Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tjenamena Visa inlägg
    Har en äldre linser 400 från början till mitten av 2000.
    Nu sitter en 15hk. Skulle vilja ha så stor motor som möjligt. Vad finns för alternativ? Man skulle vilja komma upp i 20 knop med 3 personer i båten.
    Du måste ha den gamla varianten av 400? Den tror jag max har 15hk tyvärr.
    Min 400 är från 2010 och där hade jag först 15hk men bytte ut den i år till en 20hk Suzuki. Riktigt bra motor med bla elektronisk insprutning.
    Tror dock att det blir svårt att få upp en 400 med tre personer i 20knop.

    Kommentera


    • Tänkte väcka liv i denna tråd igen. När jag köpte min 400 2010 så var den en vanlig syn på mina sjöar. Man ser inte längre så många. Folk har bytt upp sig till större och bättre båtar kanske. Och jag själv var otroligt nära i år. Men efter sommarens extrem torka med väldigt lågt vattenstånd mötte jag många som inte kunde sätta ner sin inte så mycket större båt. Medan jag inte hade några problem.
      Med helt okey sjöegenskaper, lätt oöm och hyfsat snabb. 24knop så insåg jag att den är inte så tokig ändå.
      Nej det blir inget byte för mig. Dock är det några saker jag saknar. Stol att sitta på när man kör. Skonar ryggen väldigt mycket. Spöförvaring. Har alltid lockas av jänkarbåtarnas spöförvaring. Smidigt att kunna fästa spöna i båten innan man åker hemifrån. Och ett plant golv. Golvet och ett fäste för frontmonterad elmotor ska en plåtslagare ordna åt mig. Men en stol och spöförvaring har jag löst väldigt smidigt. Och blev både riktigt stabilt och bra.
      Första bilden visar förstärkningen jag gjorde i toften. Lossa 10skruv, lyft upp toften och plocka ut flytmaterialet, skruva ihop en inre låda och sen tillbaka med flytmaterialet. Väldigt enkelt och blev bra. Lite enkla tips till den som fungerar på göra sin båt.

      Click image for larger version

Name:	20180915_171701.jpg
Views:	1
Size:	1,05 MB
ID:	1787674
      Click image for larger version

Name:	20180930_132324.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1787675
      Click image for larger version

Name:	20180930_132310.jpg
Views:	1
Size:	1,11 MB
ID:	1787676
      Click image for larger version

Name:	20180930_132350.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1787677
      Click image for larger version

Name:	20180930_132352.jpg
Views:	1
Size:	1,08 MB
ID:	1787678

      Kommentera


      • Snygga lösningar som du har fått till. Har haft exakt samma tankar angående båtbyte, förvaring och problematik med att lägga i båten i diverse lokala sjöar. Blev dock ny båt för min del får se om man ångrar sig. Min Linder 400 har jag använt flitigt i 7 års tid nu. Grymt bra båt för mindre vatten.

        Kommentera


        • @engqvist

          Mycket trevligt! Ser bra ut och mer skall inte till för att göra båten mycket trevligare både för fisket och bekvämligheten! Att större båtar är bättre är väl lite beroende på vad man är ute efter. Du har ett svårslaget ekipage när det kommer till hanterbarhet vid trailning, möjligheter att sjösätta, underhåll och ekonomi! Är själv sugen på att skaffa en just på grund av detta.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
            @engqvist

            Mycket trevligt! Ser bra ut och mer skall inte till för att göra båten mycket trevligare både för fisket och bekvämligheten! Att större båtar är bättre är väl lite beroende på vad man är ute efter. Du har ett svårslaget ekipage när det kommer till hanterbarhet vid trailning, möjligheter att sjösätta, underhåll och ekonomi! Är själv sugen på att skaffa en just på grund av detta.

            Synd bara att alla bilder blev sneda.
            400 räcker till för många mindre och mellanstora sjöar. Och som du säger smidigheten är oslagbar. Synd bara att inte Linder har samma plana golv i 400 som de har i 445 och arkip. Nu hoppas jag att min plåtslagare har tid i höst så han kan ordna det. Men det borde verkligen vara så från fabrik.
            Kan nog vara läge att fynda en 400 nu. Fanns ju som sagt mängder förr. De lär ju knappast vara skrotade. Står nog en del och samlar damm i många garage.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Brajjala
              Läst inlägg som är över 10år gamla i denna tråd och ser att folk inte backar från att montera 25,30,35 hk på en Linder 400 sportsman.

              Försäkrar ni dessa båtar eller skiter ni i det?

              Vill ha Yamahas nya lättviktare 25hk på min 400 sportsman från 1997.
              Möjligt att försäkra? Isf genom vilka?
              Vet inte om det finns bolag som godkänner det. Men om båten är från 97 och du inte hittar något bolag som godkänner den motorn så hade jag valt att bara försäkra motorn.

              Kommentera


              • Samtidigt såg jag att Yamaha 20 och 25 har samma cylinder volym. Det bör innebära att 20 är en strypt 25. Lättast blir nog då att köpa en 20hk och uppgradera den till 25. Ingen har då en aning att den inte är 20hk längre och alla försäkringsbolag godkänner det.

                Kommentera


                • Jag har en sån 25a. Den är direktinsprutad så att 'ta bort nån strypning' kan innebära något mer komplicerat än att pilla bort nån plastbit i förgasaren... bara FYI.

                  Trevlig motor

                  Kommentera


                  • Click image for larger version

Name:	20201016_081801.jpg
Views:	740
Size:	1,79 MB
ID:	2569860

                    Just do it!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
                      Jag har en sån 25a. Den är direktinsprutad så att 'ta bort nån strypning' kan innebära något mer komplicerat än att pilla bort nån plastbit i förgasaren... bara FYI.

                      Trevlig motor
                      Givetvis innebär det att du får programmera om den. Du får skicka in databoxen. Finns flera seriösa firmor som sysslar med det. Så det är inte speciellt krångligt.
                      Om du söker lite så finns mängder med information om det.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 351 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      260 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X