Vad är bäst som flytelement? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är bäst som flytelement?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är bäst som flytelement?

    Frågan i denna tråd är säkert besvarad 100 ggr redan i forumet men jag kan inte riktigt hitta svar på det jag undrar.

    Jag har kommit över en båt av okänt märke som jag ska renovera lite. Det är en hel del att göra på den, jag kommer bl.a. behöva plasta en delvis bytt och plastad akterspegel och stödja upp densamma mer samt bygga ny aktertoft på det. Då det är en enkelskrovig båt funderar jag på att ha in lite flytelement. Jag tänkte att under aktertoften bygger jag troligen in ett par vanliga dunkar som flytelement.

    Golvet kommer jag byta ut efterhand och där är jag mer osäker på vad jag kan använda. Golvet kommer inte bygga direkt mycket från skrovet kanske 4-5 cm som mest i mitten och nästan inget mot kanterna. Är det nån som har bra tips på flytelement att bygga in under golvet? Golvet är tänkt att göras så vattentätt som möjligt med polyester m.m. Är det nån mening att använda fogskum/byggskum?

  • #2
    På min Ockelbo har de fyllt alla hålrum med långa rader av plastpåsar med luft i. Typ radband eller sådant du finner i försändelser fast av lite större modell. Borde väl fungera minst lika bra med plastflaskor, dunkar etc.
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Placebos Visa inlägg
      Är det nån mening att använda fogskum/byggskum?
      Nej. Läste på i våras när jag renoverade en båt. Och hittade inga referenser till något vattentätt skum. Allt kommer suga vatten tillslut. Motståndskraften som varierar bara. Onödigt att riskera i en båt.

      Skummets funktion i båtar är mer som bärande. Så inte golvet sviktar.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar. Precis det jag kommit fram till när jag sökt info att man alltid kommer få vatten i skummet. Det får nog bli lite Scandica-stil på det hela med PET-flaskor, plastdunkar och liknande där jag kan få plats med det då tror jag.

        Kommentera


        • #5
          Tillskurna "remsor" av XPS-skivor borde väl funka i (tillräckligt) många år? Skulle jag nog "chansa" på där PET-flaskor inte får plats. Ring en tillverkare eller leverantör och hör efter...
          https://www.soprema.se/sv/article/so...-xps-isolering
          Senast ändrad av anteman; 2021-08-27, 15:48.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Tillskurna "remsor" av XPS-skivor borde väl funka i (tillräckligt) många år? Skulle jag nog "chansa" på där PET-flaskor inte får plats. Ring en tillverkare eller leverantör och hör efter...
            https://www.soprema.se/sv/article/so...-xps-isolering
            Ja detta är en båt som jag fått gratis mot bortforsling och tänkte fixa som vinterprojekt. Första båten jag renoverar så det är lite trial and error som gäller här, men helst inte för mycket error Jag kan ju alltid byta ut det efter några år om så behövs tänkte jag.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
            26 svar
            13 539 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Klant84
            av Klant84
             
            Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
            20 svar
            1 982 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Amiala
            av Amiala
             
            Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
            2 svar
            283 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Old Firehand  
            Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
            34 svar
            4 200 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sundström76  
            Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
            2 svar
            346 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Eino
            av Eino
             
            Arbetar...
            X