Bra sjösäker båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra sjösäker båt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra sjösäker båt.

    Hej.
    Jag letar efter båt. Öppen liten båt, ca 4,5 - 5 meter lång. Styrpulpet eller rorkult spelar ingen roll, eftersom jag inte har bestämt mig för vad jag gillar bäst. Ett absolut krav är att båten hjälpligt ska gå att ro så man slipper ringa efter hjälp när motorn lägger av. Budgeten är låg, absolut max 30000 inkl. motor. Motor tänker jag mig tvåtakt givetvis, på 15-30 hästar lite beroende på vad det är för båt och jag är inte rädd för att köpa en med gammal motor. Estetiskt skick spelar ingen roll, men den ska vara såpass frisk att den går att använda utan att riskera livet ute på sjön. Ska ha den i Vänersborg i Vänern, där det inte finns någon som helst skärgård utan det är bara öppen sjö. Skulle vilja ha något med hyfsad v-botten så man kan åka mer än 5 knop om det är lite vågor, vilket det oftast är. Jag är inte så orolig över att båten blir lite mer rank med ett sånt skrov. Det behöver inte vara någon racerbåt, men 15-20 knop vill man ju kunna åka i.
    Crescent 465 ser trevliga ut med höga fribord, men har läst att dom är rätt stampiga i sjön och botten ser mer rund ut på en sån. Örnvik 480 känns som en klar favorit, då jag har åkt i en sån under hela mitt liv i all världens väder både på Vänern och på havet och min pappa har kvar den än. Känns som en bra båt! Andra jag har funderat på är Uttern 495, tycker att det ser ut att vara så låga fribord på dom, men verkar vara bra båtar. Såg en Ryds 480S från 1998 till salu idag, men är det inte dom som är gjorda i nån plastsort som inte går att laga, eller är det äldre Ryds? och dom är väl också rätt platta i botten? Smögen 45 har jag kikat på, tänkte mig en 15-hästare i så fall, men båten känns lite i minsta laget.
    Det är ju lite annan typ av vågor i Vänern än ute på havet, så det blir väldigt fort stampigt. Hade en Hövik 49, ht-båt för några år sen, den var helt värdelös i Vänern. Hade 30 hästar, men hade oftast räckt med typ 6 för det var i den farten det gick att åka med den i lite vågor.
    Någon som har tips på nån annan bra båtmodell med lite v-botten som kan passa mina sjuka behov och min budget?

    MVH, Henrik
    Senast ändrad av hf1980; 2022-07-27, 19:02.

  • #2
    Nu blev det en båt. Lite klenare modell än jag hade tänkt mig, men får prova och se hur det funkar, det är sommar nu och jag måste komma ut. Den var billig i alla fall och av årsmodell 2013 så frisk och bra och ser ut som ny. Jag är inte van vid så fina båtar så det kändes som man var på båtmässan i Göteborg när man satte sig i den. En Persson Båt 460, jag gillar skrovformen, men lite väl låga fribord. Och den känns lite klent byggd, i alla fall inredningen och ja den väger bara 120 kg. Återstår bara att hitta en 9,9 som är lättkonverterad eller en 15-hästare till den.
    Kanske är rena skiten jag har köpt, men gav bara 5000 så det kan man ju leva med.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
    26 svar
    13 522 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Klant84
    av Klant84
     
    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
    20 svar
    1 961 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Amiala
    av Amiala
     
    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
    2 svar
    280 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Old Firehand  
    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
    34 svar
    4 190 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sundström76  
    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
    2 svar
    343 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Eino
    av Eino
     
    Arbetar...
    X