"Life hacka" i båten/fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Life hacka" i båten/fiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • TiSo
    replied
    Eftersom det är begränsat med utrymme i kajaken så har jag hittat på ett litet hack för att enkelt ha ett urval av aktuella beten till hands. Tillverkad av en bit skumplast och två buntband. Kostnad nära 0 kr :-)

    Click image for larger version  Name:	0_20210914_153012.jpg Views:	0 Size:	429,1 KB ID:	2586359
    Senast ändrad av TiSo; 2021-09-15, 14:12.

    Lämna en kommentar:


  • Jema
    replied
    Ursprungligen postat av Kavlingedude Visa inlägg


    Men skulle jag ge fisk til min fru så kommer hon "förnedra" den med sönderhackade filéer. Den fisk man spar förtjänar respekt och då är inte min fru ngt bra alternativ.
    Dessutom blir det jag som får städa upp

    Fråga: Har du is i påsen?
    Här är det tvärtom. Min fru är kock och jag lyckas bränna makaroner. Is blir det inte utan dom få gånger jag plockar hem fisk så är det på höst och vår så fisken brukar klara sig. På sommaren kör jag uteslutande abborre och dom släpper jag alltid tillbaka.

    Lämna en kommentar:


  • Kavlingedude
    replied
    Ursprungligen postat av hnkm Visa inlägg
    Mitt bästa life hack för fisket är nog att jag har en stor j-vla låda som jag har allting. För höstens trollingfiske använder jag en Plano Sportsmans Trunk Large (1919) https://planomolding.com/products/sp...lack-999191900.

    I denna har jag med ALLT jag behöver för en dag på sjön. Fiskegrejer, ekolod, extra kläder, mat, kamera, paravaner, verktyg, första förband, flytväst. Bara ett lyft från bilen till båten och då vet man att man har med alla grejer man behöver (okej spöna får inte plats i lådan). Relativ ordning och reda i lådan och man vet var man har sina grejer. Istället för beteshinkar, matpåsar, nån ryggsäck med kläder och så vidare som man hade förut. Allt hålls torrt och fint i lådan.

    Alla wobblers för trolling har jag liggande utan krokar i en mindre låda i lådan. Sen har jag en krokask och apterar krokarna på de betena jag använder. På detta sätt är det mycket lättare och mindre skrymmande att förvara större wobblers. Dessutom hålls krokarna i bättre skick då dom förvaras skyddade.

    För sommarens vertikal- och spinnfiske har jag en likadan men mindre låda.
    Jag har en väska som "kom ihåg".
    Det mesta lämnar jag i båten då där den ligger får vi ha grejorna ifred (än så länge)

    Men att ha allt i en box/låda/säck osv är ett bra sätt att inte bli stående svärandes när man skall ut.

    Lämna en kommentar:


  • TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av hnkm Visa inlägg
    Mitt bästa life hack för fisket är nog att jag har en stor j-vla låda som jag har allting. För höstens trollingfiske använder jag en Plano Sportsmans Trunk Large (1919) https://planomolding.com/products/sp...lack-999191900.

    I denna har jag med ALLT jag behöver för en dag på sjön. Fiskegrejer, ekolod, extra kläder, mat, kamera, paravaner, verktyg, första förband, flytväst. Bara ett lyft från bilen till båten och då vet man att man har med alla grejer man behöver (okej spöna får inte plats i lådan). Relativ ordning och reda i lådan och man vet var man har sina grejer. Istället för beteshinkar, matpåsar, nån ryggsäck med kläder och så vidare som man hade förut. Allt hålls torrt och fint i lådan.

    Alla wobblers för trolling har jag liggande utan krokar i en mindre låda i lådan. Sen har jag en krokask och apterar krokarna på de betena jag använder. På detta sätt är det mycket lättare och mindre skrymmande att förvara större wobblers. Dessutom hålls krokarna i bättre skick då dom förvaras skyddade.

    För sommarens vertikal- och spinnfiske har jag en likadan men mindre låda.
    Det där är mitt bästa hack också och har räddat en och annan fisketur :-) Jag köpte min på Jula för 300 spänn.

    Lämna en kommentar:


  • hnkm
    replied
    Mitt bästa life hack för fisket är nog att jag har en stor j-vla låda som jag har allting. För höstens trollingfiske använder jag en Plano Sportsmans Trunk Large (1919) https://planomolding.com/products/sp...lack-999191900.

    I denna har jag med ALLT jag behöver för en dag på sjön. Fiskegrejer, ekolod, extra kläder, mat, kamera, paravaner, verktyg, första förband, flytväst. Bara ett lyft från bilen till båten och då vet man att man har med alla grejer man behöver (okej spöna får inte plats i lådan). Relativ ordning och reda i lådan och man vet var man har sina grejer. Istället för beteshinkar, matpåsar, nån ryggsäck med kläder och så vidare som man hade förut. Allt hålls torrt och fint i lådan.

    Alla wobblers för trolling har jag liggande utan krokar i en mindre låda i lådan. Sen har jag en krokask och apterar krokarna på de betena jag använder. På detta sätt är det mycket lättare och mindre skrymmande att förvara större wobblers. Dessutom hålls krokarna i bättre skick då dom förvaras skyddade.

    För sommarens vertikal- och spinnfiske har jag en likadan men mindre låda.

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Ursprungligen postat av Kavlingedude Visa inlägg

    Se där.
    En till smart variant. En sak dock - man måste ta i fisken vid avkrokning. Går ju att lösa med handskar men då blir de "skitiga". Å andra sidan om man pregar ned fisken en bit så håller luckan fisken och då blir det enklare med kroktången.
    Skall testa
    Fatta mig rätt - jag har fiskat i 47 år så jag är inte "rädd" för fiskslem.
    Jag vill bara undvika att bli skitigare än nödvändigt för ju mer skit jag har på händerna desto fler fläckar att ta bort.
    Ja! Jag är en manlig mes gentemot min fru men å andra sidan ju mer du "förekommer" desto skönare blir det sedan.
    Hade jag haft en egen fiskeoptimerad båt för mig är allt ett ickeproblem.

    ​​​​
    Abborren är inte slemmig. Blöt dock från sjön.
    Mes säger vi inte. Men lite väl pedant. Fiskade med en i barndomen som tvättade händerna efter princip allt. En annan som torkar av på byxorna så kunde det driva en till vansinne. Men förlusten var hans. Säkert en timme varje dag förlorade han för sin renhets mania.

    Tänk dock på att din påse ska vara blöt när den tar i fisk som ska tillbaka. Fiskslemmet är fiskarnas immunförsvar.

    Lämna en kommentar:


  • Kavlingedude
    replied
    Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg
    den lilla fisk jag tar med slänger jag i en plastpåse och sedan ger jag påsen till min fru. Enkelt och minimalt med arbete.

    Men skulle jag ge fisk til min fru så kommer hon "förnedra" den med sönderhackade filéer. Den fisk man spar förtjänar respekt och då är inte min fru ngt bra alternativ.
    Dessutom blir det jag som får städa upp

    Fråga: Har du is i påsen?

    Lämna en kommentar:


  • Kavlingedude
    replied
    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
    Jag gjorde en självstängande lucka på en kylbox från en loppis. Bara skölja ur med duschen hemma i badkaret.
    Luckan gjord för abborre då. Större fisk så har jag tanken att köpa Igloo kylbox Quick & Cool 100 95L.
    Se där.
    En till smart variant. En sak dock - man måste ta i fisken vid avkrokning. Går ju att lösa med handskar men då blir de "skitiga". Å andra sidan om man pregar ned fisken en bit så håller luckan fisken och då blir det enklare med kroktången.
    Skall testa
    Fatta mig rätt - jag har fiskat i 47 år så jag är inte "rädd" för fiskslem.
    Jag vill bara undvika att bli skitigare än nödvändigt för ju mer skit jag har på händerna desto fler fläckar att ta bort.
    Ja! Jag är en manlig mes gentemot min fru men å andra sidan ju mer du "förekommer" desto skönare blir det sedan.
    Hade jag haft en egen fiskeoptimerad båt för mig är allt ett ickeproblem.

    ​​​​

    Lämna en kommentar:


  • Jema
    replied
    den lilla fisk jag tar med slänger jag i en plastpåse och sedan ger jag påsen till min fru. Enkelt och minimalt med arbete.

    Lämna en kommentar:


  • husbehov
    replied
    Jag gjorde en självstängande lucka på en kylbox från en loppis. Bara skölja ur med duschen hemma i badkaret.
    Luckan gjord för abborre då. Större fisk så har jag tanken att köpa Igloo kylbox Quick & Cool 100 95L.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
26 svar
13 542 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Klant84
av Klant84
 
Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
20 svar
1 985 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Amiala
av Amiala
 
Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
2 svar
283 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
34 svar
4 202 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
2 svar
346 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Eino
av Eino
 
Arbetar...
X