Buster X, Lx eller Vboats 46? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Buster X, Lx eller Vboats 46?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Buster X, Lx eller Vboats 46?

    Hej!

    Planerar att införskaffa båt som primärt ska användas till fiske men som också ska duga som familjebåt. Barnen är 2 och 4. Båten ska användas i Mälaren och trailas till älv/insjö.
    Har landat i att båten ska vara ca 5 m, alu-skrov, ha dubbla pulpeter och en aktersoffa bakom stolarna.
    Kollar både nytt och begagnat.

    Finns en del intressant såsom Yamarin Cross 49 BR, Silver Hawk etc. Det som dock känns mest aktuellt (utan att vara helt rationellt förankrat) är Vboats Fish 46 och Buster X.
    Ser dock att Buster har en Lx modell som bockar av en hel del krav.

    Har bland annat i detta forum läst om negativa erfarenheter från Buster L, dras Lx med samma problem?
    Någon med erfarenhet från Lx som kan dela med sig?

    Spontant känns Buster X som ett bättre alternativ (storlek, stabilitet etc av vad jag läst) än Lx men är skillnaden så stor? Och hur står sig Vboats Fish 46 i denna skara? Det är en väsentlig skillnad i storlek jmfr med Buster X, men Vboats verkar ha fått bra omdöme.

    Utan att ha praktisk erfarenhet av ngn av ovanstående båtar, ser jag en fördel med Vboats i priset, ngt högre durk i fören och bättre stuvutrymme. Fördel Buster X/Lx är bättre andrahandsvärde (?), inbyggt kapell och storlek.

    All input emottas tacksamt! Min erfarenhet sträcker sig till en Linder 440 med 4hk motor…

  • #2
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
    Hej!

    Planerar att införskaffa båt som primärt ska användas till fiske men som också ska duga som familjebåt. Barnen är 2 och 4. Båten ska användas i Mälaren och trailas till älv/insjö.
    Har landat i att båten ska vara ca 5 m, alu-skrov, ha dubbla pulpeter och en aktersoffa bakom stolarna.
    Kollar både nytt och begagnat.

    Finns en del intressant såsom Yamarin Cross 49 BR, Silver Hawk etc. Det som dock känns mest aktuellt (utan att vara helt rationellt förankrat) är Vboats Fish 46 och Buster X.
    Ser dock att Buster har en Lx modell som bockar av en hel del krav.

    Har bland annat i detta forum läst om negativa erfarenheter från Buster L, dras Lx med samma problem?
    Någon med erfarenhet från Lx som kan dela med sig?

    Spontant känns Buster X som ett bättre alternativ (storlek, stabilitet etc av vad jag läst) än Lx men är skillnaden så stor? Och hur står sig Vboats Fish 46 i denna skara? Det är en väsentlig skillnad i storlek jmfr med Buster X, men Vboats verkar ha fått bra omdöme.

    Utan att ha praktisk erfarenhet av ngn av ovanstående båtar, ser jag en fördel med Vboats i priset, ngt högre durk i fören och bättre stuvutrymme. Fördel Buster X/Lx är bättre andrahandsvärde (?), inbyggt kapell och storlek.

    All input emottas tacksamt! Min erfarenhet sträcker sig till en Linder 440 med 4hk motor…
    Hej Amiala;
    Jag äger en Buster Magnum med dubbla Yamaha utombordsmotorer på akterspegeln varav en 150 hkr V-6 transportmotor och en 15 hkr trollingmotor...

    Mvh.
    Leif Engström
    Old Firehand

    https://www.google.com/search?rlz=1C...h=634&dpr=1.25

    Senast ändrad av Old Firehand; 2022-06-09, 10:21.

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle, om pengarna inte varit en faktor, alltid välja Bustern. I alla väder, i alla förhållanden.

      Hade själv en Buster RS tidigare och vad jag såg av VBOATs var jag inte imponerad i jämförelse.
      Även om det är som att jämföra äpplen och päron med en gammal RS mot en ny VBOAT

      Kommentera


      • #4
        Nu är jag inte säker men det du har läst om Buster L rör väl de tidiga generationerna? De två senaste generationerna har jag inte hört något negativt om.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
          Jag skulle, om pengarna inte varit en faktor, alltid välja Bustern. I alla väder, i alla förhållanden.

          Hade själv en Buster RS tidigare och vad jag såg av VBOATs var jag inte imponerad i jämförelse.
          Även om det är som att jämföra äpplen och päron med en gammal RS mot en ny VBOAT
          Vad var det mer specifikt med Vboats du inte blev imponerad av?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
            Nu är jag inte säker men det du har läst om Buster L rör väl de tidiga generationerna? De två senaste generationerna har jag inte hört något negativt om.
            Det stämmer bra, ffa äldre generationer.

            Kommentera


            • #7
              Ja nu var det några år sedan jag närstuderade en Vboats men jag blev positivt överraskad. Förvaring med dränerade kärl har väl knappast Buster och hur är prisskillnaden, skiljer det en hundring så är det knappast samma affär.
              Sen funderar jag på, efter en snabb koll på bilder, om inte Vboats är mer fiskeanpsssad med bl a kastdäck utan att pruta mkt på familjerymd i bak?
              Senast ändrad av anteman; 2022-06-09, 19:58.

              Kommentera


              • #8
                Har en UMS585. Fick vid båttest bedömningen ukrainsk stridsvagn - men obs i positiv mening. (Det epitetet smakar illa idag men) båten är välgjord på alla sätt, bra med utrymmen och perfekt gång. Fick också otroligt bra support direkt ifrån Ukraina. (De skickade ny stege gratis när kompis krossat den när han körde av båten ifrån vagnen). Båtar kan finnas på lager i Gborg men annars undrar man förstås över leveransmöjligheten? (100 hk räcker.) De mindre modellerna bör väl vara lika välgjorda.

                Kommentera


                • #9
                  Har själv en Yamarin Cross 49. Hyfsat bra kompromiss mellan familjebåt och fiskekärra (men blir snabbt för liten för familjen, har tre barn... men funkar bra för fiske för 2-3 pers.

                  Att betänka vad gäller V-boats/Volzhanka är att det är ett ryskt bolag. Har själv tittat på dem och varit sugen men blivit rätt tveksam till en sådan efter den 24 Februari. Oavsett vad man har för moraliska betänkligheter eller inte kring att köpa saker från det landet ser jag en hyfsat hög risk kring vad gäller med support och reservdelar om det skulle behövas framgent och i förlängningen andrahandsvärdet. Men jag kan ju ha fel.

                  Om båten ska vara primärt till fiske tycker jag som inte har en alubåt utan en med aluskrov och plastinsida att en buster med ren alu är bättre. Plastinredningen är trevlig med ungarna men lite bökigt att behöva ta mer hänsyn när man fiskar:

                  SKulle i så fall kolla på buster eller varför inte UMS eller Finval.

                  Kommentera


                  • #10
                    Bra John A, nu ser jag att de båtar jag kommenterade ovan var fel, det var Finval jag kollat på, även UMS verkar intressanta och av nämnda skäl ngt månne att överväga före Vboats..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X