Behöver tips på båt, 4,5 - 5,5 meter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på båt, 4,5 - 5,5 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver tips på båt, 4,5 - 5,5 meter

    Hej
    Har idag en öppen båt på 440cm med 15 hk och rorkult som är maxxad till sportfisket i närområdet (norrlands inland, älv och mindre sjöar)
    Känner att det kan finnas utrymme för en till båt i familjen, en större som har pulpet, vindruta och klarar skärgård och stora fjällsjöar bättre.
    Tanken är att den ska kunna fiskas ifrån, spinn och trolling med djupriggar, men även funka bra om vi ska ta en tur i skärgården inomskärs iallafall.
    Har massa erfarenhet av "småbåtar" 3,80 - 4,50cm, men har INGEN erfarenhet av större båtar.

    Önskar en båt som går bra i sjö, fiskevänlig (inte vingling om du står vid båtkanten), familjeturer, har ruta, går att hantera upp och ner på trailers bra (då jag ibland är ensam som gör fisketurer)

    Tips emottages varmt, är mest inne på glasfiberbåt. Motorstyrka...?? 30-50 hk?? funkar det??

    Budget, ja från början tänkte jag en äldre Crescent 425/432 med 20-30 hk, går väl att hitta runt 25 -30 tusen, men den är väl inte nog lång för vågorna uppe i de stora fjällsjöarna? Så om jag skulle sträcka mig til en budget på 50- 60 tusen, finns det vettiga alternativ?

    Tack för att du tog dig tid att läsa

  • #2
    Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
    Hej
    Har idag en öppen båt på 440cm med 15 hk och rorkult som är maxxad till sportfisket i närområdet (norrlands inland, älv och mindre sjöar)
    Känner att det kan finnas utrymme för en till båt i familjen, en större som har pulpet, vindruta och klarar skärgård och stora fjällsjöar bättre.
    Tanken är att den ska kunna fiskas ifrån, spinn och trolling med djupriggar, men även funka bra om vi ska ta en tur i skärgården inomskärs iallafall.
    Har massa erfarenhet av "småbåtar" 3,80 - 4,50cm, men har INGEN erfarenhet av större båtar.

    Önskar en båt som går bra i sjö, fiskevänlig (inte vingling om du står vid båtkanten), familjeturer, har ruta, går att hantera upp och ner på trailers bra (då jag ibland är ensam som gör fisketurer)

    Tips emottages varmt, är mest inne på glasfiberbåt. Motorstyrka...?? 30-50 hk?? funkar det??

    Budget, ja från början tänkte jag en äldre Crescent 425/432 med 20-30 hk, går väl att hitta runt 25 -30 tusen, men den är väl inte nog lång för vågorna uppe i de stora fjällsjöarna? Så om jag skulle sträcka mig til en budget på 50- 60 tusen, finns det vettiga alternativ?

    Tack för att du tog dig tid att läsa
    Hej Båtskär;

    Köp den Buster aluminiumbåt som passar dig och din familj bäst..
    Är du fundersam på vilken storlek du ska välja föreslår jag att du väljer den större modellen....
    Några Buster ser du här..https://www.buster.fi/sv/modeller ...
    Trevlig sommar!
    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Hej Leif
      Som jag skrev, är mest sugen på en glasfiberbåt. Men jag ska kolla in Busters efter ditt inlägg.

      // L-O

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
        Hej Leif
        Som jag skrev, är mest sugen på en glasfiberbåt. Men jag ska kolla in Busters efter ditt inlägg.

        // L-O
        ---------------------------------------------

        Hej Båtskär;
        Innan jag köpte min första aluminiumbåt en Silver Hawk hade jag flera träbåtar och även glasfiberarmerade plastbåtar...
        Träbåtarna fick jag skrapa och måla varje år.. Plastbåtarna fick jag också putsa och måla vid behov...
        Med vänlig fiskehälsning,
        Old Firehand
        Leif Engström

        https://www.google.com/search?rlz=1C...w=1344&bih=699

        Kommentera


        • #5
          Ockelbo B16 var otroligt polära i skärgården förr, många guider hade det.

          Kommentera


          • #6
            En Ryds 480, Crescent 480 eller liknande kan nog ligga inom budgeten. Som famlijebåt (tungt lastad) välj den med största motorn (gärna 40-50hk eller så mkt båten får ta typ) Ju mer platt i bak ju mer lättdriven med mindre motor men tuffare (sämre) gång i höga vågor med fart.
            Senast ändrad av anteman; 2021-07-15, 20:18.

            Kommentera


            • #7
              Thanks gubbs, uppskattade tips. Fått flera på Ockelbo B16 tidigare. Vad är det som gör dem så speciella?

              Kommentera


              • #8
                B16 var nog en av de första i sin genre, lite rymligare med ganska hög reling och tror jag, ett skrov med viss V-form som ger godare fart- och gångegenskaper i lite hårdare sjö med mer hk men inte "platt" akterskrov så lite mer ostadig vid relingskanten. V-skrov gör också att den som sagt kräver mer motorstyrka än "plattare" skrov.

                Dock osäker på hur många klassiska B 16 i glasfiber det finns som lever gott än idag. Även om den ofta förs fram i dessa sammanhang så var det många år sedan en ny sådan såg dagens ljus...

                Kommentera


                • #9
                  Det finns jättemånga B16 som fortfarande är i gott skick idag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för bra svar.

                    Någon som testat Yamarin 46SC, den ser så fin ut.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X