Slingrande gång med en Oskwig 370s vad göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slingrande gång med en Oskwig 370s vad göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Trimfenor är väl mer till hjälp för att få upp aktern och komma upp plan tror jag, tror (återigen) inte att den hjälper en 2-3 hk motor på ngt avgörande sätt men vet inte säkert...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Trimfenor är väl mer till hjälp för att få upp aktern och komma upp plan tror jag, tror (återigen) inte att den hjälper en 2-3 hk motor på ngt avgörande sätt men vet inte säkert...
      Det är väl den huvudsakliga anledningen till att man skaffar sådana, men vad jag läst mig till på olika forum så verkar folk ha fått mycket kursstabilare båtar i låg fart också.

      Kommentera


      • #13
        Mer vikt bak.

        Kommentera


        • #14
          Båten är nog för kort och för bred i förhållande till längden. För några år sedan köpte jag en begagnad Sandström 340 för att ha som lätthanterlig fiskebåt. Jag var ute några gånger i den, och hatade den från första stund. Den var omöjlig att ro rakt, om man inte rodde så sakta att det inte märktes att man rörde sig. Tog man i med årorna lite grand, for den runt hit och dit helt okontrollerat. Jag provade den aldrig med motor, men jag antar att det blivit lika med det. Orsaken till ostadigheten var att den var för kort och bred och hade för dålig köl, så att den inte styrde. Jag sålde den och köpte en Suvi forsbåt istället. Den är någon meter längre, smalare och har mera tydlig köl. Den går att ro rakt och snabbt!

          Byt in båten mot en längre och smalare!

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

            Det är väl den huvudsakliga anledningen till att man skaffar sådana, men vad jag läst mig till på olika forum så verkar folk ha fått mycket kursstabilare båtar i låg fart också.
            Så kan det kanske vara IRL även om jag har lite svårt att se hur "vingar" som lyfter skulle kunna verka i riktningshänseende... Men möjligen värt att pröva?

            Kommentera


            • #16
              Jag har en oskwig 370s med 6hk men funderar på att byta till en större motor och undra om det finns nån som har provat köra med en 10 eller 15 hk

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              26 svar
              13 522 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Klant84
              av Klant84
               
              Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
              20 svar
              1 959 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Amiala
              av Amiala
               
              Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
              2 svar
              280 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Old Firehand  
              Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
              34 svar
              4 186 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
              2 svar
              342 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Eino
              av Eino
               
              Arbetar...
              X