Slingrande gång med en Oskwig 370s vad göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slingrande gång med en Oskwig 370s vad göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Slingrande gång med en Oskwig 370s vad göra?

    Hejsan! Vi har en Oskwig 370 S sedan några år och vi använder den ihop med en Tiki Trailer och en Suzuki 2,5 hk. Allt är superbra så när som ett problem... det är att denna kombo är extremt kursinstabil och vi upplever en otroligt slingrande gång i vattnet med en ständig kurskorrigering. Är det någon som har några idéer om saker vi kan justera/ändra eller tillbehör vi kan skaffa för att slippa detta ständiga manövrerande....

  • #2
    Är det vid allmän körning eller vid trolling ? I alla väder eller bara vid vind ? Jämn viktfördelning av lasten och vid trolling, ett par trollingpåsar(sk "drivankare" som en del säger) på båda sidorna kan hjälpa. Och eventuellt en större motor som bättre orkar stå emot vinden.

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar, Jester. Tyvärr uppför den sig så här både vid lågt varv och lite högre och i stort sätt oberoende av hur vi sitter i båten eller hur vinden ligger på. Det känns som om något är helt fel tyvärr? Drivankare ska jag testa nästa gång jag trollar.

      Kommentera


      • #4
        Har en liknande båt och de är ju som ett nötskal ingen vikt men ffa knappt någon köl och nästan platt i aktern.

        Då blir de kursostabila, även lättare vind trycker fören ur kurs och man måste korrigera kursen hela tiden, man "slingrar" sig fram så att säga. Svårt tror jag att komma tillrätta med men pröva drivankare vid trolling som sagt.

        Kommentera


        • #5
          Jag funderar till och med på att byta båt... kan en Linder 400 sportsman med styrpulpet ge en bättre kursstabilitet?

          Kommentera


          • #6
            Köp en starkare motor så ni kommer upp i plan.

            Kommentera


            • #7
              En frontmonterad motor kanske kan hjälpa... eller en motor som gör att båten planar ordentligt. Dom där små rackarna är väl godkända för 15 hästar i aktern?

              Har du möjlighet att låna en större motor av någon för att testa?

              Kommentera


              • #8
                Ska det hjälpa med båtbyte får det vara en tyngre båt med mer köl.
                Lätta sardinburkar är mer eller mindre alltid slingriga jämfört med tyngre plastbåtar.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för era svar! Min slutsats är att så länge man inte planar blir det alltid en slingrande gång med en lätt aluminiumbåt men att man kan testa med ett drivankare för att stabilisera kursen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
                    Tack för era svar! Min slutsats är att så länge man inte planar blir det alltid en slingrande gång med en lätt aluminiumbåt men att man kan testa med ett drivankare för att stabilisera kursen.
                    Trimfenor/hydrofoils ska väl kunna hjälpa en del mot slingrande i låg fart?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 967 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X