Motorval till Linder 445 Max - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorval till Linder 445 Max

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tycker Honda är dyra i jämförelse. Behöver ju inte vara sämre för att man kör på en gammal konstruktion. Dock ska priset vara lägre. Man brukar ju prata om att utvecklingskostnader ska räknas in. Honda lever lite på gammalt rykte. Jag hade utan tvekan valt Yamaha.

    Kommentera


    • #12
      Priset vet jag inget om men finns inget jag läst eller hört som gör att jag anser H förtjänar att kosta mer än Yamaha. Båda modeller har om jag minns rätt, hängt med i ganska många år så de är nog beprövade och utvecklingskostnaden sedan länge "inhämtad".

      På en tidigare båt så funderade jag länge på en ny 30 hk (max godkänd hk för den båten enligt skylt) Valet då stod mellan Evinrude 30 (rapp 2-t) och Yamaha F30
      .
      Mkt viktiga punkter för mig då var "stor, lång rorkult" och bästa vrid/ork, båten (Fisherman 145, ca 442 cm) var så pass tung att den lastad med 3 gubbar och all utrustning inte ville plana med 25hk. (Sällan vi var tre i båten men nog sjutton ville jag att den skulle plana då iaf)

      Hade gärna valt 40hk men ej godkänd för det så jag tänkte försäkringsbolagen inte skulle ta den. Närmast till köp låg Yamaha F30 givet cylindervolym, möjligheterna till uppgradering samt en viss, möjligen obefogad oro kring Evinrudes tillförlitlighet.

      I slutändan valde jag istället att sälja hela båtekipaget och köpte en lite större med godkända 50hk med den operativt bästa rorkulten.
      Senast ändrad av anteman; 2021-10-05, 18:42.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Priset vet jag inget om men finns inget jag läst eller hört som gör att jag anser H förtjänar att kosta mer än Yamaha. Båda modeller har om jag minns rätt, hängt med i ganska många år så de är nog beprövade och utvecklingskostnaden sedan länge "inhämtad".

        På en tidigare båt så funderade jag länge på en ny 30 hk (max godkänd hk för den båten enligt skylt) Valet då stod mellan Evinrude 30 (rapp 2-t) och Yamaha F30
        .
        Mkt viktiga punkter för mig då var "stor, lång rorkult" och bästa vrid/ork, båten (Escape 145, ca 442 cm) var så pass tung att den lastad med 3 gubbar och all utrustning inte ville plana med 25hk. (Sällan vi var tre i båten men nog sjutton ville jag att den skulle plana då iaf)

        Hade gärna valt 40hk men ej godkänd för det så jag tänkte försäkringsbolagen inte skulle ta den. Närmast till köp låg Yamaha F30 givet cylindervolym, möjligheterna till uppgradering samt en viss, möjligen obefogad oro kring Evinrudes tillförlitlighet.

        I slutändan valde jag istället att sälja hela båtekipaget och köpte en lite större med godkända 50hk med den operativt bästa rorkulten.
        Anteman, Till skillnad från dig så köpte jag Yamaha 30 när jag uppgraderade från 20 hk. Mycket fin motor som nu gått 400 timmar på båten och toppar nästan 25 knop med bra vridmoment när flera är i båten. Tyngden klarades av bra men det märks att motorn är nertrimmad då den inte varvar ur enkelt (propellerval).

        Kommentera


        • #14
          Toptench Kul att höra att det funkade så pass mkt bättre med dina 30 hk än mina 25 hk funkade på min Fisherman 145, låter som Yamaha F30 borde funka bra på en Linder 445. Har du trots det funderingar på att uppgradera till 40hk?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 527 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 967 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 190 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X