Fiskekajaker och utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajaker och utrustning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskekajaker och utrustning

    Tänkte starta en tråd om fiskekajaker, utrustning och fiske från kajak. Där vi diskuterar olika kajaker och allt som hör till. Vet inte om vi har några kajakfiskare på forumet?
    Själv har jag köpt en Oldtown predator MX. En riktigt bra kajak för mindre vatten och strömmar. Tanken med den är som komplement till min trailer båt. Tyvärr har det inte blivit någon premiär än. Men hoppas på det snarast. Kommer fylla på här i tråden hur jag utrustar den.

    Bifogade filer

  • #2
    Kul! Jag fiskar inte från kajak... än...

    Hur kör man en sån där till vattnet? Takräcke eller på kärra?

    Kommentera


    • #3
      Jag kommer köra min på takräcke. Det var kravet när jag köpte kajaken att den inte var större och tyngre än att den enkelt skulle kunna köras på taket.

      Kommentera


      • #4
        Jag har dålig koll på vikter och mått men jag har varit inne på samma spår, det ska vara enkelt att lasta på och av på takräcke.

        Gissar att man enkelt hanterar en tom kajak men med plotter, elmotor, batterier och allt möjligt man "måste" så kommer vikten att öka på.
        Senast ändrad av Xerup; 2022-02-13, 19:45.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Jag har dålig koll på vikter och mått men jag har varit inne på samma spår, det ska vara enkelt att lasta på och av på takräcke.

          Gissar att man enkelt hanterar en tom kajak med med plotter, elmotor, batterier och allt möjligt man "måste" så kommer vikten att öka på.
          Så är det absolut. Men nu kommer jag visserligen inte ha något avancerat ekolod. Men allt sådant kommer jag göra så det blir väldigt enkelt att sätta på och ta av. Blir mycket railblaza på denna kajak. När jag transporterar min kommer den vara "ren" förutom stolen. Kommer sen ta max 3-4min att montera och plocka bort allt.

          Kommentera


          • #6
            Jag borde nog hålla det så enkelt som möjligt helt utan elektronik men jag är osäker på hur mycket en enkel kajak kommer användas.

            Vad hade du tänkt för övrig utrustning på din Oldtown?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Jag borde nog hålla det så enkelt som möjligt helt utan elektronik men jag är osäker på hur mycket en enkel kajak kommer användas.

              Vad hade du tänkt för övrig utrustning på din Oldtown?
              Ett enklare ekolod. Spöhållare och en ankarlösning. Kommer lägga ut bilder så fort jag testat den.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                Ett enklare ekolod. Spöhållare och en ankarlösning. Kommer lägga ut bilder så fort jag testat den.
                Kommer kajaken ”ren” utan spöhållare osv ? Tänkte mest att den säljs som ”fiskekajak” och då kanske nåt relaterat följde med från start annars är den ju som vilken ”sit on top”som helst i stort förutom kanske skenor att fästa grejer i.
                xerup var väl inne på en biltema sit on top och det blir ju 13-14”tusen över på en sån att lägga på annat isåfall om det blir en sällan andvänd kajak.
                viktmässigt är den ju tyngre ”ren ”Än den vanliga jag har som är en touringkajak på 5.40 och det känns ju mycket om den är 3.66 och väger 37,2 kilo så är det ingen lättviktare direkt även om man sätter en rullaupppåtaketsugklocka på bakrutan så var den tyngre än jag trodde
                Senast ändrad av Sundström76; 2022-02-13, 19:10.

                Kommentera


                • #9
                  Jag gissar att det är lite mer kvalité i en Oldtown Predator MX jämfört med kajaken från biltema :-)

                  Kan även tänka mig att predatorn är betydligt stabilare.

                  Jag ser ju en stor fördel med den upphöjda stolen i predatorn också jämfört med snikvarianten där man sitter där det kan skvalpa lite vatten.

                  Jag ska lugna mig lite med att köpa kajak... jag har ingen lust att bada ofrivilligt i nollgradigt vatten :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Jag gissar att det är lite mer kvalité i en Oldtown Predator MX jämfört med kajaken från biltema :-)

                    Kan även tänka mig att predatorn är betydligt stabilare.

                    Jag ser ju en stor fördel med den upphöjda stolen i predatorn också jämfört med snikvarianten där man sitter där det kan skvalpa lite vatten.

                    Jag ska lugna mig lite med att köpa kajak... jag har ingen lust att bada ofrivilligt i nollgradigt vatten :-)
                    jo det har jag inga tvivel på jag funderade mer på vad som väger då den är 3.66 och väger 37.2kg och den urberg Touring jag har är 5.40 och väger under 30kg den är ju drygt 170 cm kortare om än lite bredare .
                    torrdräkt är grejen då jag inte heller gillar kallbad

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X