Vilken båt är stabilast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt är stabilast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Såhär såg durken ut när den var hel. Men jag vet inte om jag vill ha det så när jag lagar durken. Som det är på bilden så rinner det ned vatten i kölrännan och rinner in under stuven. Där kommer man inte åt om man vill ösa ur det vattnet, det innebär att det alltid kommer ligga vatten där under??? Vilket inte är så bra…..

    Så min tanke är att täppa igen det utrymmet på något sätt, så det inte kan rinna in vatten där under, vad tror ni om den idén och vad kan gå fel

    Kommentera


    • #32
      Såhär såg durken ut när den var hel. Men jag vet inte om jag vill ha det så när jag lagar durken. Som det är på bilden så rinner det ned vatten i kölrännan och rinner in under stuven. Där kommer man inte åt om man vill ösa ur det vattnet, det innebär att det alltid kommer ligga vatten där under??? Vilket inte är så bra…..

      Så min tanke är att täppa igen det utrymmet på något sätt, så det inte kan rinna in vatten där under, vad tror ni om den idén och vad kan gå fel

      Kommentera


      • #33
        Vatten kommer förmodligen i leta sig in iaf i någon mängd under durken även om du lägger igen helt, och du kommer då istället behöva en dyvika för att kunna tömma ur eller ventilera ur.

        ​​​​​​

        Kommentera


        • #34
          Frågor om gelcoat/topcoat!

          Jag har nu bytt ut durken mot en nyplastad och tänkte måla den samt själva innerskrovet.

          Hur ska man tänka, kan man måla direkt med topcoat (tjockt lager) eller bör man köra först med gelcoat och sedan topcoat?


          När man blandar till topcoat har man både paraffinlösning och härdare i gelcoat? Dum fråga kanske men blev osäker….

          Kommentera


          • #35
            Har du inget behov av att bygga ett verkligt tjockt lager kan du måla direkt med topcoat. Den är också mer lättstruken än vanlig gelcoat tack vare paraffinet.

            Att bygga lager med gelcoat/topcoat är mer vanligt att göra vid lagning av skrovskador på utsidan.

            Man har alltid härdare i gelcoat/topcoat så ja du ska blanda i både härdare och paraffin.

            Kommentera


            • #36
              Jag provade att måla inne stuven och blev väl inte helt nöjd. Det räckte inte så bra trots jag kladda på med ordentligt med topcoat. Som jag förstår nu så kan jag inte måla på ett andra lager på topcoat?

              Inne i stuven så är det inte utseendet så viktigt men det skulle vara kul att få till durken snygg. Provar att köra gelcoat först och sen topcoat, borde täcka bättre!? Jag upptäckta att glasfiberväven kom fram väldigt tydligt i stuven när jag målade, är det ett tecken att jag haft för lite polyester? Ska jag måla på med mer polyester på durken innan jag målar med gelcoat så jag får bort glasfibermönstret? Eller har jag missat något moment?

              Kommentera


              • #37
                Det går att måla ett andra lager topcoat igen men du måste vänta några veckor. När det härdar kommer vaxet/paraffinet att komma upp till ytan och den här processen måste bli klar innan allt tvättas och målas igen.

                När man plastar ett laminat ska väven "försvinna" i polyestern, då vet man att det är mättat.
                Ingen väv ska synas och inga vita fläckar ska synas då dessa skvallrar om luftbubblor i laminatet.
                När man plastar ovanpå plyfa kommer trät suga en hel del polyester så man får räkna med att åtgången blir ganska hög.

                Det går inte att pensla på enbart polyester igen då denna inte blir stark och det lagret kommer snart att spricka eller flagna.
                Enda du kan göra är att matta ner hela ytan, tvätta med aceton och plasta ytterligare ett lager, denna gång med tillräckligt med polyester.

                Kommentera


                • #38
                  Tack för bra och utförligt svar, skulle du använda pensel eller roller när du lägger på gelcoaten?

                  Kommentera


                  • #39
                    Både roller och pensel används beroende på om det är slät yta eller vinklar och trångt om utrymme.
                    Men för durken hade jag nog kört med roller

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                      Både roller och pensel används beroende på om det är slät yta eller vinklar och trångt om utrymme.
                      Men för durken hade jag nog kört med roller
                      Jag har nu målat durken med ett lager gelcoat och när jag känner på utan så är den helt torr? Trodde inte gelcoat stelnade helt?
                      Men hur som helst, Jag ska nu dra på ett topcoat, behöver jag slipa på gelcoatytan innan jag lägger på topcoat? Typ rugga av ytan för så topcoaten fäster ordentligt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X