Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Är det stor skillnad på linder 355 och linder 400 i sjöduglighet? Nån som har erfarenhet av båda båtarna?
    355:an blir lätt skrämd i inte allt för mycket sjö, och vid gång mot vågorna.

    Kan man ha en 400 i havet, om det är ok väder, 355:an är bara allt för liten för detta.
    Är det stor skillnad på höjden på friborden? Sidorna heter väl så?
    Gäller Sportsmanmodellerna.
    400an har "samma" problem, flatbottnad och lätt är inte alltid en fördel

    Har inte åkt 355, men det känns som att skall man ha en Sportsman kan man lika gärna köpa en 400a så man får plats med lite prylar. Pulpeten är skön att ha när man kör lite längre, men tar alldeles för stor plats.
    sigpic

    Kommentera


    • #72
      Tack för svaren!

      Jag har en 355:a, men har funderat på värdet att byta upp mig 400:an, men skillnaden verkar inte bli tillräckligt stor, så istället blir det nog en rejäl ~6 metersbåt till, så behåller jag lillen för sjöar och lugna vattten!
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #73
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Tack för svaren!

        Jag har en 355:a, men har funderat på värdet att byta upp mig 400:an, men skillnaden verkar inte bli tillräckligt stor, så istället blir det nog en rejäl ~6 metersbåt till, så behåller jag lillen för sjöar och lugna vattten!
        Låter som ett mycket klokt beslut

        Får man komma med lite tips på den nya båten så säger jag kolla på Rocad 560 SP/SD eller 606WAC det är underbara båtar för fiske i skärgård och på öppet vatten även när vädret visar sig från sina sämsta sidor, jag är kanon nöjd med min 606 WAC och kan inte komma på något jag skulle vilja byta den mot för denna användning

        Kommentera


        • #74
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Låter som ett mycket klokt beslut

          Får man komma med lite tips på den nya båten så säger jag kolla på Rocad 560 SP/SD eller 606WAC det är underbara båtar för fiske i skärgård och på öppet vatten även när vädret visar sig från sina sämsta sidor, jag är kanon nöjd med min 606 WAC och kan inte komma på något jag skulle vilja byta den mot för denna användning
          Skall kolla in dessa!
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #75
            Bortmonterad mittoft

            Är det någon som har erfarenhet av att ha tagit bort mittoften på 400:an. Tycker att det med Centrerad styrpulpet med stuvlåda blir lite ont om plats att röra sig i båten, Funderar på att ta bort mittoften men vet inte om den har för skrovet stabiliserande egenskaper. Har försökt få svar av Linder men dom vill inte ge besked eftersom båtens flytförmåga i vattenfyllt tillstånd försämras.

            Kommentera


            • #76
              Ursprungligen postat av Jocke S Visa inlägg
              Är det någon som har erfarenhet av att ha tagit bort mittoften på 400:an. Tycker att det med Centrerad styrpulpet med stuvlåda blir lite ont om plats att röra sig i båten, Funderar på att ta bort mittoften men vet inte om den har för skrovet stabiliserande egenskaper. Har försökt få svar av Linder men dom vill inte ge besked eftersom båtens flytförmåga i vattenfyllt tillstånd försämras.
              Tror hela båten kommer att gå åt helvete på sikt eftersom det vorde ha "bärande" egenskaper? Det var iaf vad min Linderägande polare sa när jag förde frågan på tal, och han har stora (framförallt genom kontakter) båtkunskaper. Sedan om det stämmer eller om han var "säker" vet man ju aldrig.

              Men jag har haft samma tankar Flytmaterialet är väl det minsta bekymmret, går väl att trycka in lite mera både i fram, under durkar och ibak.
              sigpic

              Kommentera


              • #77
                Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Tror hela båten kommer att gå åt helvete på sikt eftersom det vorde ha "bärande" egenskaper? Det var iaf vad min Linderägande polare sa när jag förde frågan på tal, och han har stora (framförallt genom kontakter) båtkunskaper. Sedan om det stämmer eller om han var "säker" vet man ju aldrig.

                Men jag har haft samma tankar Flytmaterialet är väl det minsta bekymmret, går väl att trycka in lite mera både i fram, under durkar och ibak.
                Att plocka bort mittoften rekomenderas inte, då toften har en bärande funktion. Desutom så sitter de en del flytmaterial där och det finns inte utrymme för mer, den e i princip maxad me flytmaterial.

                Kommentera


                • #78
                  Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
                  Att plocka bort mittoften rekomenderas inte, då toften har en bärande funktion. Desutom så sitter de en del flytmaterial där och det finns inte utrymme för mer, den e i princip maxad me flytmaterial.
                  Nu vet jag inte vilken form "flytmaterialet" kommer i, men rimligtvis "sprutar" man in det? Borde gå att fixxa "under" durktrallen samt lite xtra under toften ifram och ibak? Samt även i stuvlådan, under pulpeten? Finns ju en "massa" oanvändbar plats där.

                  MVH M
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Nu vet jag inte vilken form "flytmaterialet" kommer i, men rimligtvis "sprutar" man in det? Borde gå att fixxa "under" durktrallen samt lite xtra under toften ifram och ibak? Samt även i stuvlådan, under pulpeten? Finns ju en "massa" oanvändbar plats där.

                    MVH M
                    Nej det är formgjutna flytblock. under durken är väl det enda i så fall, om man nu har durk. i tofterna e de fyllt. har ju mindre nytta av stuvlådan om den e full me skum!! de e nog inte mycket som får plats under pulpeten. Ska ge ett tips. Om man vill ha lite mer utrymme å lite mer båt, så kommer de snart en 445 från Linder. Bra mycket trevligare än 400!!

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av mandatory Visa inlägg
                      Nej det är formgjutna flytblock. under durken är väl det enda i så fall, om man nu har durk. i tofterna e de fyllt. har ju mindre nytta av stuvlådan om den e full me skum!! de e nog inte mycket som får plats under pulpeten. Ska ge ett tips. Om man vill ha lite mer utrymme å lite mer båt, så kommer de snart en 445 från Linder. Bra mycket trevligare än 400!!
                      Okej, men antar att det finns att få tag på som flytande också ?

                      Ibak kan man ju enkelt trycka dit lite xtra, använder aldrig utrymmet under toften till ngt endå, det försvinner in under och blir ett helvete att få ut.

                      Tänkte att man kunde ta en viss del i "stuvlådan" under pulpeten eftersom det faktiskt blir en del utrymme kvar när tank och batteri är på plats, också ett utrymme jag aldrig använder. Så lite under fronttoften och så lite under durktrallen typ.

                      Komplicerat, men roligt att ha ngt lite udda och framförallt funktionellt.

                      Större är det ju iaf, resten får vi vänta och se Alla utom du då som säkert redan pillat på lite prototyper

                      MVH M
                      sigpic

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 200 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X