Utrustning första båten - frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning första båten - frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utrustning första båten - frågor

    Hej!
    Jag är helt ny här. Och här kommer en vägg av text men hoppas någon orkar läsa. Jag har funnit spinnfisket igen efter 15 år som flugfiskare utan undantag! När havsöring och lax inte går att fiska tänkte jag ge mig in på vertikalfiske/jiggfiske efter gös samt abborrfiske under högsommarn, tidig vår och sen höst. Fisket kommer bestå i att söka fisk och prickskjuta, samt köra runt med elmotor och kasta. Och jag har äntligen skaffat mig en båt; Vator 14R styrpulpet, och har massor av frågor hur jag ska tänka kring utrustning för mitt ändamål:

    1. Jag har förstått att rorkult är att föredra för finliret när man skall fiska pelagiskt och "prickskjuta" gösen, men nu har jag en styrpulpet. Min bensinmotor är gammal och att växla fram och tillbaka hundratals gånger per pass är kanske inte riktigt optimalt. Jag har planer på att skaffa en elmotor också under vintern. Jag tänkte att man kanske kunde söka fisk med bensinaren, och när man hittar fisk lägga i friläge och antingen ankra med elmotorn eller lägga i backen lite snabbt och sedan köra finliret med elmotorn.

    - Är detta gångbart eller bara superomständigt? (Att "leta fisk" med bensinaren och sedan använda frontmonterad elmotor och kanske ankringsfunktion för finliret, alternativt enbart använda frontmonterad elmotor)

    2. Jag behöver strömförsörjning till 3 ekolod och en framtida elmotor. Jag vill komma så billigt undan det går, men gärna ha tillräckligt med ström för att vara helt säker på att klara en heldag på sjön, övernattningar kan ske också med fiske dag 2 så att säga. Jag har försökt kolla på olika batterityper och försöker komma så billigt undan det går här, och det verkar stå mellan AGM och GEL batterier. Vad jag förstått tål GEL batteri en djupare urladdning och behövs inte underhållsladdas så mycket. De är dock också nästan dubbelt så dyra som AGM batterier, och tittar jag på den bifogade bilden jag fann på batteriguiden.se så verkar båda batterierna klara en snarlik urladdning?

    - Räcker 100Ah för mina ändamål?
    - Vilket blir bäst: 1st AGM batteri 100Ah, 2st AGM 70Ah eller kanske 1st Gelbatteri 100Ah?


    Tacksam för svar
    Bifogade filer

  • #2
    Nu är jag inget proffs på prickskjutet, men kört en delnoch även fiskat med "proffsen". Elmotorn skrämmer mer och ofta går det ganska fort så alla kör bara bensinmotor. Till det fisket räcker det med ett lod. Och då kan du köra ett på startbatteriet.

    Jag har en elmotor i fören på min båt den har jag ett seperat agm till. Kör den till spinn och flugfiske. Men litium är väl att föredra.

    Kommentera


    • #3
      Prickskjuta med elmotor går inte, du behöver kraften i bensinmotorn för att hitta rätt - vilket är svårt nog även med den. Att få in en fisk plus jiggen i konen på lodet är svårare än man tror.

      Kommentera


      • #4
        Ok, jag hade ändå bilden av att en del körde med sin frontmonterade elmotor, men att de flesta använda bensinare med rorkult.
        Men tack för era svar. Jag får prova mig fram och kommer säkerligen med fler frågor när jag kommit igång.

        Angående batterierna så har jag nog klurat ut ungefär hur det ligger till iaf, kostnadsfråga helt enkelt.
        Får man fråga hur många Ah ni använder i era båtar under en fiskedag på ett ungefär?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lixx Visa inlägg
          Ok, jag hade ändå bilden av att en del körde med sin frontmonterade elmotor, men att de flesta använda bensinare med rorkult.
          Men tack för era svar. Jag får prova mig fram och kommer säkerligen med fler frågor när jag kommit igång.

          Angående batterierna så har jag nog klurat ut ungefär hur det ligger till iaf, kostnadsfråga helt enkelt.
          Får man fråga hur många Ah ni använder i era båtar under en fiskedag på ett ungefär?
          Jeg bruker mye elmotor ved vertikalfiske. På den minste jolla har jeg bare elmotor (aktermontert) og bruker da denne akkurat som bensinmotoren på den større båten. På den større båten bruker jeg bensinmotoren for prickskytte, mens jeg bruker den frontmonterte elmotoren for mer statisk vertikalfiske (feks i saltvann eller etter røye i ferskvann.) Til klassisk prickskytte så er det den aktermonterte motoren du bruker.

          Strømforbruket hos meg varierer mye etter typen fiske.
          På jolla (aktermontert) bruker jeg 80-120Ah i løpet av en dag med slowtrolling. 30-50Ah ved spinnfiske. Øvrig elektronikk i jolla bruker rundt 10-18Ah.
          I den større båten bruker elmotoren (frontmontert) typisk 70-90Ah ved slowtrolling og 20-30Ah ved spinnfiske. Øvrig elektronikk i båten bruker 20-55Ah. (Avhengig av om vi bare bruker en skjerm eller flere.)
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          26 svar
          13 523 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Klant84
          av Klant84
           
          Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
          20 svar
          1 962 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Amiala
          av Amiala
           
          Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
          2 svar
          280 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Old Firehand  
          Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
          34 svar
          4 190 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
          2 svar
          343 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Eino
          av Eino
           
          Arbetar...
          X