Vilken båt är stabilast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är stabilast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Klokt, det kan nog bli att jag gör så och skaffar mig lite kunskap till vintersäsongen

    Kommentera


    • #22
      Har det ens varit någon plastas durk där? Skulle gissa att det legat en durk i form av plyfa där innan.
      Har själv en askeladden 16, den har plastas durk men hade en lucka i form av rutten plyfa som nu är ersatt med aluminiumdurk.
      Under den ser det ut precis som på din båt.

      Kommentera


      • #23
        På denna bild ser man en del som är lös, det är inga problem att såga bort den delen men vad ersätter man det med? Glasfiber? Hur många lager? Den som är där idag är ca 3-4mm tjock.

        Kommentera


        • #24
          Är det helt torrt där så är det bäst att plasta innan du använder båten.
          ​​​​​​Glasfiber som du plastar in med polyester, finns billigt på Biltema.
          Se till att få bort allt dåligt först, ser ut som det är hyfsat enkelt att bryta bort det dåliga där.

          Kommentera


          • #25
            Ja, det är torrt där under så det blir enkelt att ta bort.

            Fråga! Se de två yttersta hålen, vad har de för funktion? Där innanför så är det isolering så kommer det in vatten där så blir juisoleringen blöt? Fattar inte hur de tänkte där, sticker man in en pinne i hålet så är det lite fuktigt….

            Kommentera


            • #26
              Din båt ska ha en slät durk i mitten som någon tidigare ägare kapat bort.
              Den lösa biten är en rest av den durken och behöver alltså inte plastas fast igen.
              Hålen i mittoften är antagligen dräneringshål som tagits upp av någon tidigare ägare. Troligtvis har det regnat in i toften på nåt sätt.

              Durken i dessa båtar brukar bestå av en 7 - 10 mm tjock plyfa som plastas fast. Den har en viss förstärkande uppgift men huvuduppgiften är att skapa ett dubbelskrov med instängd luft mellan för att ge extra flytkraft om båten blir vattenfylld.
              Tanken med sådana konstruktioner var goda men med ålder, sprickor, olika ägares monteringar av utrustningar och diverse borrhål så fungerar sällan detta i praktiken.
              Det blir också alltid kondens mellan skroven och saknar båten möjlighet att få bort denna kondensfukt blir risken stor att båtarna fryser sönder under vintern och får sprickor i durkarna.

              Du kan nu antingen tillverka en ny durk av plyfa som du plastar fast eller helt enkelt lägga en trall / lös skiva i båten för att få en slät durk.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Din båt ska ha en slät durk i mitten som någon tidigare ägare kapat bort.
                Den lösa biten är en rest av den durken och behöver alltså inte plastas fast igen.
                Hålen i mittoften är antagligen dräneringshål som tagits upp av någon tidigare ägare. Troligtvis har det regnat in i toften på nåt sätt.

                Durken i dessa båtar brukar bestå av en 7 - 10 mm tjock plyfa som plastas fast. Den har en viss förstärkande uppgift men huvuduppgiften är att skapa ett dubbelskrov med instängd luft mellan för att ge extra flytkraft om båten blir vattenfylld.
                Tanken med sådana konstruktioner var goda men med ålder, sprickor, olika ägares monteringar av utrustningar och diverse borrhål så fungerar sällan detta i praktiken.
                Det blir också alltid kondens mellan skroven och saknar båten möjlighet att få bort denna kondensfukt blir risken stor att båtarna fryser sönder under vintern och får sprickor i durkarna.

                Du kan nu antingen tillverka en ny durk av plyfa som du plastar fast eller helt enkelt lägga en trall / lös skiva i båten för att få en slät durk.
                Tack för bra svar!
                Jag antar att jag ”förlänger” denna del ut över rännan, se bild. Måste bara se till att det blir torrt där under
                Tror nog jag måste täppa för de två yttersta hålen i mittoften annars så kommer det rinna in vatten där när det regnar eller skvätter in vatten i båten. Vad tror du om att göra nya dräneringshål inne i mittoften, se bild 2.

                Kommentera


                • #28
                  En fråga till om när jag plastar plywoodskivan visst plastar jag båda sidorna på skivan innan jag plastar fast den i skrovet.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ja du förlänger den biten helt rätt.
                    Det är klokt att plasta plyfan på båda sidorna eller åtminstone mätta plyfan med polyester + härdare på undersidan. Detta gjordes inte när båtar från den här tiden byggdes och är en av orsakerna till ruttnande durkar.
                    Dränering inuti mittoften är något jag också gjort på ett par båtar och det har fungerat bra. Vill man ha det tätt är enkla dyvikor i plast ett bra alternativ. Typ den här: https://www.hjertmans.se/produkter/v...t-skruvas-fast

                    Kommentera


                    • #30
                      In that size range, I believe the Flipper 420 is the most stable.

                      krunker

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X