Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Life hacka" i båten/fiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
Jag har börjat fundera på ngt liknande i båten. Har provat div lösningar men iom att man har en häckla ofta så blir det trassel. Nu funtar jag på at sätta 3 st rader på ett ställe med skumgummi där jag fäster pilk nederst och häcklekrokarna på de 2 övre för att enkelt kunna fästa ett nytt set och samtidigt ta av krok efter krok samtidigt som jag lyfter spöt.
Kommentera
-
Skakar liv i tråden med ett udda hack jag minns.
När jag gjorde värnplikten i Karlskrona i början på 90-talet träffade jag en mycket trevlig äldre herre på tåget därifrån
På den tiden var värnplikt något som alla män hade någon slags relation till, så det var ett naturligt samtalsämne. Ialla fall kom samtalet in på fiske och Ambassadeurrullar. När det här begav sig var jag bara lindrigt klassikerskadad, men intresset spirande.
Mannen berättade att han jobbat på ABU långt tillbaka och ibland hade arbetarna med sig en rulle hem. De nya rullarna var ganska råa i gången, så de fyllde rullarna med tandkräm och kastade med dem en förmiddag. Sedan sköljde de ur tandkrämen och rullen var len i gången.
Jo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?
Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nila Visa inläggSkakar liv i tråden med ett udda hack jag minns.
När jag gjorde värnplikten i Karlskrona i början på 90-talet träffade jag en mycket trevlig äldre herre på tåget därifrån
På den tiden var värnplikt något som alla män hade någon slags relation till, så det var ett naturligt samtalsämne. Ialla fall kom samtalet in på fiske och Ambassadeurrullar. När det här begav sig var jag bara lindrigt klassikerskadad, men intresset spirande.
Mannen berättade att han jobbat på ABU långt tillbaka och ibland hade arbetarna med sig en rulle hem. De nya rullarna var ganska råa i gången, så de fyllde rullarna med tandkräm och kastade med dem en förmiddag. Sedan sköljde de ur tandkrämen och rullen var len i gången.
Jo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?
Kan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nila Visa inläggJo, han lät helt trovärdig. Har någon hört något liknande, eller har jag missat något väsentligt?
Tandkräm figurerar, ibland även olika former av polermedel exempelvis Autosol.
Fungerar gör det högst troligen då det ger en viss polerande effekt av kuggarna, har i flera trådar skrivit om hur jag polerar drev medelst Dremel och polerpasta med märkbart resultat, detta dock "utanför" rullen.
För där kommer vi till problemet med att låta rullarna borsta sina egna tänder, moderna rullar består ju i princip alltid av ett par eller fler kullager.
Att få in slipmedel i dessa kan medföra att rullen går betydligt sämre, oavsett hur jämna/blanka och fina drevens kuggar blir.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nila Visa inläggKan kanske var något för dem som stör sig på att den nya lågprofilaren känns lite kuggig.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av AdampTjena.
Tänkte höra med er lite mer kunniga om det är en bra idé att bygga om en VÄDDÖ 450...1 Foto2023-09-20, 12:09 -
av ja_visstHej
min första dag på forumet och min första dag som båtägare.
Jag har köpt en båt...3 Foton2023-09-03, 17:57 -
av PlacebosJag har köpt en ny båt som är en Slemmestad enl. uppgift. Jag vet dock inte mer än så och vet inte riktigt...3 Foton2023-06-29, 11:47
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av perrak, 2009-10-26, 23:19
|
42 svar
11 811 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()