Buster rs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster rs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster rs

    Ska eventuellt införskaffa en båt till sommaren som ska ligga i hela säsongen vid brygga. Har kollat in en buster rs från 92 och skulle vilja veta hur det är med självläns på den modellen, eller kom det på senare buster-modeller..? Vill kunna lämna båten utan tillsyn utan att vara orolig att den sjunker

  • #2
    Hej
    Utan att veta men det finns väl hamnkapell?
    annars har jag läst om flera som köpt på biltema,,,, om det nu inte redan finns.

    Kommentera


    • #3
      Jag har en -94, det sitter elektrisk självläns i min iaf. Sålänge batteriet är ok så funkar det

      Kommentera


      • #4
        Ok så självläns, är det alltså inte.. !?

        Kommentera


        • #5
          Vet ej hur RS-modellerna förändrats genom åren. Men i den RS jag varit i från början av 90-talet så är det inte självläns. I den båten finns det en fabriksgjord lucka som man öppnar manuellt genom att vrida en spak (så du har ett hål mellan båtens durk och vattenmassa - tittar du ner i luckan så ser du ner i vattnet) medan man planar för att vattnet i båten ska rinna ut. Det finns plats att installera länspump. Det är lite bökigt att först plana båten för att därefter öppna luckan och sedan stänga den eftersom vredet sitter en bit från ratten som ofta ej har hydraulstyrning.

          Kommentera


          • #6
            Inhandlat en Buster RS i helgen

            Verkar som att någon har satt fast ett givarfäste i rostfritt, och i det området har det blivit korrision, lite ingröpningar helt enkelt. Verkar som att skrovet agerat anod ett tag. Så detta fäste åker bort med största sannolikhet.

            Frågan är då, behöver jag sätta en offeranod någonstans på båten för att motverka likande problem i framtiden?

            Kommentera


            • #7
              En offeranod är aldrig fel på en alu-båt, speciellt inte om du fiskar i saltvatten.
              Annars funkar plattor i kompositmaterial som ofta går under benämningen stern saver och liknande väldigt bra. Monteras på aktern med lim eller skruv och ekolodsgivaren i denna sedan.

              Kommentera


              • #8
                Varenda motor har offeranoder idag...

                Kommentera


                • #9

                  Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  En offeranod är aldrig fel på en alu-båt, speciellt inte om du fiskar i saltvatten.
                  Annars funkar plattor i kompositmaterial som ofta går under benämningen stern saver och liknande väldigt bra. Monteras på aktern med lim eller skruv och ekolodsgivaren i denna sedan.
                  Ja, en sådan platta har jag sett. Men då är det ändå rostfria skruvar som kommer i kontakt med skrovet. Kanske inte gör något? Kommer skruvarna att dra ordentligt? Tror det ska vara en plywoodskiva i akterspegeln, men vet inte riktigt. Kommer inte åt att ha genomgående bult och mutter.

                  Offeranod på skrovet är kanske overkill, kommer att traila båten och då blir det 99% sötvatten skulle jag tro!


                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Varenda motor har offeranoder idag...
                  Det har min med. Om jag förstått det rätt så räcker det att motorn är monterad, men vad händer om man har en distanser i plast så att det inte uppstår någon kontakt? Eller om motorn är avmonterad och skrovet ligger i vattnet?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag hade nog monterat en offeranod på skrovet.

                    Det finns väl sternsavers som fäster med dubbelhäftande tejp numera?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X