på en båt med vanligt skrov.

    Faktum är att jag var inne i en butik som sålde en kimple 390 catch, och en terhi 400, och dessa båtar såg ut att ha just det jag eftersöker, nämligen ett väldigt plant skrov i aktern och såg ut att vara väldigt sidostabila, dock är de båtarna utanför min budget så det får bli någon gång i framtiden.

    Nu tänker ni säkert att det finns hur många båtar som helst som stämmer in på min kravlista, men då jag inte har så mycket erfarenhet av olika båtmodeller vet jag heller inte hur de beter sig på vattnet.

    Jag har en bevakning på följande båtar som jag har sett säljs till rimliga priser:

    Crescent 415, 425, 434
    Terhi 400, 410
    Buster mini (äldre)
    Vator 14R
    Ryds 435
    Uttern 4200

    Finns det båtmodeller som ni anser fungera bättre än andra baserat på kraven jag har listat, eller har ni erfarenheter (både positiva och negativa) om olika båtar? Dela gärna med er!

  • #2
    Hej!
    Ska motor ingå i 10-15k budgeten?

    Kommentera


    • #3
      Jag har en Oskwig pike. Bör ramla ut såna på beg nu tycker jag. I den kan du nog fiska i med rullator. När det blåser gäss/getter (kärt barn har många namn), så hårt att sjöarna får vita fläckar av vågorna så ligger den ändå stadigt. Den rider på vågorna. Ankrad menar jag då.

      Här har du annars en i prisklass beroende på vart du bor eller villig att köra.
      https://www.blocket.se/annons/gavleb...maran/94933523

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fiffi Visa inlägg
        Hej!
        Ska motor ingå i 10-15k budgeten?
        Motor ingår inte i budgeten.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Jag har en Oskwig pike. Bör ramla ut såna på beg nu tycker jag. I den kan du nog fiska i med rullator. När det blåser gäss/getter (kärt barn har många namn), så hårt att sjöarna får vita fläckar av vågorna så ligger den ändå stadigt. Den rider på vågorna. Ankrad menar jag då.

          Här har du annars en i prisklass beroende på vart du bor eller villig att köra.
          https://www.blocket.se/annons/gavleb...maran/94933523
          Det ser ju bra ut, dock går väl oskwig pike något utanför budgeten skulle jag tro. Båten du länkade är ju nog definitivt väldigt stabil, men letar främst båtar som inte har katamaran skrov

          Kommentera


          • #6
            Det finns en Crescent 500 för 12k i synes gott skick på fb marketplace (kungsbacka), kastdäck redo, och lämpar sig väl i övre skalan för nämn motor hk range.

            Inte helt otroligt att du hittar en Linder 355 (lite som en buster mini), skönt med mindre underhåll, men sen är de ju lättare båtar såklart, så ligger kanske inte lika lugnt i sjön.

            Kommentera


            • #7
              Kanske hålla utkik efter en gammal Örnvik 370. Brukar kallas trimaran, men det är ingen äkta trimaran.
              Funkar bra med 15hk.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Newhill Visa inlägg
                Kanske hålla utkik efter en gammal Örnvik 370. Brukar kallas trimaran, men det är ingen äkta trimaran.
                Funkar bra med 15hk.
                Hur funkar det att traila en sådan? Har en vanlig betanet shark 80 trailer (tiki). Ligger örnvik 370 bra på en vanlig trailer? Vilar stadigt på kölrullarna och skadar inte varken trailer eller båt?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av GrayPike Visa inlägg

                  Hur funkar det att traila en sådan? Har en vanlig betanet shark 80 trailer (tiki). Ligger örnvik 370 bra på en vanlig trailer? Vilar stadigt på kölrullarna och skadar inte varken trailer eller båt?
                  Jag har aldrig haft någon själv, men de flest vagnar borde kunna justeras så det passar.
                  Kanske svårt att hitta någon i bra skick?

                  Click image for larger version

Name:	370.jpg
Views:	760
Size:	313,1 KB
ID:	2576331

                  Kommentera


                  • #10
                    En Örnvik 370 hade jag och fiskade mycket i små skogsjöar med en gång i tiden. Stabilare båt i den storleken har jag aldrig stått i, funkade bra att traila med också. Tyvärr försvann båten efter att jag lagt den permanent i en sjö.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X