Tänkte köpa en nybörjarbåt får sportfiska och nätfiske i blekinge innerskärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tänkte köpa en nybörjarbåt får sportfiska och nätfiske i blekinge innerskärgård

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tänkte köpa en nybörjarbåt får sportfiska och nätfiske i blekinge innerskärgård

    Hej - första posten här på forumet.
    Jag tänkte börja på fiske och ska köpa en båt för enklare fiske.
    Tänkte en Suvi 465 med en 2.5 eller 4 hk motor.
    Jag tänkte köpa nytt.
    Är det ett vettigt alternativ för en ensamfiskare som inte har så stor vana vid sjön?

  • #2
    Om du ska fiska med nät är du nog på fel forum…

    Kommentera


    • #3
      Tänkte fiska med spö oxå, var mest nyfiken på kommentarer om Suvi 465 som båt. Är det någon som har en eller fiskat i en sådan?
      Är dom stabila eller är en motsvarande storlek i Ryds ett bättre alternativ?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Turbo100 Visa inlägg
        Tänkte fiska med spö oxå, var mest nyfiken på kommentarer om Suvi 465 som båt. Är det någon som har en eller fiskat i en sådan?
        Är dom stabila eller är en motsvarande storlek i Ryds ett bättre alternativ?
        Jag var ute med en 465'a nu i veckan. Nöjer man sig med att sitta ned hela tiden så funkar det väl, men jag skulle aldrig stå upp och fiska i den, och ännu mindre stå och balansera på tofterna.

        Kommentera


        • #5
          Jag har testat att ro och fiska från en sån. Dom är väldigt lättrodda men samtidigt väldigt vingliga så jag skulle personligen välja någon annan båt med mera flat botten.

          Kommentera


          • #6
            Tack.
            Skulle en HR430 vara bättre att stå i och fiska eller är även detta lite för klent?
            Det verkar annars vara en fin båt med motor (till skillnad mot Suvi 465'an som är mer renodlar rodd).
            Vad tror ni som har erfarenhet?

            Kommentera


            • #7
              Varför skall du nätfiska ?
              Peter b

              Kommentera


              • #8
                Anledningen är att grannen som är gammal gör det och han får mycket abborre so jag tycker är supergott.
                Jag får flera fileer av honom och tänkte överta traditionen. Ingen annan anledning.
                Jag kan inte mycket om fiske som ni märker, kan man tro att man kan dra upp motsvarande mängd Abborre med spö?

                Enligt grannen ska garn läggas med roddbåt, eller jaktkanot och då blir det ju ingen planande båt - typ Linder 440.
                Ska man sedan spöfiska kanske man vil ha flat botten som en 445
                Ska man sedan åka lite vattenskidor går 440 bort helt naturligtvis
                Så jag letar den bästa komtromissen.. går det att nätfiska i en 445 catch? vill inte ha motor igån ifall det trasslar in sig...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Turbo100 Visa inlägg
                  Anledningen är att grannen som är gammal gör det och han får mycket abborre so jag tycker är supergott.
                  Jag får flera fileer av honom och tänkte överta traditionen. Ingen annan anledning.
                  Jag kan inte mycket om fiske som ni märker, kan man tro att man kan dra upp motsvarande mängd Abborre med spö?

                  Enligt grannen ska garn läggas med roddbåt, eller jaktkanot och då blir det ju ingen planande båt - typ Linder 440.
                  Ska man sedan spöfiska kanske man vil ha flat botten som en 445
                  Ska man sedan åka lite vattenskidor går 440 bort helt naturligtvis
                  Så jag letar den bästa komtromissen.. går det att nätfiska i en 445 catch? vill inte ha motor igån ifall det trasslar in sig...
                  Låt du den traditionen dö ut, och lär dig fiska med spö istället.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja det är inte orimligt men varför skulle jag det?
                    Jag är ute efter matfiske av abborre så kan jag med samma insats klara det med spö som nät är det inge problem.
                    Problemet just nu är väl att de olika teknikerna kräver lite olika båtar.
                    Vad r fördelen med spöfiske gentemot nät enligt dig?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X