Anitkaviationsplatte för långt ner, akterspegeln tillåter inte högre montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anitkaviationsplatte för långt ner, akterspegeln tillåter inte högre montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Anitkaviationsplatte för långt ner, akterspegeln tillåter inte högre montering

    Hej!

    Har en Yamaha 15 HK med kort rigg på en plastbåt. Mätte lite nu och insåg att antikaviationsplattan ligger ca 7cm under skrovet. Vad jag läst mig till bör den vara i nivå med skrovet eller någon centimeter under.

    Jag har monterat motorn med skruvtvingar, eller vad de kallas, och som jag ser det så kan jag omöjligen höja upp motorn de 7 cm jag hade behövt. Ska jag istället bulta fast motorn med genomgående skruv i de markerade hålen?

    Var ute med båten för första gången, och eftersom det är min första båt är jag osäker på den kan gå bättre än den gjorde!

    Click image for larger version

Name:	IMG_1120.jpeg
Views:	504
Size:	443,9 KB
ID:	2605535

    Click image for larger version

Name:	IMG_1122.jpeg
Views:	417
Size:	195,5 KB
ID:	2605536
    Click image for larger version

Name:	IMG_1123.jpeg
Views:	374
Size:	259,4 KB
ID:	2605538
    Bifogade filer

  • #2
    Du kan ju bara göra en höjning till aktern så kan fu anpassa det exakt hur du vill. Att bara bulta i de nedre hålen känns lite klent..

    Bocka en plåt o höj aktern de cm du behöver.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Du kan ju bara göra en höjning till aktern så kan fu anpassa det exakt hur du vill. Att bara bulta i de nedre hålen känns lite klent..

      Bocka en plåt o höj aktern de cm du behöver.
      Tack för svar! Behöver jag göra en ny rostfri plåt eller räcker det med att jag gör en ny platta av plywood i aktern?

      Kommentera


      • #4
        Jag gjorde så att jag gjorde en förhöjning i nylon som bultades ner i akterspegeln med Sikaflex i hålen.
        Därefter fick jag en plåt tillverkad i 3mm rostfritt som satt över akterspegeln o täckte hela motorbrunnen.
        M12 bultar med knäckmuttrar igenom motorn o aktern och godkänd lås på motorn.
        Det lär inte blåsa bort..

        Vill de sno det , så gör de det, men man behöver inte göra det till lättaste bytet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
          Jag gjorde så att jag gjorde en förhöjning i nylon som bultades ner i akterspegeln med Sikaflex i hålen.
          Därefter fick jag en plåt tillverkad i 3mm rostfritt som satt över akterspegeln o täckte hela motorbrunnen.
          M12 bultar med knäckmuttrar igenom motorn o aktern och godkänd lås på motorn.
          Det lär inte blåsa bort..

          Vill de sno det , så gör de det, men man behöver inte göra det till lättaste bytet.
          Låter som en bra idé! Har du nån inspirationsbild?

          Kommentera


          • #6
            Tyvärr inte o båten bor inte hos mig längre.
            Jag ritade formen på motor brunnen på kartong bitar, inklusiv positionen för hål o lämnade de som mall till en bekant som jobba med RF.

            Hade båten förtöjd hos båtklubb då o ville ha det ifred.
            Utgick ifrån att tjuvar är lata o mer benägen att ta det som är lätt att få loss.

            Kommentera


            • #7
              Det är 15 hästar det gäller... :-)

              Kör med antikavitationsplattan där den är. Du kommer inte märka någon skillnad... luftfuktighet påverkar mer... eller vart du ställer packningen i båten.

              Krånga mindre, åk mer... och fiska mer :-)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Det är 15 hästar det gäller... :-)

                Kör med antikavitationsplattan där den är. Du kommer inte märka någon skillnad... luftfuktighet påverkar mer... eller vart du ställer packningen i båten.

                Krånga mindre, åk mer... och fiska mer :-)
                Hmm, det ligger verkligen något i det du säger! Jag tyckte att båten gick kanon, men jag är novis å det grövsta. Läste i manualen att det var "very important" att inte ha anikaviationsplattan för långt ner. Nåja, då lugnar jag mig med åtgärd tills båten är uppe på vintern i alla fall! Tack för guidening!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av nivv Visa inlägg
                  Hej!

                  Har en Yamaha 15 HK med kort rigg på en plastbåt. Mätte lite nu och insåg att antikaviationsplattan ligger ca 7cm under skrovet. Vad jag läst mig till bör den vara i nivå med skrovet eller någon centimeter under.

                  Jag har monterat motorn med skruvtvingar, eller vad de kallas, och som jag ser det så kan jag omöjligen höja upp motorn de 7 cm jag hade behövt. Ska jag istället bulta fast motorn med genomgående skruv i de markerade hålen?

                  Var ute med båten för första gången, och eftersom det är min första båt är jag osäker på den kan gå bättre än den gjorde!

                  Click image for larger version

Name:	IMG_1120.jpeg
Views:	504
Size:	443,9 KB
ID:	2605535

                  Click image for larger version

Name:	IMG_1122.jpeg
Views:	417
Size:	195,5 KB
ID:	2605536
                  Click image for larger version

Name:	IMG_1123.jpeg
Views:	374
Size:	259,4 KB
ID:	2605538
                  Är det bara jag som tycker att propellern sitter åt fel håll?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av gc Visa inlägg

                    Är det bara jag som tycker att propellern sitter åt fel håll?
                    Ingen aning! Men framväxeln för båten framåt, det borde väl vara bevis nog =)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X