Övernattningsbåt 2 vuxna + 2 barn som funkar för fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Övernattningsbåt 2 vuxna + 2 barn som funkar för fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Övernattningsbåt 2 vuxna + 2 barn som funkar för fiske

    Hejsan alla storfiskare, sitter i båtbytartankar.

    Har idag en HR 465 som funkar helt ok till fiske med två personer i Mälaren och kortare badturer med familjen (två vuxna + två barn).

    Barnen är nu 9 och 11 år och båten börjar kännas väl liten. Barnens tidigare entusiasm över att få åka båt väger inte alltid längre tyngre än lockelsen att bädda ner sig i soffan med surfplattor...

    Av den anledningen har jag bestämt mig för att byta till en annan båttyp, som är sämre lämpad för spinnfiske, men som erbjuder barnen väderskydd.

    Det som lockar mest är en bowrider i aluminium, typ Buster XL. Barnen har dock uttryckt ett starkt intresse av att kunna sova i nästa båt, så jag har istället börjat snegla på Hard top-båtar, helt enkelt för att ju bättre barnen trivs på sjön, desto mer får jag fiska...

    Skämt å sido, ska man ha en chans mot surfplattor och spel så gäller det att optimera förutsättningarna...

    Daycrusiers/Walkaround-båtar är ett annat alternativ, men ruffen i denna typ av båtar ser ut att vara för trång för att kunna utnyttjas till något annat än att sova.

    Örnivik/Quicksilver 540 Cab exempelvis ser ut att ha väldigt stort akterdäck, vilket så klart är bra ur fiskesynvinkel, men "hytten" ser ut att vara väldigt klaustrofobisk? Detsamma ser ut att gälla exempelvis Uttern 5500 DC.
    Om det finns någon DC-modell jag missat där det är trevligt att sitta i ruffen under färd (dvs luftigt, ljust och med bra utsikt) så säg gärna till. Ena barnet har lätt för att bli åksjuk, så att kunna titta ut på vattnet när man åker är ett krav.

    Så jag antar att önskelistan ser ut så här; minsta möjliga Hardtop-båt (med utombordare) där två vuxna och två barn kan sova (hyfsat bekvämt, man ska inte ligga på varandra), båten får gärna vara från detta årtusende... Alternativt en DC-båt där man kan sitta i ruffen och titta ut under färd. Maxpris 150-200'. Helst max 6 meter. Två personer ska kunna spinnfiska från akterdäck.

    Är båtar som Crescent 535 Classic, Uttern 5500 HT samt Bella 560/561/562 HT för små för mina önskemål? Flipper 575 HT ser också intressant ut (den kanske dock är lite väl gammal) Eller måste man upp i storlekar som Flipper 666 för att det ska vara drägligt?

    Nu kommer säkert någon komma med förslaget att tälta istället, jag är medveten om att det är ett alternativ, men det kommer bli mer fiske om det går att slagga på båten, så nog snackat om det...

    Kom gärna med förslag!

    (Noterar att man fortfarande inte kan lägga in smileys...)
    Senast ändrad av HannesFisk; 2021-06-17, 10:20.

  • #2
    Försök övertala familjen om att gå iland och sova i tält eller på vandrarhem så får du en båt som funkar att fiska från. Ett bra argument är att det är sjukt oskönt att sova i ett tätt och trångt båtskrov en varm sommarnatt, särskilt en hel familj. Om en sovbåt ska vara värd namnet måste du upp rejält i storlek, 30 fot åtminstone.

    EDIT: haha, ja nu kom jag med förslaget att tälta istället - kompromisser är svårt - sorry!
    Senast ändrad av holden; 2021-06-17, 11:49.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Försök övertala familjen om att gå iland och sova i tält eller på vandrarhem så får du en båt som funkar att fiska från. Ett bra argument är att det är sjukt oskönt att sova i ett tätt och trångt båtskrov en varm sommarnatt, särskilt en hel familj. Om en sovbåt ska vara värd namnet måste du upp rejält i storlek, 30 fot åtminstone.

      EDIT: haha, ja nu kom jag med förslaget att tälta istället - kompromisser är svårt - sorry!
      Nja, nu tog du nog i lite tror jag ;-) Vi var ute fem i familjen i en 23 fotare varje år i en månad på raken under stora delar av min uppväxt. Men båten var bra för ändamålet. Ej fiske således. En bekant till mina föräldrar kände en kille i Lidköpingstrakten som fiskade halvprofessionellt från en Albin 25:a ! Drog nät etc.

      Finns det vilja finns det vägar framåt!
      __________________________________________________ _____________________________

      Covfefe

      Kommentera


      • #4
        Hitta dig en Rocad 606. Tror den finns med hytt. Eller så kommer det på 660..tror dom heter wac eller nått i den stilen. Då får du det bästa ur två världar.örnvik 540 e ikke jättestor..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Hitta dig en Rocad 606. Tror den finns med hytt. Eller så kommer det på 660..tror dom heter wac eller nått i den stilen. Då får du det bästa ur två världar.örnvik 540 e ikke jättestor..
          För 200kkr? :-)

          Edit/
          dom fanns billigare än jag trodde
          https://www.rocadboats.info/begagnad-rocad
          Men 200kkr är nog i minsta laget ändå.

          Btw ts , du kan göra flinos om du är lite kreativ :-)
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Försök övertala familjen om att gå iland och sova i tält eller på vandrarhem så får du en båt som funkar att fiska från. Ett bra argument är att det är sjukt oskönt att sova i ett tätt och trångt båtskrov en varm sommarnatt, särskilt en hel familj. Om en sovbåt ska vara värd namnet måste du upp rejält i storlek, 30 fot åtminstone.

            EDIT: haha, ja nu kom jag med förslaget att tälta istället - kompromisser är svårt - sorry!

            Hej Hannes, jag får vara lite tråkig här och helt hålla med holden.

            Jag, och förmodligen många andra här, får ofta frågor från folk som antingen vill köpa sin första båt eller ibland då att de ska byta upp sig. Något som är väldigt vanligt förekommande är just det här med att folk vill ha en båt som man kan sova hela familjen i, samt då att den gärna ska vara billig, inte för stor, och bra till allt osv. osv.

            Man kan förstå att man ser det här mysiga framför sig att vara ute med familjen och bo i båten, och jag säger inte att man inte kan ha det så även i en lite mindre båt, även jag själv när jag var liten så var vi ute 2 vuxna + 3 barn i en hardtop på 6-7m o sov i den några gånger, men då är det som du själv säger, man ligger mer eller mindre på varandra, o man vill ha stängt för att hålla ute mygg, o även med div. ventiler o myggnätsfönster o saker så blir det kondens o fuktigt inne o varmt, så när morgonen kommer o man kan öppna upp o få syre så är det ingen som ligger kvar o drar sig om vi säger så. Är det någon i familjen som ens har en gnutta klaustrofobi kommer de inte gilla det.

            Ska du ha en båt för att sova hyfsat bekvämt i så ska du upp _REJÄLT_ i storlek, och om din familj inte tycker det är lockande att tälta så kommer de inte vilja sova i en mindre båt heller.

            Jag vet själv om flera exempel, och skulle nog säga det är väldigt vanligt att familjer köper en "sovbåt" och tänker att man ska vara ute o sova i den ofta under somrarna, så är det ute 1-2 gånger första året, och sedan aldrig mer, och säljer den efter några år och tycker det var bara massa jobb med den o ungarna vill ändå bara vara hemma.
            (Värst är nog dock familjer som köper en äldre segelbåt, för man får ju mkt sovutrymme för pengarna, o det verkar trevligt överlag, sedan så är det då massa jobb med underhåll, sjösättning, mastresning, äldre dieselinombordare som börjar krångla, upptagning o förvaring osv, sen är de ute o sover några gånger första sommaren, sedan blir det mer sällan, och man kan inte heller bara åka ut en snabbis efter jobbet, så till slut ligger den bara där vid bryggan eller står på tomten o kostar pengar, sen säljer de.)
            (Sedan, nu gäller det inte dig då som redan har båt och vet hur det är, skriver för andra som kanske hittat hit, men många förstabåtsköpare förstår inte riktigt heller att för varje centimeter större båt man har så blir det exponentiellt mer jobb och omkostnader, du måste köpa större bil som kan dra, skaffa BE-kort, eller ta hjälp av en marina med traktor vid sjösättning, kräver mer av kaptenen, särskilt i tajta situationer och för att lägga till, soppakostnader, servicekostnader osv. Dock väljer många att inte tänka på detta utan har kvar sin glittrande blick och tanken på stora mysiga "sovbåten". Jag säger samma sak till alla familjer som ska köpa första båt: Köp en styrpulpetare med en 40-50 hk på, du kommer ut snabbt och lätt, kan traila i själv, o även med lite blåst så kan du ta tag i båten o dra den dit du vill hyfsat lätt, ska du lägga till o det blir lite knas, så kan du oftast dra fram båtshaken o nå runtom hela båten, du sitter inte instängd i en stor båt.)

            Att dina barn säger att de vill ha en båt man kan sova i skulle jag ta med en rejäl nypa salt, de kanske gillar tanken på det, eller har det mest som ett sorts svar på frågan "varför vill ni inte åka ut med båten längre?", du kan inte lita på att de tycker likadant längre fram när du väl köpt båten, så basera inte ditt båtköp på det.

            Om det är som du säger att nuvarande båt upplevs som för liten, så köp då en större, som du säger typ en Buster LX/X/XL, då åker alla vindskyddat o bekvämt, om de vill, börjar det regna kan du dra upp akterkapellet, och du kan fortsatt fiska bra från den.
            Barnen lär tycka det iaf blir lite roligare med lite större båt, vill de ändå inte med ut för att de blir uttråkade då de inte har sina surfplattor, köp en sån kudde eller wakeboard man kan dra bakom nya båten för att muta dem lite extra, vill de sen ändå inte med ut, då är det nog inte mycket du kan göra tyvärr, sätt dem på internatskola och åt ut o fiska själv.

            Kommentera


            • #7
              ockelbo cab?

              Kommentera


              • #8
                Tack för många bra synpunkter.

                Jag ska förtydliga några saker; jag är inte ute efter ett skepp där man kan bo som en kung i flera veckor. Det jag är ute efter är en båt där 2 vuxna + 2 barn med lite god vilja kan slagga enstaka nätter och som funkar för spinnfiske för två personer.

                Typ som Ryds Camping, fast modernare.

                En till sak som verkar ha missförståtts; barnen har inget emot att tälta, tvärtom. Då de inte lider av att sova i ett tält med ojämnt underlag så tror jag inte att de lider av att sova i en båt med jämt underlag heller. De är dessutom mycket kortare än en vuxen så de kan sträcka ut helt i en båt. Det är dessutom de som efterfrågar en båt att sova i, så därav min undran om övernattningsbara båtar... Man väljer förmodligen inte heller de varmaste nätterna för övernattning (känns inte som något stort problem i Sverige).

                Nog om detta.

                Kollade på en Crescent 535 Classic igår (5,50 lång), den skulle kunna funka i nödfall. Inte optimal planlösning för ändamålet dock. Dessutom är den båten lite väl mycket mellanmjölk och skapade väl inte överdrivet med ha-begär, så jag kikar vidare.

                Googlade lite på Rocad 606 som någon föreslog, lite över budget tyvärr, dessutom ser ruffen ut att vara klaustrofobisk, precis som alla andra DC/Wa-båtar jag sett. Men tack för förslaget.

                Ockelbo cab är nog också lite över budget... Är generellt inte heller ute efter någon hyttbåt, av flera anledningar. Men tack för förslaget.

                Så jag kikar vidare som sagt *trägen vinner* (eller kanske rättare sagt, med en dåres envishet...*)

                Så, om någon vet någon hardtop runt 5,5-6 meter med smart planlösning som funkar för enstaka övernattningar för en familj, så säg till...

                Om ha-begäret blir tillräckligt stort kan tänka mig att gå upp till 250', men då ska ha-begäret vara i topp...


                Kommentera


                • #9
                  Den enda båt, av ovan nämnda, jag har egen erfarenhet av är just 535:an. Den skulle jag hoppa över mest p.g.a. de usla sjöegenskaperna. Den är flack i botten och det behövs inte mycket sjö för att den ska stampa rejält. Äldre exemplar är också otroligt slarvigt ihopkomna med sprutlaminat, vekt däck och veka sarger o.s.v.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 527 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 967 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  280 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 190 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  343 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X