Vad är en sjösäker båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är en sjösäker båt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är en sjösäker båt?

    Då det tycks finnas många som är duktiga på båtar på detta forum tänkte jag ställa den breda frågan om vad som definierar en "sjösäker" eller "sjöduglig båt"? Tycker att man i diskussioner om båtar och i diverse säljannonser hör dessa uttryck, vad vad menar man egentligen?

    Lyssnade på Daniel Nilssons podcast Time is Fish och om hans lilla Tracker Grizzly som han trollade med på Vänern (eller var det Vättern?) och hamnade i hårdare sjö än tänkt. Här var problemet att båten ville dyka med fören ner i vågorna medan ännu mer vågor sköt på i aktern, och där jag antar att det sämsta tänkbara är att båten sjunker?

    Befann mig själv på Åland i somras där jag var "tvungen" att åka ut en sväng på Lumparn för att komma in i nästa fiskevik. Tyckte inte den lilla Buster Rs jag hade hyrt kändes helt trygg när det gick "gäss" på sjön, utan fick lugnt puttra fram i 2-3 knop tills man kom in i skyddad vik.

    Undrar därför vad ni tycker är en "sjösäker båt" och vad man kan förvänta sig av en båt om 4,5-5 m med 25-50 hk motor?

  • #2
    Jag har en scandica 440 vertical pro. Jag var ute på sommen i väldigt mycket blåst och vågor. men båten kändes väldigt stabil även om det var höga vågor. enda nackdel att man blev lite blöt när man körde.

    Kommentera


    • #3
      Den gamla röda Buster L har rykte om sig att kunna dyka, i övrigt tror jag de flesta båtar är sjösäkra om man 1. Inte ger sig ut i för dåligt väder och 2. Hanterar båten på ett vettigt sätt relativt båtens storlek och motor.

      Kommentera


      • #4
        Börja med att kolla vad Din båt är klassad för enligt CE märkning se nedan:

        Du kan se sid. 10 i dokument : http://www.sjofartsverket.se/upload/SJÖFS/2005-4.pdf
        Se nedan uttag från sjöfartsverkets hemsida :

        A – ocean: konstruerad för att utan hjälp utifrån kunna genomföra längre resor under vilka
        vindstyrkan kan överstiga 8 Beaufort-skalan och den signifikanta våghöjden kan vara
        över 4 meter.
        B – utanför öppen kust och utomskärs: konstruerad för att kunna genomföra resor utanför
        kusten då vindstyrkan kan vara upp till och med 8 Beaufort-skalan och den signifikanta
        våghöjden kan vara upp till och med 4 meter.
        C – kustfarvatten och inomskärs: konstruerad för att kunna genomföra resor nära kusten, i
        stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6
        Beaufort-skalan och den signifikanta våghöjden kan vara upp till och med 2 meter.
        D – skyddade farvatten: konstruerad för att kunna genomföra resor på skyddade kustvatten,
        i mindre bukter, på mindre sjöar, floder och kanaler då vindstyrkan kan vara upp till
        och med 4 Beaufort-skalan och den signifikanta våghöjden kan vara upp till och med
        0,3 meter, med enstaka vågor på högst 0,5 meter t.ex. från passerande fartyg.

        De allra flesta fritidsbåtar i storlekar som används av sportfiskare är klassade C eller D enligt ovan, sedan tillkommer såna saker som att ha adekvat utrustning med för den resa Du gör i de vatten Du färdas i.
        Dessutom kunskaper i hur Du använder den utrustningen samt grundläggande kunskaper i navigation och sjövägsregler allt det som räknas in i begreppet "Gott sjömanskap" .
        Dessvärre är det alltför vanligt att man ger sig ut på för stora vatten i för hårt väder med sina relativt små båtar och dessutom utan behövlig kunskap eller utrustning.

        Ett bra sätt att få både kunskaper och en bra uppfattning om vad som gäller är att gå en kurs tex Förarintyg som innehåller det mesta man behöver veta för att bli en säkrare och bättre båtförare, dessutom ger såna behörigheter rabatt på försäkringspremien och oftast reducerad självrisk om det ändå händer något så kurskostnaden brukar ha betalat sig av de orsakerna på 2-3 år!

        Kommentera


        • #5
          Tycker rospigg gav en riktigt bra förklaring. Om man förenklar det grovt. En sjösäker båt för den lilla skogssjön kan vara en liten roddbåt men det är något helt annat för öppet hav.
          Här handlar det om sunt förnuft vad som är sjösäkert.

          Kommentera


          • #6
            Rospigg er "on the money".
            Samtidig er det verdt å huske på at den DESIDERT viktigste delen av båtens sjødyktighet er det som sitter i hodet til båtens kaptein. Det er mange som har seilt småbåter verden rundt, men samtidig mange som har forlist med 30+ fot store båter inne i båthavnen. ; )
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Får tacka för flera intressanta svar. Självklart är ingen båt bättre än den som styr den, men ändå intressant att läsa Rospiggs "hårdfakta".

              Kommentera


              • #8
                Hur ser man vilken klass båten är i finns det nån bokstav på båten nånstans?
                Har en Linder Arkip 460 skulle inte ge mig ut på öppna havet med den, men blev intresserad vilken klass den kan ha!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                  Hur ser man vilken klass båten är i finns det nån bokstav på båten nånstans?
                  Har en Linder Arkip 460 skulle inte ge mig ut på öppna havet med den, men blev intresserad vilken klass den kan ha!
                  Arkip är klassad C

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                    Hur ser man vilken klass båten är i finns det nån bokstav på båten nånstans?
                    Har en Linder Arkip 460 skulle inte ge mig ut på öppna havet med den, men blev intresserad vilken klass den kan ha!
                    Linder Arkip 460 är klassad kategori C (åtminstone senaste versionen om det funnits flera...)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 539 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 200 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X