Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Mitt står under mittoften. Ett 73 aH från biltema, som funkat nu i ganska många år ochg som får plats med snabbpolskor direkt på durken. Har säkringshållare 84-563 monterad alldeles intill på "benet" som förstärker toften. Kabeln går sedan i flexislang till en truckkoppling bakom aktertoften.
    Jag har också funderat i dom banorna. Men då har du ingen batteribox?

    Kommentera


    • Noop! Blev för högt då... Men några remmar i "benen" håller batteriet på plats...

      Kommentera


      • Ska montera linders ekolodsfäste i akterspegeln. Någon som har tips på var i sidled det ska sitta mellan motorn och handtaget för att fungera så bra som möjligt både vad gäller att komma ner under ytan och gå att köra med i någorlunda fart utan att det stänker upp för mycket vatten?

        Kommentera


        • Fågelskit på Linders aluminium är verkligen förödande. Hur gör ni för att skiten inte ska lämna stora märken?

          Kommentera


          • Vet inte om det stämmer,men hörde att de är nitade och när nitarna börjar glappa så blir det ett irriterande burrande ljud.Någon som vet?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av R.E Visa inlägg
              Fågelskit på Linders aluminium är verkligen förödande. Hur gör ni för att skiten inte ska lämna stora märken?
              Så är det på all obehandlad alu. Du kan säkert polera bort det alu oxiderar, men tex vägsalt och fågelskit påskyndar processen och därför blir det ojämnt. Med tiden blir hela båten mattare och oxiderad om du låter den vara.

              Alternativet är att polera hela båten och klarlacka eller måla den eller klä in den i wrapping. Du kan också använda ex hempel aluguard som väl på något sätt lägger ett skyddande oljelager. Att vaxa och polera båten borde också påverka positivt.

              Jag hade bara tvättat bort det och låtit båten oxidera. Det värsta pulvret från oxidationen går bort med en svamp och tengöringsmedel.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av gösen72 Visa inlägg
                Vet inte om det stämmer,men hörde att de är nitade och när nitarna börjar glappa så blir det ett irriterande burrande ljud.Någon som vet?
                Nja.

                Linder är skruvade och nitade in i främst profiler, men de är också tätade med riklig mängd sika så vibrationsljuden kommer inte från skrovet. Däremot låter allt i båten som inte sitter fast. Några gummimattor på väl valda platser dämpar ljudet ordentligt.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                  Så är det på all obehandlad alu. Du kan säkert polera bort det alu oxiderar, men tex vägsalt och fågelskit påskyndar processen och därför blir det ojämnt. Med tiden blir hela båten mattare och oxiderad om du låter den vara.

                  Alternativet är att polera hela båten och klarlacka eller måla den eller klä in den i wrapping. Du kan också använda ex hempel aluguard som väl på något sätt lägger ett skyddande oljelager. Att vaxa och polera båten borde också påverka positivt.

                  Jag hade bara tvättat bort det och låtit båten oxidera. Det värsta pulvret från oxidationen går bort med en svamp och tengöringsmedel.
                  Tack för utförligt svar! Jag hoppar över de blanka detaljerna och fiskar istället för att putsa, men tvättar av båten då och då

                  Kommentera


                  • Ny fråga om det höj- och sänkbara ekolodsfästet: Jag köpte ett nytt fäste hos en Linder-återförsäljare där jag bor. När jag nu skulle montera det märkte jag att det skilde sig från de bilder jag sett på andra Linder-båtar. Visade sig att jag fått den äldre modellen av ekolodsfästet, det som har bockade kanter och fästes med två skruvar i nederkant. Den nyare varianten har inte bockade kanter och fästes med en skruv i nederkant. Den nyare varianten ser även ut att ligga bättre mot akterspegeln.

                    Vill helst reklamera och få nytt men det tar ju tid...
                    Någon här som har testat båda varianterna och vet om dom fungerar olika bra? Tänker t ex att den med bockade kanter borde få lite mer störande vattenbubblor osv i vattnet?
                    Senast ändrad av R.E; 2016-07-17, 08:26. Anledning: Stavfel

                    Kommentera


                    • Har en äldre linser 400 från början till mitten av 2000.
                      Nu sitter en 15hk. Skulle vilja ha så stor motor som möjligt. Vad finns för alternativ? Man skulle vilja komma upp i 20 knop med 3 personer i båten.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X