Vinterförvara båt med pulpet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinterförvara båt med pulpet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vinterförvara båt med pulpet

    Hur vinterförvarar ni en båt med pulpet och utombordare (t.ex. Linder 445 Catch/Max med 30HK)?
    Jag vet att man kan vinterförvara hela båten inomhus men den möjligheten har jag inte.
    Jag misstänker att det är omständligt att avmontera en utombordare som är kopplad till pulpet.

    Många försäkringsbolag förespråkar att man plockar bort motorn och förvarar den inomhus om motorn är under 50HK, men är det så ni brukar göra?
    Jag har svårt att tänka mig att alla med mindre båt och pulpet plockar bort motorn inför varje vintersäsong.

  • #2
    Min står utomhus med kapell året om.
    På vintern får den en extra presenning över sig för att skydda mot lite extra väder.
    Men aldrig upplevt några problem med de 2 jag ägt. Men servar motorn innan vintern för att sköta om den väl.

    Nu bor jag visserligen i Skåne så våra vintrar är generellt inte så hårda.

    Men är noga med att tömma motorn på vatten efter avslutad tur och sen presenningen över igen på vintern. (Ja, ofta fiskas det året runt. 2021 har det varit 2 veckor där det inte gick pga is)

    Kommentera


    • #3
      Hvis forsikringsselskapet ditt krever at motoren din skal tas av, så bytt selskap. En 30HK 4T veier typisk rundt 70-80kg, det er bare tull (og fullstendig urimelig) å forvente at kunden skal bære rundt på en slik hver vår og høst.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Bor i Norrland och har en Linder 445. Båten står utomhus utan att täckas över vintern, men motorn får mysa i ett varmt garage så man kan serva och pyssla lite under den kalla och tråkiga säsongen-

        Kommentera


        • #5
          @esoxlucius666 Hur komplicerat är det att avmontera och återmontera en utombordare som styrs av en pulpet (om man inte är en motor-head)?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 527 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 967 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 190 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X