Båt projekt, tips på bra fiskeanpassade skrov? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt projekt, tips på bra fiskeanpassade skrov?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt projekt, tips på bra fiskeanpassade skrov?

Blivit inspirerad av Fränstam och andra och är sugen på att försöka skräddarsy en egen fiskebåt. Min fråga är om ni har allmänna tips på bra skrov som man ska utgå från?

Förstått att Crescent 425, 418 osv är bra. Vilka andra finns det? Mellan 4,2-5m som passar med en 20-30hk. Örnvik? Uttern? Vilka modeller är en bra start?

Förutom de du nämnt så gillar jag båtar med trimaranskrov för stabilitetens skull vid spinnfiske. Tex Maritime 44 som är otroligt stabil och bred. Eller kanske en Flipper 450: blocket.se/annons/jonkoping/flipper_450/95368609
    Båda modellerna är ju rätt fyrkantiga vilket ger mkt plats till kastdäck och annat trots kort båt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sallesunden Visa inlägg
      Förutom de du nämnt så gillar jag båtar med trimaranskrov för stabilitetens skull vid spinnfiske. Tex Maritime 44 som är otroligt stabil och bred. Eller kanske en Flipper 450: blocket.se/annons/jonkoping/flipper_450/95368609
      Båda modellerna är ju rätt fyrkantiga vilket ger mkt plats till kastdäck och annat trots kort båt.
      Tack! Kan inte hitta maritime , har du nån länk? Är det svårt att anpassa en trailer för trimaran skrov?

Kommentera

Ursprungligen postat av WillyHunt Visa inlägg
        Blivit inspirerad av Fränstam och andra och är sugen på att försöka skräddarsy en egen fiskebåt. Min fråga är om ni har allmänna tips på bra skrov som man ska utgå från?

Förstått att Crescent 425, 418 osv är bra. Vilka andra finns det? Mellan 4,2-5m som passar med en 20-30hk. Örnvik? Uttern? Vilka modeller är en bra start?
        ----------------------------------------------------------------------------

Hej Willy Hunt;
        Vad jag förstår avser du att inreda en redan befintlig båt till egen sportfiskebåt...

Bland dina ovan nämnda båtfabrikat skulle jag välja en Uttern-båt, eftersom dessa båtar är kända för bra konstruktion och sjösäkerhet...

Om du klickar på mina fisketips nedan och bläddrar bland bilderna får du kanske fler nya idèer...

Själv har jag ägt aluminiumbåtar som Silver Hawk och idag en Buster Magnum...

Med vänlig fiskehälsning,
        Leif Engström
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av WillyHunt Visa inlägg

Tack! Kan inte hitta maritime , har du nån länk? Är det svårt att anpassa en trailer för trimaran skrov?
          Missade visst en 0, ska vara Maritime 440. Finns en gammal köp/säljannons: https://www.fiskesnack.com/forum/ann...d-suzuki-dt-25
          Inga problem att få på en vanlig trailer. På den jag hade så hade jag byggt till en styrpulpet och förstärk aktern och hängt på en 50hk. Samt kastdäck.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
          13 svar
          10 727 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup