Köpråd - du har 60 000kr att handla för - vad köper du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd - du har 60 000kr att handla för - vad köper du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd - du har 60 000kr att handla för - vad köper du?

    Hej fiskesnackare!

    Har börjat få tillbaka fiskesuget efter att ha legat i dvala senaste fem åren. Har tidigare haft en hel hög roddbåtar och en Höga Rodd 460 Sport och lurar nu på vad jag ska köpa.

    Kommer fiska inomskärs och i sjöar. Oftast ensam eller med en kompanjon. Kommer mest att trollingfiska.

    Vill gärna ha 10hk eller mer så man kan komma upp i plan och röra sig relativt snabbt vid behov.

    Har en Kia Cee'd GT-line som dragbil (uselt men det är vad jag har), så det går ju bort att köra med någon större båt som väger multum utan behöver hålla mig åt det lättare hållet.

    Har lagt en budget på runt 60 000kr för ekipaget. Vill ha men är villig att kompromissa på någon enstaka punkt.

    Vill ha
    • Aluminiumbåt (tänker att det blir lättare för kopplingen på min stackars Kia
    • Fyrtaktsmotor (dels för miljön och dels för förbrukningen)
    • Föredrar att köpa en med 80km/h trailer då jag vill kunna röra mig till olika vatten snabbt från hemmet.
    • En båt som är planande och har goda egenskaper i lite blåsig sjö
    Ser att det finns väldigt billiga Aluminiumbåtar på t.ex. outl1.se, alt. finns ju t.ex. oskwig 370. Hur står sig en sådan mot en Buster Mini från typ 80-talet? Eller är det vettigare att gå på en platsbåt?

    Är det bättre att gå på en ny(are) typ Parsun, Hidea eller liknande än en 10-15 år gammal 4-taktare? Eller fungerar nyare 2-takt så pass bra att trollingköra med så de inte surar ihop?

    Finns hur mycket som helst på Blocket samtidigt som man känner sig ju tryggare om man går på nytt med garanti och allt vad det innebär.

  • #2
    Har inte mer råd än att vad jag sett av båtarna på outl1 så e svetsarna anskrämliga. Kanske bara de jag sett men jag skulle valt nått kännt märke för outl1 e ju inte direkt skitbilliga..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av RobbinOberg Visa inlägg
      Hej fiskesnackare!

      Har börjat få tillbaka fiskesuget efter att ha legat i dvala senaste fem åren. Har tidigare haft en hel hög roddbåtar och en Höga Rodd 460 Sport och lurar nu på vad jag ska köpa.

      Kommer fiska inomskärs och i sjöar. Oftast ensam eller med en kompanjon. Kommer mest att trollingfiska.

      Vill gärna ha 10hk eller mer så man kan komma upp i plan och röra sig relativt snabbt vid behov.

      Har en Kia Cee'd GT-line som dragbil (uselt men det är vad jag har), så det går ju bort att köra med någon större båt som väger multum utan behöver hålla mig åt det lättare hållet.

      Har lagt en budget på runt 60 000kr för ekipaget. Vill ha men är villig att kompromissa på någon enstaka punkt.

      Vill ha
      • Aluminiumbåt (tänker att det blir lättare för kopplingen på min stackars Kia
      • Fyrtaktsmotor (dels för miljön och dels för förbrukningen)
      • Föredrar att köpa en med 80km/h trailer då jag vill kunna röra mig till olika vatten snabbt från hemmet.
      • En båt som är planande och har goda egenskaper i lite blåsig sjö
      Ser att det finns väldigt billiga Aluminiumbåtar på t.ex. outl1.se, alt. finns ju t.ex. oskwig 370. Hur står sig en sådan mot en Buster Mini från typ 80-talet? Eller är det vettigare att gå på en platsbåt?

      Är det bättre att gå på en ny(are) typ Parsun, Hidea eller liknande än en 10-15 år gammal 4-taktare? Eller fungerar nyare 2-takt så pass bra att trollingköra med så de inte surar ihop?

      Finns hur mycket som helst på Blocket samtidigt som man känner sig ju tryggare om man går på nytt med garanti och allt vad det innebär.
      Jag har Upplevs variant på Oskwig 370 (den med kastdäck) som takräckesbåt sedan i våras, det är den perfekt till. Är jag ute ensam gör den drygt 14 knop med 6hk fyrtaktare, dock får jag slänga soppadunk+all packning i fören och hasa fram så långt jag kan på baktoften för att den ska orka upp i plan, en så lätt båt blir väldigt lätt baktung. Till våren ska jag prova att byta propeller, som det är nu så orkar den inte varva ur riktigt ordentligt så det kan kanske bli lite bättre.
      Dess låga vikt är också en stor nackdel när det blåser lite, som mest har det blåst ca.12m/sek i byarna och då var det slitsamt att kämpa mot vinden när man körde, och när jag fiskade av en brant utan att ankra så drev jag i strax under 4 knop. Den tar vågor helt okej, men eftersom den ligger rätt högt i vattnet och är ganska låg så blir det ganska spännande när vågorna närmar sig en halvmeters höjd. Gillar man att stå upp och fiska så får man tänka sig för när man kliver omkring, eftersom båt+motor väger mindre tillsammans än vad jag gör så rör det sig ganska duktigt.
      Ska du ha båten på trailer så skulle jag rekommendera något stadigare. Jag har läst att folk har knäckt sina akterspeglar på både 370 och 390 när det kört dem på trailer med motor påhängd och det kan jag förstå eftersom skrovet bara är gjort i 1,5mm aluminium, det är inte direkt stumt någonstans.

      För 60.000 kan du nog få mycket, mycket mer båt än vad jag fick för mina 45 som jag totalt lagt på min båt. Hade jag haft någonstans att förvara en trailerbåt så hade jag valt något helt annat.

      Kommentera


      • #4
        Av en händelse så blev en båt jag tidigare var spekulant på men blev såld återigen nu tillgänglig. Buster R med en Evinrude 25hk (2-takt 80-tal) med 80km/h trailer för 35 000kr.

        Baserat på era kommentarer på outl1 och Oskwig så känner jag att det inte riktigt är vad jag vill ha. Är rätt pedantisk med min bil och känner inte för att slita en motor in och ut ur bagaget varje gång man ska lägga i och ta upp båten.

        Visst trist att det inte är 4-takt samtidigt kan man ju få tyst gång och miljövänligt med en rejäl elmotor så det är ju inte ett oöverkomligt problem.

        Kommentera


        • #5
          Har en catch 365 som "lillbåt".. Brukar köra den på en vanlig släpkärra med motorn liggande på släpen. Eller rättare sagt tanken va så.. Har väl blivit två vändor sen i våras haha.. Men letar efter en 80km t trailer ist.. Trots att det är en liten lätt båt e man bekväm och vill slippa onödigt klydd.. Så en 80trailer är guld värd.. Bara backa till o i med skutan o sen e ddet klart. Och man kan ha mycke kittat och förberett i båten redan när man kör hemifrån.

          Ang vikten på båt så hade jag ändå kollat på lite plastbåtar.. För 60k får du ändå en del.. Och i din storleksklass du tittar på är drt inget som kommer vara nått problem för din bil.
          Körde själv en kia ceed 1,6crdi när jag köpte stpra båten.. Va inga problem att dra runt på en 1300släp. Inte optimalt men va inget bilen tog skada av iaf.
          Dratt massa båt på 750 obromsade släp med samma bil och det har gått galant.
          Du kan nog hitta betydligt stabilare och kursstabilare båtar om du tittar på lite plastbåtar inom din budget.

          Men det är ju du som ska vara nöjd i slutändan

          Kommentera


          • #6
            Titta på en Oskwig Pike istället. Supernöjd med min. Sätter man ekolodsgivaren i aktern så går det nog köra rakt för trolling också. Har min givare på en ram mount på sidan av båten vilket gör att den drar.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
              Har en catch 365 som "lillbåt".. Brukar köra den på en vanlig släpkärra med motorn liggande på släpen. Eller rättare sagt tanken va så.. Har väl blivit två vändor sen i våras haha.. Men letar efter en 80km t trailer ist.. Trots att det är en liten lätt båt e man bekväm och vill slippa onödigt klydd.. Så en 80trailer är guld värd.. Bara backa till o i med skutan o sen e ddet klart. Och man kan ha mycke kittat och förberett i båten redan när man kör hemifrån.

              Ang vikten på båt så hade jag ändå kollat på lite plastbåtar.. För 60k får du ändå en del.. Och i din storleksklass du tittar på är drt inget som kommer vara nått problem för din bil.
              Körde själv en kia ceed 1,6crdi när jag köpte stpra båten.. Va inga problem att dra runt på en 1300släp. Inte optimalt men va inget bilen tog skada av iaf.
              Dratt massa båt på 750 obromsade släp med samma bil och det har gått galant.
              Du kan nog hitta betydligt stabilare och kursstabilare båtar om du tittar på lite plastbåtar inom din budget.

              Men det är ju du som ska vara nöjd i slutändan
              Kanske är lite feg med min Kia, första bilen man köpt helt ny så vill inte bränna kopplingen Nä men skämtåsido, de ramper vi har här i området är generellt grus/sand och relativt branta. Visst att man med handbromsen kan hitta ett schysst dragläge men föredrar att hålla ner vikten till ett minimum.

              Men om man jämför en Buster R med t.ex. en Höga Rodd 410, är det en rättvis jämförelse? Finns en del sådana på blocket.

              Kommentera


              • #8
                För 60k köper du en kimple 365 Catch, en gammal 245a och en 5 hästar utombordare. Sen bygger du ett smidigt takräcke och monterar på Volvon. Sen har du en oöm fiskebil som du inte behöver vara rädd om. Är du hyfsat stark kan du hantera lastning av båt själv(väger bara 63 kilo tom) annars får du skaffa en kamrat eller gå på gymmet tills du klarar det själv. I ärlighetens namn är 63 kilo samma vikt som en normal byggd kvinna eller en undernärd sojapojke
                Så det är inte så mycket att bråka om.
                Älskar min 365a, jag slipper släp och jag kan släpa ner den i vilken sjö som helst i princip.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en Oskwig 330 och en 370. Båda båtarna är takräckesbåtar, speciellt 330, men även 370 med 55kg är väldigt lätt att lasta på taket om du bygger en ram till den och tippar upp båten. Håller annars med nephilim ovan. Känns inte som 370 är en trailerbåt, utan fokus är på portabilitet, så överväger du inte tackräcke så kan du sluta läsa nu.

                  För att vara en så pass liten och lätt båt är 370 helt ok i sjöduglighet men som nephilim skrev så krävs det att du balanserar upp den viktmässigt eftersom den väger så pass litet. Jag kör den med elmotor 12kg + 40kg batterier. Är jag ensam sätter jag dem i fören, har jag kompis med mig så i aktern, blir väldigt bra viktfördelning och inga problem att stå upp. Jämför med elmotorutrustning kan jag tänka mig att viktfördelningen blir knepigare med bensinmotor. 370n tar vågor lika bra som andra ~4m båtar jag åkt i, annat är det med 330 som inte kan ta vågor alls. Jämfört med Oskwig Pike som nämndes ovan och som jag har fiskat från några ggr så tar 370 vågor bättre (den slår mindre) om man åker mot sjön. Pike är dock sinnessjukt stabil och bred, man skulle typ kunna ha ett discoparty ute på sjön i den.

                  Har en video på utrustningen. Kommer upp i ~4knop vilket är långsammare än en 10hk bensinare men inte plågsamt långsamt om man måste åka nån km.
                  https://youtu.be/7QNEMvbVR4o?t=132

                  Tippar upp båten på V70n. Har en liten "klack" till vänster som gör att båten inte far åt sidan när man vrider den på plats. Med litet träning tar lastning/avlastning runt en minut. Reglarna båten vilar mot är något mera nedsänkta än sidoreglarna på ramen, det gör att båten inte kan fara åt sidan. Buitken Upplev har en video där de lastar deras pimpade 370 med ett liknande koncept. Skulle dock rekommendera att man lägger båten mera centrerad mot tippregeln eftersom man inte behöver lyfta hela båtens vikt. Har inte märkt av någon vindkänslighet osv vid lastning..
                  Click image for larger version

Name:	PXL_20210708_193539091.jpg
Views:	414
Size:	1,21 MB
ID:	2587310

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                  26 svar
                  13 524 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Klant84
                  av Klant84
                   
                  Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                  20 svar
                  1 962 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                  2 svar
                  280 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Old Firehand  
                  Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                  34 svar
                  4 190 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                  2 svar
                  343 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Eino
                  av Eino
                   
                  Arbetar...
                  X