Kimple Hunter 395 propeller och kabeldragning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kimple Hunter 395 propeller och kabeldragning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kimple Hunter 395 propeller och kabeldragning?

    Hej
    Beställde en Kimple Hunter 395 med en Mercury 30hk ELHPT igår, leverans i aug. Men börjat fundera på såväl dragning av elektronik och propeller val. Läste motorn lätt övervarvar med den kombon och gör då ca 26kn, 26 räcker mer än nog kan jag tycka,men inte bra om de övervarvar. Tycker det är svårt att hitta vilken propeller som sitter orginal och vilken stigning å storlek den har samt vad som passar. Finns det något bra ställe man kan söka på lämpliga för den motorn?
    Det kommer sen bli en minnkota terrova 55 ipilot linkad med ett Humminbird helix 10 msi+g4n. Jag har dubbla 80Ah batterier att köra minnkotan på, bör det räcka en hel dag? Tänkte även skaffa sån kabelhandske för laddare typ till truck mm och tror jag bör kunna gömma det mesta under förens kastdäck men kanske får bygga nån hållare eller liknande så inte batterierna skrammlar runt så jäkligt, har ni något bra ide för det främst nå bra ide om hur man ska fästa? Sen blir det som sagt nätverk till helix 10a som kommer hamna på något passande RAM fäste. Men nätverkskabeln vet jag inte hur jag ska dra riktigt, vill få undan den och så dold som möjligt och man ska ej riskera kliva på den. Så funderar på om det finns några bra fästen som fäster bra på alu och kan lämpa sig för att dra kanske under relingskanten?
    Senast ändrad av kenta_85; 2021-06-19, 16:37.
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

  • #2
    Vanliga sånna fyrkanter med dubbelhäftande tejp för att fästa buntband i funkar kanon. Har tom sånna som sitter under vattenlinjen o har suttit kanon i 2 säsonger. O då ligger båten i hela sommaren.

    Kommentera


    • #3
      Ah ja vet exakt vilka du menar nu när du säger det, ja de lär ju va precis vad jag behöver. Tänkte i för avancerade banor med kabellister eller nå smarta små hållare ändade för metall men de där lär ju va kanon. Ska leta lite borde väl finnas i alla möjliga storlekar. Tackar!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

      Kommentera


      • #4
        Kabelkanal med sånt trycklock fästa med dubbelhäftande tejp lär ju bli cleant med.
        Köpte mina hållare till buntband på biltema. Billiga och har som sagt funkat över förväntan.

        Kommentera


        • #5
          Tja. Jag har likadan båt fast med Tohatsu 30 Hk. Jag kan köra på ca 75-80% gas, när jag är själv i båten, innan övervarvningsskyddet slår till. Orginalprop som sitter på är 9.9/12. Jag har pratat med en tohatsuåterförsäljare och de rekommenderade att gå upp till 13 i stigning, om man nu vill laborera med propellern.
          Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

          Kommentera


          • #6
            Ah 75-80% jisses då finns det ju att ta av helt klart, vad ligger du på för hastighet då? Gå upp en tum känns lite ger väl par 100rpm lägre per tum? Så snarare 14 då mwn då kanske de blir jäkla seg upp i plan istället?
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

            Kommentera


            • #7
              Om du byter prop kan det ju kanske va läge o sätta på en 4bladig, och gå upp i stigning. Så får du ner varvet både pga av stigning och byte till 4blad. Du får litt sämre topphastighet men i gengäld bättre bett, snabbare plan osv.

              Kommentera


              • #8
                Helt vindstilla gör den nästan 28 knop med mig och (alldeles för mycket) fiskeprylar, och den kommer upp i plan i princip direkt.
                När jag, farsan och min morbror var ute (totalt ca 310 kg på oss tre) så tog det betydligt längre tid att komma upp i plan. Toppfarten då var lite drygt 22 knop.

                När jag är ute med familjen, sambo och två barn, så väger vi in på strax under 200 kg, då planar den rätt fort och gör ca 24 knop.

                Återförsäljaren tyckte att 13 i stigning troligtvis var en bra kompromiss för mig. När jag är själv kan jag antagligen inte köra på full patte ändå, men betydligt närmare + lite högre toppfart. Och det blir inte för slött med fler i båten, medans en 14 riskerar bli en slö upplevelse med fler i båten.
                Men detta är ju återförsäljarens teori och jag har inte testat så jag kan inte uttala mig hur 13 kontra 14 funkar i praktiken.

                Ang 75-80% av fullgas så får du ta det med en liten nypa salt. Jag är inte säker på att det är så "lite" för jag har ingen varvmätare eller dylikt. Min poäng är att det finns nog kapacitet för ett par knop till, snarare än bara någon enstaka knop.
                Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

                Kommentera


                • #9
                  28 knop då rör det på sig, hur tycker du den går i de hastigheterna? Tänkte på att den ju är rätt flatbottnad. Kör mest själv eller så är vi 2 då och då och med med alla prylar samt 2 pers lär vi nog säkert hamna på en bit över 200kg så då lär den väl röra sig runt 23 då kanske, men då övervarvar den inte antar jag?
                  4-bladig kan ju vara något. Vore faktiskt intressant att ha några olika och prova mellan men det lär väl de flesta marinor inte låta en göra antar jag.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker den går väldigt fint. Men det är ju som sagt i vindstilla förhållanden. När det blåser så blir det allt lite stutsigt och stötigt, för båten är ju trots allt inte så stor.
                    En gång var jag ute när det blåste riktigt rejält och då fick jag ta det väääldigt lugnt med gasen. Då kändes det faktiskt lite som att sitta i en tvålkopp. Däremot var den förvånansvärt stabil när jag stod ankrad i vinden. Då kunde jag tom stå upp och fiska.
                    Men i normala förhållanden kan man köra på ganska bra. Jag upplever att köregenskaperna förbättrades när jag satte i en stol. Speciellt när jag är själv i båten. Det känns som att vikten blir bättre fördelad med mina 95 kg mer centrerad och lite framflyttade. Så det kan jag rekommendera.
                    Bifogade filer
                    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X