Linder sportsman 445, hur går de i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder sportsman 445, hur går de i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linder sportsman 445, hur går de i sjön?

    Hej på er!

    Det är dags för en något större båt och jag har ögonen på att skaffa mig en Linder sportsman 445 basic. En bekant har en sån och har fått provköra den lite. Går väldigt fint med 25hk bakom.
    Det jag dock funderar på är hur denna båt går i sjön när det är lite vågor. Enligt CE-klassningen ska den klara vind i upp till 12m/s och vågor upp till 2 meters höjd. Men hur är den i praktiken?

    Tänkte främst fiska i mälaren där det kan bli rätt jobbigt om vinden kommer från fel håll. Utöver det tänkte jag fiska i skärgården.

    Någon här som har en sportsman 445 och som har lust att berätta?

  • #2
    Sök enligt bild så hittar du flera träffar på FS-trådar om 445 i olika varianter... 445 är nog ganska skrovlik Arkip 460 och den gillar många även om den sägs slå tufft i vågor. Har ej prövat ngn av dem.

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210802-003101_Chrome.jpg
Views:	692
Size:	263,4 KB
ID:	2583435

    Kommentera


    • #3
      Jag har haft min Basic sedan 2009. Underbar båt som passar mina ändamål perfekt. Har varit ute i rätt så grov sjö och jag tycker den klarar det bra men det blir lite stötigt. Är man ensam i båten så blir den ännu stötigare och då upplever jag den även lite känslig för sidvind. Vinden kan trycka fören så att båten vill svänga av sig självt. Detta har jag löst med en 35 kg vikt som jag har framme i fören när jag åker själv. Båten blir mycket lugnare i hård vind och även större vågor då man har lite vikt där framme.

      Kommentera


      • #4
        Båten klarer mer sjø enn de fleste av eierne. Men du blir sår i baken og den bråker - akkurat som alle andre aluminiumsbåter med tynt enkeltskrog og relativt flatt skrog.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Hej, jag har en 455 Max och två fiskevänner har Arkipen så jag kan jämföra lite.

          Min 445 går bra (inte utmärkt) i lite sjö, däremot som annan talare sagt så kan vinden fånga upp båten när man är ute själv, då har jag ändå frontmonterad motor och batteri i fören som tynger ner.
          Jag väger själv runt 75kg, kanske 80 nu när man grillat lite..
          båten kan kännas lite stötig som samma talare sade även vid lägre m/s.

          skillnaden på denna och arkipen är enligt mig att arkipen ligger betydligt bättre i vattnet, den är mer komfortabel när det går sjö. Inte alls lika stötig.
          detta beror troligen på det tjockare aluminiumskrovet.

          för övrigt är nöjd med min 445 som jag spenderat rättså några timmar i under dessa två säsonger som jag ägt den.

          Nu fiskar jag mestadels mindre insjöar med denna båt och när det är dags för större insjöar eller skärgård så ber jag snällt att få åka med kompisens arkip istället.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mattiaz Visa inlägg
            Hej, jag har en 455 Max och två fiskevänner har Arkipen så jag kan jämföra lite.

            Min 445 går bra (inte utmärkt) i lite sjö, däremot som annan talare sagt så kan vinden fånga upp båten när man är ute själv, då har jag ändå frontmonterad motor och batteri i fören som tynger ner.
            Jag väger själv runt 75kg, kanske 80 nu när man grillat lite..
            båten kan kännas lite stötig som samma talare sade även vid lägre m/s.
            Har ni något tips på vad man kan i fören som ger lite tyngd? 25kgs vikt?
            Man vill ju ha något med hög densitet som inte tar upp för mycket plats ;-)

            Kommentera


            • #7
              Går bra som fan i sjön! Det fina är att man kan rampa precis överallt, även på platser som inte ens har ramp där enda alternativet är att bränna igenom ett dike. Den lätta vikten gör det omöjliga möjligt.

              Ägde en 400 sportsman och var övernöjd, bytte till båten du nämner och blev ännu mer nöjd. Tredje båten blev en tracker guide och har aldrig blickat tillbaka på Linder någonsin. Jag fiskar 95% av tiden och kör båten 5% och trackern slår Linder med hästlängder alla dagar i veckan. Kommer aldrig köpa en Linder igen.

              Kommentera


              • #8
                Visst är amerikabåtar fiskevänliga, de är gjorda för det, har en själv och är nöjd. Men båt är ofta en kompromiss vad gäller t ex pris, sjöegenskaper, andra båtaktiviteter och förvaring. Linder har ingen självläns men gör sig enligt mig enklare liggandes vid brygga utan kapell. Har man kapell och vill hantera det varje tur eller ffa båt på trailer och helst eget garage så är amerikaner jäkligt bra.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                26 svar
                13 540 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Klant84
                av Klant84
                 
                Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                20 svar
                1 982 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Amiala
                av Amiala
                 
                Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                2 svar
                283 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Old Firehand  
                Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                34 svar
                4 200 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                2 svar
                346 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Eino
                av Eino
                 
                Arbetar...
                X