Linder 400 tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 tråden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har haft Tohatsu tidigare, inget som jag direkt kan klaga på faktiskt. Blev dock erbjuden samma paket med en Yamaha från en annan försäljare för samma pris. Men dem var några timmar sena med sin offert tyvärr.

    Kommentera


    • Vad har ni för försäkringar och motorlås till era Linder 400. Har själv en Linder 400 med en 8 hk Yamaha, försäkrad hos Dina försäkringar. Funderar på hur man låser fast motorn i båten på bästa sätt och som även Försäkringsbolaget godkänner. Vill helst slippa att borra i akterspegeln. Hur har ni andra löst detta?
      LUDDE

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Ludde Lundin Visa inlägg
        Vad har ni för försäkringar och motorlås till era Linder 400. Har själv en Linder 400 med en 8 hk Yamaha, försäkrad hos Dina försäkringar. Funderar på hur man låser fast motorn i båten på bästa sätt och som även Försäkringsbolaget godkänner. Vill helst slippa att borra i akterspegeln. Hur har ni andra löst detta?
        Köp speciellt motorlås, DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser. Dessutom lär det aldrig bli något krångel.
        sigpic

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Köp speciellt motorlås, DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser. Dessutom lär det aldrig bli något krångel.
          Ett motorlås har jag förstått att jag behöver. Hittat flera som skall bultas genom akterspegeln och kostar runt tusenlappen. Tänkte höra om ni har förslag på lås som man kan byta ut mot en av skruvarna till fästet på motorn och som inte kräver att man borrar hål i akterspegeln.
          LUDDE

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            DINA hade när jag kollade lås faktiskt riktigt bra priser.
            Menar du att DINA säljer lås?
            LUDDE

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av christian Visa inlägg
              Det skiljer rätt mycket mellan en volvo och en rolls royce också. Man får ju vad man betalar för (nästan alltid). Dem Tohatsu motorer jag testat (10hp) kändes mer som en relativt slö 5hp, men sen om det är så generellt eller om det berodde på att båten var kass vet jag inte! Hoppas du blir nöjd iallfall! Skriv gärna hur motorn går när du testat den ett tag.
              Har nu kört i några timmar med motorn, slö är den inte, det kan jag säga. Gick mycket fortare än vad jag trodde faktiskt.

              Kommentera


              • Någon som har frontmonterat elmotor? Kan väl inte vara allt för svårt att ordna, eller?

                Kommentera


                • Hej på er!
                  Har en Linder 400 som jag byggt om lite med styrpulpet mm, sålde den gamla rorkulten och håller på att jaga ny motor.
                  Båten ska ju vara godkänd för 20 hk, vågar man slänga på en 25 hk 2-taktare på den,misstänker att 25 hk 4-takt blir alldeles för tungt?
                  Är det nån som har efarenheter om det?

                  Kommentera


                  • Går utan vidare då de flesta 20 hästare är gjorda på samma motorblock som 25:an. Det är vikten som avgör,har du en motor som väger runt 50kg som högst så går det Har själv kört med 15 hästar på min Linder 355:a och det har inte varit några problem alls. Toppfarten ökar ju inte så många knop med fem extra hästar.

                    Kommentera


                    • Vill bara tillägga att det man vinner med en motor med större slagvolym är att båten planar snabbare och att den går att hålla i plan tungt lastad.Är det däremot en högre trimmad variant ,tex en 25:a gjord på samma block som en 20:a, så brukar den vanligtvis bara varva längre. Prestandan på låg och mellanvarv brukar inte förändras särskilt mycket. Propeller valet påverkar naturligtvis toppfarten och "orken". Detta gäller "gammaldags" tvåtaktare, de nyare har datastyrda tänd och insprutningsboxar som kan omprogrammeras eller chipas.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X