Trailerbåt, storlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt, storlek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vi har två bilar och även med en mindre båt blir bilvalet påtagligt.
    Trailar jag min 400kg båt+trailer med Subaru outback så känns det knappt att något hänger på dragkroken. Tar jag min gamla jakt och fiske skrotbil, vw caddy med fwd, typ 90hk och manuell låda får man joxa och bränna liye koppling.

    Ska du traila stor båt så se om din bilpark först

    Kommentera


    • #12
      Trailar själv hela tiden. 1350Kg släp och en Ockelbo B18 Alu med en 100Hk (Inte helt lagligt med full tank i båten....). Ett riktigt trixande för att hitta bil som passar. Diesel, automat, fyrhjulsdrift och inte för gammal. Outback har jag haft ett par, bra bil. Murano gick också bra men drog duktigt med bensin (3,5L V6 bensin).

      Vid byte nu tog jag en BMW X1 2,0 Diesel, aut, med fyrhjulsdrift. Den verkar fungera den med. Lastar i lite då och då vid naturramper. Men har inte hunnit testa BMW:n där ännu.
      Har själv inte kort för tungt släp så det är lite detektivarbete att hitta rätt med alla dessa vikter och som dessutom skall funka vid lite sämre sjösättningsställen. Har även jag bränt kopplingar med en Legacy manuell. Gör ont i hela kroppen att dra upp båten på lite mjukare sand eller brantare ramp...
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #13
        Ett tips är att detaljstudera vad bilen får dra, speciellt om du är yngre och mao inte fick B96 per automatik eller har tagit i efterhand.

        Min 2015 Passat får tex retligt dra typ 1180kg med B-kort vilket gör att en hel familj av potentiella 1200-kärror går bort. En ny kärra går givetvis att registreringsbesikta om till 1180 rätt enkelt men det sparar dig en del jobb. Hade Passaten vägt 20 kilo mindre från början så hade man sluppit detta...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av myrslok Visa inlägg
          Ett tips är att detaljstudera vad bilen får dra, speciellt om du är yngre och mao inte fick B96 per automatik eller har tagit i efterhand.

          Min 2015 Passat får tex retligt dra typ 1180kg med B-kort vilket gör att en hel familj av potentiella 1200-kärror går bort. En ny kärra går givetvis att registreringsbesikta om till 1180 rätt enkelt men det sparar dig en del jobb. Hade Passaten vägt 20 kilo mindre från början så hade man sluppit detta...
          Jag får dra 1830 med b96...
          men med en buster c är väl det tveksamt


          Så då får jag väl kolla mer på silver eagle, buster xxl , hur är husky r7?

          Kommentera


          • #15
            Jag köpte en mitsubishi L-200 bakhjulsdriven diesel som jag får dra 1400kg med. Har än så länge bara kört på bra ramper och skulle nog inte våga mig på naturramper. Det är en pick-up så ganska lätt bil.
            Så en "slit och släng bil" kanske kan vara ett alternativ? Jag får dagligen kämpa med att klara mig utan funktioner som att kunna starta bilen utan att behöva sätta nyckeln i tändningslåset och bakluckor som öppnas upp automatiskt men det är det värt.

            Kommentera


            • #16
              Jag trailar ensam en finnmaster 6000. Det är både natur och betongramper.
              kör en xc70 awd. 1500 kärra som egentligen borde bytas till en större.
              Utöver vikter vad du får dra så handlar det ju mest om hur bra du är på att hantera bil och släp.
              Själva iläggning och upptag skiljer ju inte så mycket på storlek på båt. Jobbet är likvärdigt.

              Kommentera


              • #17
                Tack alla
                så hur räknar man ca?
                Om båten väger 1000kg
                motorn 215kg
                batteri?
                dynor
                trailer

                finns nån gyllene regel
                ex båtensvikt x 1,5 för totalvikt?

                Kommentera


                • #18
                  De store tingene er lett å finne vekten på, som du sier båt/ motor/ tilhenger. For både båt og motor bør du legge til 20% på det fabrikanten oppgir. Resten kommer veldig an på hva du vil ha. Skal du feks på havfiske med anker så veier det ca 60 kilo for anker, kjetting, tau og blåse. Skal du ha en kicker, så veier da fra 26 kilo og oppover, skal du ha mer enn batteri og kjøper blybatterier kan du regne 30kg per batteri etc etc. For mine tre siste båter har totalvekt endt på 2-3 ganger vekten av selve båten.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #19
                    jag har varit o kollat
                    buster magnum
                    silver eagle brx
                    men gillade yamarin cabin

                    vad är bäst vid trolling, cabin eller öppen?
                    Senast ändrad av abe; 2021-04-25, 10:03.

                    Kommentera


                    • #20
                      tänker
                      När man är ute i skitväder antar jag att en cabin är betydligt trevligare än under ett kapell?

                      Nackdelen är ju givet mitt på sommaren med +30grader?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 985 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 202 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X