Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt gamla härke har jag inget att klaga på.
    Jag tycker sidopulpet verkar bättre än mittpulpet.
    Möjligt att en med längsgående ribbor är styvare på nåt sätt än tvärställda.
    Ola

    Kommentera


    • Hej Stefan,

      Jag är inne på samma spår, köpa en 400'a utan pulpet pga platsen pulpeten tar. Alternativt är jag inne på 445 basic, skönt att slippa pulpeten men om det visar sig att man saknar pulpeten borde den väl gå att eftermontera?
      Jag misstänker att beg. marknaden är begränsad då 445'an är en hyggligt ny modell?

      Jo, begagnat marknaden lär ju stärkas nu framåt vårkanten i takt med att isen släpper och andra också ska byta upp sig.

      Som sagt, jag har ingen erfarenhet av alu-båtar. Finns det något speciellt på båten man ska vara vaken på när man ska köpa?
      Sprickor, utmattade fogar och hål förstår jag givetvis man bör passa sig för, något annat?

      Mvh
      DK

      Kommentera


      • Självklart går det att eftermontera men blir en skaplig slant om man ska använda orginaldelar...
        I övrigt så tror jag inte det är mycket man bör se upp med på dom, är det stora bulor och grejerna ser allmänt oskött ut så kanske det är bättre att satsa på något annat.
        Äldre bustrar kunde det ju läcka en hel del i nitarna på, men inte hört om något liknande på lindrarna.
        Men det kanske finns någon som vet mer än mig.
        Har du pengarna så är det väl inte fel med 45cm till men för två fiskare så fungerar 400 utomordentligt är man samspelta så är det inga problem med 3 heller.
        Sen så är det bara att vänta på rätt båt på blocket och vara snabb så kan man göra klipp.
        Gjorde själv en bra affär på mitt ekipage

        Lycka till med båt letande.

        Stefan
        Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

        Kommentera


        • Ok, vid pulpetkomplettering det kanske är bättre att helt enkelt byta båt igen, och kanske då uppgradera till en 445'a.
          Lindern känns som en säker investering gällande kvalité, andra och tredjehandsvärde.

          Jo, jag ser fram emot köpet.

          Mvh
          DK

          Kommentera


          • klarar den av vättern

            Har några frågor om 400an. Klarar den av trolling pass på vättern/värnern? Och hur stor skillnad är det mellan en 4t o 2t 15hk i toppfart? Har en linder 400 själv med en 15hk johnson 2t som går bra (97a) Men funderar på 4t, men räcker 15 då eller ska man ha 20 för att få samma toppfart? Nu går den 40km/t på gps.

            Kommentera


            • Hästkrafter är hästkrafter oavsett om det är 4- eller 2takt. I princip går båten lika fort om båda har samma effekt. Däremot kan viktökningen påverka båtens läge i vattnet, likaså har propellerstigningen stor betydelse. I praktiken skiljer det ca 1kn mellan olika motorer som har samma effekt och propellerstigning, i alla fall om man ska tro motortester.

              Kommentera


              • Den går nog i stort lika snabbt bara man jämför 15 mot 15 hk däremot så är 2 taktar snabbare upp iplan.
                Har 25hk 2takt på min och är supernöjd
                4 taktarna är i regel tyngre än 2 taktarna.
                Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av stefanm Visa inlägg
                  Den går nog i stort lika snabbt bara man jämför 15 mot 15 hk däremot så är 2 taktar snabbare upp iplan.
                  Har 25hk 2takt på min och är supernöjd
                  4 taktarna är i regel tyngre än 2 taktarna.
                  Eftersom jag också har en 25hp så undrar jag vad du får upp den i för topphastighet om du åker själv?
                  Har för mig att min toppar ca: 25 knop men det känns som att de sista tusen varven bara ökar varvet och inte farten.
                  jag har en gammal mariner från -93
                  Ola

                  Kommentera


                  • Lite OT, men jag tycker att toppfarten i sig själv inte har så stor betydelse, snarare att man får en hyfsad marschfart. Min Quintrex 385:a toppar 20kn lastad för fiske med en 15hk 2t i aktern med gasen i botten. Med en större motor, tex 25-30hk 2t kan man marscha i 20kn utan att varva skiten ur motorn. Tänker därför uppgradera till en 25-30hk 2t till våren.

                    Kommentera


                    • Toppfart eller marsch fart det skilljer typ 4km/tim mellan 3/4 o full gas men det skilljer mer i soppa förbrukning! Så ja brukar hålla ca 37km/tim med mig själv + elmotor 100 amp Terminal batteri 15l extra tank o fiske prylar. Det får bli en 20 4t nästa gång. Men nu till min 1a fråga! Klarar den Vättern?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X