Båtens position på trailer. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtens position på trailer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtens position på trailer.

    Hej,
    ​​​​Jag har nu köpt en linder sportsman 400 med en 15hk tohatsu motor. Tanken är att båten ska ligga på trailern under säsong och sedan ska den trailas varje fiskepass. Båten är 401cm lång och 164cm bred.

    Jag har en ny trailer som klarar båtar upp till 480cm med två stycken kölrullar efter varandra och längst bak på trailern har jag en vagga. Det finns även sidorullar.

    Jag förstår att båten ska vila på kölrullarna och sidorullarnas funktion hjälper till att hålla båten centrerad.

    Men hur långt bak ska båten ligga på trailern? Ska vaggan sticka ut bakom båten eller ska man justera så att vaggan hamnar under båten en bit.

    De flesta liknande ekipage jag har tittat på har haft båten ungefär 1meter hängande förbi slutet på trailern. Hur avgör man vad som är bäst?

    Undrar också vad jag ska göra för att kunna traila med motorn upptiltad, då när den är helt nertiltad så ser det läskigt lågt ut och minsta gupp kan få motorn att skrapa i asfalt.

    Har sett transom savers som säljs, men känns på tok för dyrt för något så enkelt. Har ni exempel på billigare varianter eller hemmabyggen, gärna bilder!

    Tack!

  • #2
    Hur långt fram eller bak båten hamnar avgör väl ur mycket vikt du har på draget. Ca 50-80 kg är väl en bra vikt enligt många.
    Jag kör med min motor upptiltad och sen kör jag ner den på dom inbyggda stoppen så så tilt och trim inte belastas.
    Har en 50 hk suzuki och enligt återförsäljaren blir det bra att göra så. Du kommer att få många olika förslag på detta men så gör jag.

    Kommentera


    • #3
      det ska vara framtung , typ 50 kilo tryck på stödhjulet , om det ska vara säkert att köra med trailer på . Min motor är alltid nertiltad när jag traila och lägger i och ut utan problem , är du 100% säker att motor är monterad på rätt höld ?
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
      1:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av bbrolle Visa inlägg
        det ska vara framtung , typ 50 kilo tryck på stödhjulet , om det ska vara säkert att köra med trailer på . Min motor är alltid nertiltad när jag traila och lägger i och ut utan problem , är du 100% säker att motor är monterad på rätt höld ?
        Jag kan återkomma med bilder så får vi se om den är rätt monterad tack för svaren ang kultryck.

        Kommentera


        • #5
          Jag har kanske en frigång på 10 cm ner tiltad, ett litet farthinder eller liknande så får jag byta motor.

          Kommentera


          • #6
            Hur högt motorn hamnar från marken beror inte på hur motorn är monterad på båten utan helt enkelt hur högt båten ligger på trailern.
            Det kan skilja ganska mycket beroende på trailerfabrikat.

            Bäst för att inte skada motorns eltilt är om denna kan vara nedfälld vid trailande men det är inte alltid praktiskt genomförbart. Transom saver, stoppklack på motorn eller en träbit mellan motor och rigg är exempel på lösningar om motorn behöver tiltas upp.

            När det gäller båtens placering på trailern är det i mångt och mycket kultrycket som avgör. Enklaste sättet att mäta det är att sätta en träbit under draghandsken och på en badrumsvåg. OBS. Mät inte vid stödhjulet då det lätt blir felaktiga siffror beroende på vart stödhjulet sitter monterat. Flytta sedan båten tills du har ett kultryck på ca 50 kg.
            Nu ska helst inte båten sticka ut mer än ca 50 cm bakom sista kölrullen. Det är i aktern som det blir mest påfrestningar vid trailande Ju mindre överhäng desto bättre.

            Om överhänget blir för långt kan båten flyttas fram lite till men bara till en viss gräns. Ser du att kultrycket ökar för mycket blir påfrestningarna på bilen ganska kännbara och vägegenskaperna lidande. Trailern blir också väldigt tung att koppla på/av.

            Motsatsen med för lite kultryck ger en trailer som gärna vill börja wobbla/självsvänga efter bilen och det är minst sagt livsfarligt.

            Med den trailern du valt tror jag du inte får så stora problem att hitta rätt. En Linder 400 är ju också en lätt båt så den bör ganska enkelt matcha trailern.


            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Hur högt motorn hamnar från marken beror inte på hur motorn är monterad på båten utan helt enkelt hur högt båten ligger på trailern.
              Det kan skilja ganska mycket beroende på trailerfabrikat.

              Bäst för att inte skada motorns eltilt är om denna kan vara nedfälld vid trailande men det är inte alltid praktiskt genomförbart. Transom saver, stoppklack på motorn eller en träbit mellan motor och rigg är exempel på lösningar om motorn behöver tiltas upp.

              Gäller detta även för mig som har en motor utan elektrisk tilt?

              Kommentera


              • #8
                Hittade den här i motorns instruktionsbok, kanske kan vara till hjälp för någon.

                Kommentera


                • #9
                  Jag gjorde en transomsaver av en regel, två små bitar OSB och 8 skruvar.
                  Har en Easyline så jag hittade en regel som passade mellan bultarna till vaggan bak. Detta låser den i sidled när den är monterad. Sågade ett spår i ena änden som passade runt riggen på motorn. Höll upp regeln mot balken och ritade så jag kunde såga den till rätt längd.
                  Sågade till en mindre bit OSB med samma bredd som regeln. Längden provade jag ut så man kunde trä upp den inne i vaggan så den vilar på ovansidan av balken. Denna håller främre änden av regeln uppe när man ska få motorn i spåret. På undersidan satte jag en längre bit OSB för att man lätt ska se vilken sida man ska trä in i vaggan. För att motorn ska sitta still har jag ett spännband från balken runt riggen till balken. Detta spännband spänns sist och lossas först för att inte skada motor eller akterspegel när de andra spännbanden lossas eller spänns. Tyvärr har jag inga bilder och ekipaget står på annan ort. Men förhoppningsvis förstår du principen.

                  Har har 3 spännband som håller båten. Ett fram som spänner bakåt och ett på varje sida bak som spänner framåt. Detta gör att båten ligger helt still på kärran. Hade nog inte vågat använda denna lösning med bara ett spännband runt båten bak som man ser var och varannan köra med. Då kan båten röra sig under bandet och man får vridningar i akterspegel och motorfäste som kan orsaka skador.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har du en sprint och ett gäng hål där man kan flytta sprinten för att ändra motorns gångvinkel så kan du använda yttersta hålet när du trailrar. Så gör jag på en av mina båtar. Det ger några extra cm frigång.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 524 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X