Större renovering av glasfiberbåt. Gör jag skapligt rätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större renovering av glasfiberbåt. Gör jag skapligt rätt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Större renovering av glasfiberbåt. Gör jag skapligt rätt?

    Tog hem den vattensjuka båten av okänt märke.

    Sågade upp golvet med en kapsåg. Under var en plywood av okänt slag, sen skumfogen som det droppade vatten av. Har plockat ut 2 fulla sopsäckar nu. Lite kvar längst fram och bak. Tänkte testa om högtrycken kan blåsa bort det sista då det är svårt att skrapa rent. Min klena tryckluft lossade delar av skummet så tänker att högtrycken borde klara jobbet.

    Min tanke är att köra en sträng med fogskum i kölen. För att göra den mindre stötkänslig mot stenar och annat. Finns det nåt bättre?
    Kölen har några hål just nu så det är det första jag tänker lägga igen. Slippa upp resten av kölen och lägga matta över hela. Sen epoxiprimer.
    Sen regla med impregnerat virke och lägga på en 6 mm plywood (tjockare?) . Sen på med matta och polyester. Hur tjockt bör jag tänka? Ska ju bli ett nytt golv så att säga.
    Men sen. Ska jag slipa resten av båten invändigt och lägga på en topcoat? Hur mycket gelcoat går åt invändigt till en båt som är ca 3,5 m x 1,40 m?


    Utvändigt troligtvis ovan vattenlinjen ser förjävlig ut. Klistermärken etc. Hur ska man göra där? Rugga upp och sen måla med vad? Den del som legat nedtryckt i myren är väldigt bubblig. Ska man slipa och lägga matta och polyster där?

    Behöver även göra en helt ny reling. Hur ska jag tänka där? Skruva ihop plywood på bägge sidor och sen plasta in?

    Förr när jag lagat båtar har jag använt rondellen och lamellskiva. Men nu tänkte jag köpa en slipmaskin av nåt slag. Kommer ändå behövas i hönshuset i sommar.
    Tittade på denna.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...erslip-010094/
    Eller är nån annan maskin lämpligare för att grovslipa i en båt?
    Jag har noll intresse av att polera och lacka så.

    Hur ska jag tänka på torktider? Känns som det finns så många olika kemiska ämnen att man blir förvirrad.

  • #2
    Tror jag gjort tidernas tabbe. Försökt googla mig fram till svaren. Men gjorde topcoat, gelcoat plus paraffin. Så som jag förstod det så var det härdare till gelcoat, men för topcoat paraffin. Men nu när jag målat och inget händer så får jag tanken att det skulle vart härdare med också. Och slut med gelcoat på biltema. Känns så där lagomt muntert.

    Kommentera


    • #3
      Lider med dig isåfall , tog reda på en jofa sjöbris för ett par år sen som dom fått som hittegods dom jag hämta hos och var i samma dilemma med ytskikt .
      körde till slut fultemas marinepoxifärg runt om och det ser toppen ut än idag men det var ett riktigt skitjobb innan för jag plastade igen rätt mycket skador bla en dryg meter saknad köl med bara polyester/glasfiber i många lager och mycket polyester på slutet för att jämna ut gropar så slipmaskin är inte dumt
      går det inte att ta bort med thinner o trasa typ annars ,inte kul men vad gör man

      Kommentera


      • #4
        Jag hade dock tur att biltema fick hem 6 burkar precis idag. Fick 3 anställda att gräva runt i lådorna tills dom hittades. Så jag hann köra dit 10 mil tur och retur. Köp på mig. Målade över med en hel burk. Den andra hann härda och bli klumpig. För mycket härdare i. Men har jag tur så blandas det jag smetade över nu med det under. Peppar peppar.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        26 svar
        13 405 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Klant84
        av Klant84
         
        Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
        15 svar
        1 359 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Nila
        av Nila
         
        Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
        2 svar
        270 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Old Firehand  
        Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
        34 svar
        4 130 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
        2 svar
        327 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Eino
        av Eino
         
        Arbetar...
        X