Trailerbåt, storlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåt, storlek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Til trolling, utvilsomt kabin og varmeapparat til.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #22
      Tack
      kan man inte ha värmare i en båt m kapell ?
      ger ju sämre värme men .....

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
        Tack
        kan man inte ha värmare i en båt m kapell ?
        ger ju sämre värme men .....
        Visst kan du det. Går alldeles utmärkt. Förutom det du själv nämner. Sämre värme. Men varmt blir det ju.
        Fördelen med hytt kontra kapell är ju ljudet med. Kapell kan ju låta en del om det fladdrar o har sig. Men kan jubsamtidigt hålla nere vikten om man jämför med en hyttbåt.

        Kommentera


        • #24
          Tack alla

          Jag funderar på motor, vissa klarar ju en 200hp, men blir det tokigt med trollingfart på en sån stor motor?
          Fast redan en 115 hp kanske är kass på D?

          Ska givet ha elmotor fram men gissar att bensinmotorn vore trevligare att trolla med.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
            Tack alla

            Jag funderar på motor, vissa klarar ju en 200hp, men blir det tokigt med trollingfart på en sån stor motor?
            Fast redan en 115 hp kanske är kass på D?

            Ska givet ha elmotor fram men gissar att bensinmotorn vore trevligare att trolla med.
            Drivankare är ju inte fel. Sen har ju de flesta moderna motorer trollmode. Antingen som standard eller tillval.
            Autopilot är viktigare i min bok än en motor som kommer ner i rätt hastighet. Hastigheten kan du alltid laborera med drivankare om det går för fort.
            Ska du trolla lax tror jag inte frontmonterad elmotor slår ut utombordaren. Går ju ändå hyffsat fort och ska man då ligga o köra en heldag krävs ju en batteribank av rang..

            Kommentera


            • #26
              Ok, en fin båt är silver eagle brx med en 200hp mercury(finns v6/v8)
              så vad gör en autopilot på en sådan?
              använder man kartplottern och ritar in eller hur funkar detta?

              Jo ev kanske elmotor är onödigt.....

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                Ok, en fin båt är silver eagle brx med en 200hp mercury(finns v6/v8)
                så vad gör en autopilot på en sådan?
                använder man kartplottern och ritar in eller hur funkar detta?

                Jo ev kanske elmotor är onödigt.....
                Nja det kanske funkar om du har tex en lowrance autopilot som går över plottern. Men vet inte säkert.
                Annars är ju autopiloten för att hålla kursen medans du fixar med riggar, drillar fisk osv. Finns väl lite dyrare varianter som kör i lite s-mönster osv om jag inte missminner mig.
                Annars e väl raymarine ev100 bland dom mest prisvärda. Smidiga som fan och lättanvända.

                https://happyangler.se/produkt/rayma...B/#productInfo

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

                  Nja det kanske funkar om du har tex en lowrance autopilot som går över plottern. Men vet inte säkert.
                  Annars är ju autopiloten för att hålla kursen medans du fixar med riggar, drillar fisk osv. Finns väl lite dyrare varianter som kör i lite s-mönster osv om jag inte missminner mig.
                  Annars e väl raymarine ev100 bland dom mest prisvärda. Smidiga som fan och lättanvända.

                  https://happyangler.se/produkt/rayma...B/#productInfo
                  ok, jag trodde att satte man motorn på trolling( 2 knop) så höll den farten och riktningen.....

                  måste nog läsa på innan jag lägger +500k på en båt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Motorn har inte med autopiloten att göra när det gäller hastighet. Men däremot styrningen. Dagens fina autopiloter kompenserar för avdrift och liknande.
                    Säg att du ställer hastigheten på 2knop. Det blåser lite och strömmarna lever sitt liv.. Med autopiloten styr du upp på den kursen du vill håll och startar autopiloten. Så håller den dig på den kursen trots avdrift osv.
                    Typ om du ska ut och trolla längs en djupkant eller nått.. Så kan du rigga beten, fika, drilla fisk och annat utan att båten börjar fara runder och trasslar ihop hela jävla skiten.
                    Fruktansvärt smidigt.
                    Men man BÖR hålla uppsikt ändå.. Kan ju komma andra båtar, fartyg skräp i vattnet osv i vägen.. Och det vet ju inte autopiloten..

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                      Motorn har inte med autopiloten att göra när det gäller hastighet. Men däremot styrningen. Dagens fina autopiloter kompenserar för avdrift och liknande.
                      Säg att du ställer hastigheten på 2knop. Det blåser lite och strömmarna lever sitt liv.. Med autopiloten styr du upp på den kursen du vill håll och startar autopiloten. Så håller den dig på den kursen trots avdrift osv.
                      Typ om du ska ut och trolla längs en djupkant eller nått.. Så kan du rigga beten, fika, drilla fisk och annat utan att båten börjar fara runder och trasslar ihop hela jävla skiten.
                      Fruktansvärt smidigt.
                      Men man BÖR hålla uppsikt ändå.. Kan ju komma andra båtar, fartyg skräp i vattnet osv i vägen.. Och det vet ju inte autopiloten..
                      Men
                      snurrar verkligen båten typ runt på 30 sec eller vad man behöver för tid att slänga i en rigg?
                      att den aviker något från planerade rutten förstår jag.

                      Den båt jag börjar gilla mer o mer är en silver eagle brx med mercury 200hp v8a.
                      vad är typ nödvändig extra utrustning?
                      targabåge, eller duger spöhållare?
                      värmare, men hittar inga priser?
                      soldäck fiskedäck fram kanske....
                      livewell är nog trevligt.
                      elmotor fram eller ej på en så pass stor båt?
                      djuprigg? eller duger ett canon mini för 1500kr?

                      funderar som sjutton.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 524 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 962 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X