Vilken båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken båt?


    Hej alla!

    I somras fick jag tag på en ett par år gammal tohatsu 9.8 hk fyrtakt till ett bra pris, med motorn fick jag en äldre crescent 42.

    Då hade jag ingen koll och tog för givet att båten skulle gå snabbare än den gjorde, men fartskillnaden mellan halv och full-gas är minimal, den gräver bara ner sig i aktern.
    Jag bestämde mig då för att sälja båten och hitta en annan (begagnad) båt som är bättre lämpad till den motorn, men jag skulle behöva lite hjälp för hur jag ska tänka.

    Båten kommer främst att användas till spinnfiske i medelstor insjö för främst 2 men ibland 3 personer, men ibland kanske några fler ska få plats för transport

    Förenklat är det dessa egenskaper från båten jag är ute efter:

    - lättdriven - planing med två personer och packning (gärna fler)

    - någorlunda stabil plattform att fiska ifrån

    - Gärna möjlighet att bygga ett enkelt avtagbart kastdäck (inget måste)

    Båten kommer inte att köras i storm men den kan gärna tåla lite sjö utan att välta


    Det jag är lite osäker på är vad som är viktigast för att båten ska vara lättdriven.

    Crescent 434 till exempel ska vara väldigt lättdriven och plana med 10 hk, (max 15 hk) vikt (210 kg)
    Är den bättre än crescent 425 som väger 185 kg men som man helst ska ha 20 hk?

    Det finns såklart många andra modeller att välja mellan, beroende på vad som kommer ut till försäljning.

    Några av de jag funderar mest på är:

    Crescent 405
    Crescent 410
    Theri 405
    Theri 406 absia
    örnvik 430?

    Osv

    Jag lägger helst inte ner för mycket pengar, runt 5-6 tusen skulle vara intressant.


    Vad tror ni skulle passa mig?
    Någon därute som kanske har en likadan motor? Vilken båt har ni isf?
    Någon som kanske har en båt de vill bli av med?

    Tack på förhand

    /Jonathan






  • #2
    se till att du får en båt som passar rigglängden på din motor, är motorn anpassad till crescent 42:an torde det vara lång rigg på motorn och både crescent 405 och 410 är mig veterligt gjorda för kort rigg så de går nog bort bägge två...hur det är med dina Terhiförslag vet jag inte men kolla upp!! 434:an är en trevlig båt men förvänta dig inga jätteresurser i fart med en 10hk motor, den lättare tidigare modellen av 434 som vägde in på ungefär 175 pannor gjorde enligt uppgift runt
    15 knop med 2 personer i båten...425:an har en helt annan bottenkonstruktion som normalt är lite mer tungdriven...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
    26 svar
    13 522 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Klant84
    av Klant84
     
    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
    20 svar
    1 961 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Amiala
    av Amiala
     
    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
    2 svar
    280 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
    34 svar
    4 190 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sundström76  
    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
    2 svar
    343 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Eino
    av Eino
     
    Arbetar...
    X