Behöver tips på båt, 4,5 - 5,5 meter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver tips på båt, 4,5 - 5,5 meter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
    Båten står i Ske-å så bara hojta om du vill komma ned å gasa.
    Vet inget om 490, men Yamarin känns som bra kvalitet och Cross'en i synnerhet med fina detaljer och 4mm alu. Välbyggd
    Hej igen
    Hur upplever du att fiska från din 46:a? Får hör att den känns lite "trång" framtill vid spinnfisket. Hur upplever du din båt ur sportfiskesynpunkt? Vad skulle dunvilja förbättra? Något du inte är nöjd med?

    Kommentera


    • #22
      Står bak och det känns riktigt stabilt och bra med utrymme.
      Fram är den som vilken möblerad styrpulpet som helst. Köpte den som en kompromiss för fiske/familjeåka och är supernöjd.. Min Buster S hade kastdäck fram, perfa för spinnfiske men obra för att ha 5åring och sambon på. Den här är mer ombonad och djupare. Bustern plattare ytor och låga fribord.

      Kommentera


      • #23
        Gick själv från Crescent 432 "har jag för mig" till en Bella 512 som var något bättre till havet. Strök den då den inte riktigt funkade om det blåste upp(dök i höga vågor). Gick till en B18 Ockelbo AL. Den båten fixar det hele. Beggad kan man kanske få den för liknande pengar.

        Har varit ute i riktigt skitväder här på Västkusten(utomskärs vid grund) och tar man det bara vackert så är den grym. Två stora hål från durken som leder ut inkommande sjö. Kan iofs också släppa in lite vatten om man är av den tyngre modelllen av oss. Två "tyngre" bak fixar den men tre så kan det komma in vattten bakvägen sas. Har den modellen som inte har framflyttad pulpet utan man sitter bak och styr sas. Bra för fisket med mycket plats fram på båten och bra för sjötåligheten då vikten ligger mer bak i båten sas.

        Crescenten har inget i havet att göra överhuvudtaget om det inte är inomskärs och skyddat vatten. Alternativt en rutinerad skeppare då går ju det mesta som flyter bra sas. Ockelbon är snäll.

        Kan rekommendera den förbehållslöst. Har även vart ute i kuling på Vättern med den. Den löser det utan att man känner sig utsatt sas.
        Senast ändrad av Dominator91; 2021-07-19, 20:00.
        __________________________________________________ _____________________________

        Covfefe

        Kommentera


        • #24
          Är budgeten fortfarande 50-60'?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Är budgeten fortfarande 50-60'?
            Nja.. efter sista nattens nödläge är jag nog nästan beredd att köpa det jag behöver, oavsett vad det står på prislappen.

            Hade ett väderomslag på fjället som höll på att sluta illa för 2 båtar

            Har börjat titta på på Silvers båtar, alu utvändigt och glasfiber invändigt, t ex Silver Fox.

            Ser att dom har BR och Avantmodell, svårt att veta vad som är vettigast.

            Tar tacksamt emot tips på vettiga båtar, dock max 510 cm långa.

            MVH L-O

            Kommentera


            • #26
              Vi har ju en "veteran" som talar sig varm för dessa Alu-plast båtar här på forumet så det är nog ett gott val.

              Var dock mer krass själv. Haft plastbåtar i trettio år minst. Alu/alu och glöm båten på hösten (har man garage så är frågan löst slutligt).

              Tror att alla har varit med om spillt nescafe och liknande på plastbåtar..... Bara att fixa innan det "bränner fast"..

              Haft motorbåtar(idag) och segelbåtar i 30-40 år. Inget går upp mot att dra upp skiten och glömma den.

              Ok, är den för blodig så spola av den då.

              Alu/alu ÄR faktiskt riktigt bra. Kan dock bli fööör varmt på riktigt soliga dagar....
              __________________________________________________ _____________________________

              Covfefe

              Kommentera


              • #27
                Går du från dina ursprungliga villkor sas så har jag en båt som skam inte skäms för sig. Kolla vilken som helst från Gemi i Norge.

                Samma skillnad som från Svenska till Engelska segelbåtar fast på Motorbåtsidan.

                Ångrar att jag inte köpte en båt av dem. Det är skillnad på skit och skit.... Deras båtar skäms inte för sig. Alla som varit ute på fritt vatten fattar vad jag menar. Detta är bra båtar och det märks direkt då man varit ute i dem.

                Alu/alu dock så passar inte det så funkar det ju mindre bra.
                __________________________________________________ _____________________________

                Covfefe

                Kommentera


                • #28
                  Just nu är jag inne på en Sandström 495 S Sportfish, vet ni något om den?

                  Kommentera


                  • #29
                    Tack så mycket för dina värdefulla råd. Killar, i slutet av detta år planerar jag att köpa flera nya båtar och för detta kommer jag att behöva ytterligare medel. Faktum är att jag utvecklar mitt företag för att skapa en butik för fiskare, där de kan köpa professionell utrustning. På webbplatsen https://foretagslan-finance.se/kredi...ed-foretagslan hittade jag ganska användbar information om företagslån Qred, med vilken jag kan köpa det antal båtar jag behöver och lägga ut dem till salu.
                    Senast ändrad av ChristianLind; 2021-09-28, 14:16.

                    Kommentera


                    • #30
                      Förstår dig Dominator 91, båtvård är inte min favoritsyssla så att nästan slippa vore guld.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 961 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X