Bästa båten för mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa båten för mig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bästa båten för mig?

    Hallå,

    Jag tänkte köpa mig en båt, kan ni ge mig tips om vilken båt jag ska titta närmare på?

    Åker gärna ut och fiskar med en till två kompisar, då finns behov av att kunna stå tre personer ledigt och spinnfiska, gärna utan att nån riskerar att ramla i för att båten är för vinglig.

    Tänker att jag så småningom ska kunna ta med hela familjen ut, änsålänge är minsta bara 5månader, men kanske nästa sommar eller sommaren 2023, då kommer vi ha ett behov av att ta med tre barn, ålder då, 9, 4 och 2, samt mig själv och min fru. Kan också se att mormor och morfar följer med på den turen, ut till en ö. Toppen vore ju om det faktiskt gick att fiska hela familjen från båten, två vuxna och tre barn.

    Jag kommer ha båten i våra insjöar, och misstänker att jag kommer använda mig av Roxen utanför Linköping som största sjö att åka på... Men visst, duger båten så vet man ju aldrig om man får en idé om att bege sig till både vänern och vättern på utflykt, även om jag inte tror det.

  • #2
    Är du så nära Roxen, så ta dig till Upplev eller annan ÅF för båtar. Det är nog det bästa tipset.

    Här kommer du få massa svar att Quintrex ska du ha, eller en Alumacraft, kanske en Linder, och framför allt annat Tracker osv. etc unt so weiter för så funkar das internät.

    Jag kör själv en Alloycraft J500 och är busnöjd. Men den kanske inte passar dig för det du vill ha den till.

    Så ta dig till närmaste ÅF för båtar, kläm, känn, hoppa upp i och provligg om du behöver, så har du dessutom folk som med öppna armar hjälper dig på plats.

    Kommentera


    • #3
      Jag har ungefär samma krav som du, dvs fiska (2-3 pers) eller ut och åka med hela familjen (2 vuxna och 3 barn)
      Jag har kollat runt en massa och bestämde mig till slut för en Linder 445 MAX.. Men eftersom jag fortfarande väntar på leverans kan jag inte ge en recension. Jag köpte också till fiskeplattformen (kastdäck) för fiske men som man enkelt kan plocka bort när familjen ska med.
      Här har du en gammal recension från 2008 och båten har nog bara utvecklats till det bättre efter det och fören/fördäcket har förändrats efter det.

      Så här såg den ut då
      Click image for larger version

Name:	LARGE_635489061361496110@445000m_top_960x6401-960x640.jpg
Views:	1152
Size:	43,4 KB
ID:	2586008
      Och så här ser den ut nu
      Click image for larger version

Name:	3-Aside-from-the-remote-console-the-Max-layout-is-essentially-the-same-as-the-445-Basic.jpg
Views:	1049
Size:	71,0 KB
ID:	2586009

      Kommentera


      • #4
        Tjena Jojje2,

        Linder är ju ett märke som jag tittat på, men jag har tittat på Arkip 460. Det som gör mig tveksam till den modellen är just att den ser inte vidare bekväm ut att spendera en hel dag i... Inga ryggstöd någonstans, och jag blir trött i ryggen av att vara ute en hel dag och fiska. Bryter gärna med trolling nu och då, och då vill jag gärna kunna luta mig tillbaka och vila ryggen.

        Men alternativen jag hittat som kan ge mig det, en Buster L2 eller en Silver Fox/Hawk, är jag rädd är för stora dels för mitt garage, men också för stor att köra med i mindre insjöar, som jag gärna trailar ner båten i och fiskar. Arkip 460, verkar på alla sätt vara en perfekt insjöbåt, går dessutom att utrusta med dubbla pulpeter för att bli lite mer ombonad, men jag hade ju gärna sett ett par stolar i den.

        Kommentera


        • #5
          Om du sneglar på Buster och Silver skulle du också kunna titta på Ockelbo B16.
          Gott om stora öppna ytor, ingen stol men ändå ett ryggstöd

          https://www.ockelboboats.se/boat/b16al

          Har inte fiskat från den, men väl en B18, det funkade perfekt med 4st i båten

          Kommentera


          • #6
            Ja, ringde nu och pratade med en återförsäljare, som säljer Linder, Silver och Ockelbo. Hans åsikt var att Ockelbon är den av båtarna som är stabilast, en helt egen klass. Menade för övrigt att det inte finns något märke på marknaden som är stadigare. Men jäkligt höga fribord i den båten, och vad jag kan se, inga möjligheter att få något fabriksgjort i och urtagbart kastdäck t.ex för att få det bättre för fiske. Tittade också på B18, jag har egentligen ett behov av att köpa en B18 ockelbo, eller Arkip 530, eller Silver Hawk, eller Buster XL... Jag är bara rädd att de båtarna ska kännas för stora, och faktiskt vara för stora för en liten svensk insjö, och att jag då blir hänvisad till de stora sjörna vi har i landet.

            Kommentera


            • #7
              Ja, att de är överlägsna som fiskebåtar för spinnfiske, det hyser jag inget tvivel om, jag är däremot skeptisk till att min familj, fru och tre barn samt mor och farföräldrar kommer åka lika bekvämt och enkelt i en sådan båt som i t.ex en Buster XL.

              Kommentera


              • #8
                Jag har en Ockelbo B18 AL och kan nog hålla med om att den är i överkant för insjö. Det är en rätt maffig öppen liten båt. När jag trailat runt i lite mindre insjöar här på Västsidan av Sverige har min båt väldigt ofta varit den största jag mött.

                Vanligare då med 30 - 70 Hk båtar tex. Hundra hästar sätter prisbilden rätt så påtagligt direkt dessutom.

                Men båten funkar så det är inget knepigt med den. Jag köpte den dock för att kunna vara utomskärs här på Västkusten. Så den är nog lite fel om man vill optimera insjö upplevelsen. Spot on bara när det gäller säkerhet/trygghet på sjön. Det är en riktigt bra båt om man behandlar den och havet med respekt.
                __________________________________________________ _____________________________

                Covfefe

                Kommentera


                • #9
                  Kom på en sak nu då jag kollade vad Buster XL var för något. Väligt fin båt verkar det som. Men jag hade själv en sk "bowrider" tidigare (en Bella) och det var två saker jag upplevde med den som jag inte gillade.

                  1, Ingen vill sitta ensam framför rutan om man inte är ett barn mitt på dagen.
                  2, Satt någon fram och inte var ett barn så blev jag som kapten vansinnigt irriterad för båttypen är faktiskt för liten för att ha en vuxen person där. Vikten gör att den inte orkar resa sig över en lite brantare våg. Man vill inte dyka med båten..... Jag har gjort det några gånger och det är inte kul alls. Bellan var bra på allt annat men fixade inte typ vind mot ström vågor då blev det spännande direkt. Tom utan en person framför rutan.

                  En sak som jag gillade skarpt var att man snabbt och enkelt kunde dra upp ett kapell som skydd för regn. Det var guld en sen höstdag på kvällen!

                  Ockelbon löser inte den grejen.
                  __________________________________________________ _____________________________

                  Covfefe

                  Kommentera


                  • #10
                    Linder arkip är en riktigt bra båt som går otroligt bra i sjön för sin storlek. Vet inte om detta hjälper men med dynsatsen så blir det ju lite ryggstöd. Sen att man kan behandla den på ett lite mer oömt sett som inte de lackade båtarna med träinredning inte gillar är ett plus för mig.
                    köp till kastdäcket med stol så har du en riktigt bra fiskemaskin också.

                    https://linder.se/tillbehor/battillb...llfalligt-slut

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X