Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av ExInferis Visa inlägg
    Det där såg ju inte alls så tokigt ut men jag och en svets låter inte som en lyckad kombination men det ska nog annars gå att hitta någon med de rätta färdigheterna Någon annan som har några snygga bilder på sina lösningar?
    Köpte fästen o aluminiumrör bara o kapa o borra lite så e de klart. Syns lite på bild i mitt album. Snorenkelt
    En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
      Köpte fästen o aluminiumrör bara o kapa o borra lite så e de klart. Syns lite på bild i mitt album. Snorenkelt
      Det är ju helt klart det bästa och framförallt snyggaste Men det kostar också därefter...
      sigpic

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Det är ju helt klart det bästa och framförallt snyggaste Men det kostar också därefter...
        Pike1 kör med ambassadeurer och inte shimano, därför har han råd
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

        Kommentera


        • #64
          Grabbräcken

          Fabriksnytt eller "home made" kvittar bara båtägaren är nöjd, va? Glöm inte att kontroll dra skruvarna för grabbräckena emellanåt bara - de lossnar i hårt fiskande Linders !!

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            oj , ber om ursäkt de var visst svetsskarvarna som var proffsiga
            men dom såg man ju inte så jag trodde att du menade räckena.
            varför gör man inte räckena proffsiga när man nu ändå håller på ?
            om man ät proffs ,men målet kanske var att det inte skulle se profsigt ut.

            och vad det gäller 25 års erfarenhet innan 40 års ålder så måste jag krypa till korset även där, jag har ju bara 22 års erfarenhet av svetsning och rörarbeten nu vid 37 års ålder.
            men jag jobbar vidare på att få lite erfarenhet genom att även i fortsättningen jobba med rör dagligen
            om du prioriterar funktion före form så borde du inte ha en Linder !!

            förlåt mig
            H/ Putkimies
            Fan att jag inte skrev 26! Fast om man skall räkna ordentligt så är det väl snarare 40års erfarenhet på 40år eftersom veckorna tenderar att bli 80h snarare än 40h. Nog skrutet om arbetsnarkomaner man jobbar ihop med.

            Du kanske borde stannat något år till i skolan och övat läskunskaperna ist Står ju flera ggr om ovan funktion före form. Så jag skiter i hur dom ser ut, bara dom sitter där dom skall, på ett stabilt sätt och spöhållarna passar på dom.

            Varför man inte göra räckena proffsigt när man endå håller på?

            Ja, vill man ha sina räcken eller inte kan vara exakt samma fråga, vill man ha dom och tid verkligen är en bristvara måste man jobba FORT och då blir det lätt lite slarv med svetsinställning och handföring. Men det var inget prob i mina ögon. Att jag sedan också hade lite brådis och inte "orkade" slipa av dom ordentligt (mest pga att jag då inte riktigt visste hur) innan jag monterade dom.

            Sedan kan det komma upp saker i livet som innebär väldigt lite överskottsenergi, vilket då innebär att det kanske inte är det första man prioriterar att plocka av räckena på båten och slipa dessa. Tar hellre båten och sticker ut och fiskar en stund.

            MVH M
            sigpic

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Texten på min bildskärm måste vara censurerad !

              du talar emot dig själv , du har ju skrivit vid bilden att räckena proffsigt svetsade å nu är dom plötsligt slarvigt svetsade och dessutom låter det som att det är du som gjort dom (25 års erfarenhet av vadå)
              en snygg svets behäver inte slipas !

              det går fortare att bocka rören än att kapa 45 grader och svetsa det blir 4 svetar istället för 2 om man bockar rören (om man kan bocka förståss)

              jag saknar ord
              borde nog gått några år till i skolan ,kanske i din klass för extra OBServanta ?
              "Syns lite tydligare hur grymt proffsigt räckena är tiggade. "

              Jag trodde smileyn och bilden talade sitt tydliga språk Dom är och har alltid varit hastigt och slarvigt svetsade, det var ett sätt att formulera det på.

              Jag har inte svetsat dom, har väl högst 25timmars erfarenhet av svetsning.

              En snygg svets behöver inte slipas? Tror ingen kan tigga så snyggt i rostfritt att det inte blir bättre av en omgång vid bandputsen? Men du kanske kan, imponerande isf!

              MVH M
              sigpic

              Kommentera


              • #67
                Sorry, måste bara lägga mig i. Jag har jobbat med svetsning sen jag var 17 och svetsat det mesta som kan svetsas(även mattor men det är en annan sak). Konstruktionssvets ska synas, den ska lysa, som ett bevis på att du är duktig. Gör man rostfria räcken och sådant så ska svetsen slipas och betas så den inte syns, är du duktig så blir det inga porer och gropar, och DET är också ett bevis på att du är duktig! Men sen är det väl upp till båtägaren hur han vill ha sina räcken, men personligen så hade jag gjort mjuka böjar på mina räcken, inte så kul att sätta njuren i en skarp kant när båten gör en överhalning.
                Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                  Sorry, måste bara lägga mig i. Jag har jobbat med svetsning sen jag var 17 och svetsat det mesta som kan svetsas(även mattor men det är en annan sak). Konstruktionssvets ska synas, den ska lysa, som ett bevis på att du är duktig. Gör man rostfria räcken och sådant så ska svetsen slipas och betas så den inte syns, är du duktig så blir det inga porer och gropar, och DET är också ett bevis på att du är duktig! Men sen är det väl upp till båtägaren hur han vill ha sina räcken, men personligen så hade jag gjort mjuka böjar på mina räcken, inte så kul att sätta njuren i en skarp kant när båten gör en överhalning.
                  Håller med dig helt...
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #69
                    Är det stor skillnad på linder 355 och linder 400 i sjöduglighet? Nån som har erfarenhet av båda båtarna?
                    355:an blir lätt skrämd i inte allt för mycket sjö, och vid gång mot vågorna.

                    Kan man ha en 400 i havet, om det är ok väder, 355:an är bara allt för liten för detta.
                    Är det stor skillnad på höjden på friborden? Sidorna heter väl så?
                    Gäller Sportsmanmodellerna.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                      Är det stor skillnad på linder 355 och linder 400 i sjöduglighet? Nån som har erfarenhet av båda båtarna?
                      355:an blir lätt skrämd i inte allt för mycket sjö, och vid gång mot vågorna.

                      Kan man ha en 400 i havet, om det är ok väder, 355:an är bara allt för liten för detta.
                      Är det stor skillnad på höjden på friborden? Sidorna heter väl så?
                      Gäller Sportsmanmodellerna.
                      Jag har en 355 och grannen en 400 och det är skillnad på dem i det avseendet med fördel 400!

                      Jag har kört min på lite öppnare vatten och längre sträckor 5-10 NM i mellanskärgården/ytterskärgården och det funkar vid lungt väder men rekomenderas inte vid lite vågor då det blir en stötig och blöt erfarenhet

                      Den extra halvmetern och dem extra kilona på 400.an gör faktiskt mera nytta än man kan tro så för den användning Du nämner så är 400 rätt val, dock är trädurkar ett krav för att slippa skaka sönder både utrustning och besättning då vibrationerna från vågorna blir jobbiga efter ett tag.

                      Om Du med havet menar utanför yttersta skären och helt oskyddat vatten så är iaf mitt svar nej där har inte en sån båt något att göra, däremot att ta sig ut i ytterskärgårdens vikar för tex HÖ fiske om vädret är bra är OK.

                      Fribordshöjden skiljer inte nämnvärt, ingen av dem har någon reling att luta sig mot vid stående fiske.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 542 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 985 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X