Bygger min första fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygger min första fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Det där är inget jag känner igen. När vi använde divnycell till polarens projekt va det vad som rekomenderades av den lokala förmågan kallad "plast Olle" som byggt allt du kan tänka dig i glasfiber då han haft egen firma i mer än min totala livslängd. Och enbart sysslat med glasfiber. Allt från glasfibertankar till båtar och bilkarosser.
    Dels skulle divnycellen inte suga vatten etc, dels bygger det lite mer än matta och dels skulle det bli styvt o bra som tusan. Vilket det också blev.
    Isf så är divinycell absolut ett alternativ. Är det någon speciell modell av den som man ha? länka gärna

    Kommentera


    • #12
      Du kan inte plasta på marinplywood, fäster inte. Hela aktern måste av och träet bytas då det är helt rötet. Fick göra det på min båt, inte något man gör i en handvändning utan är ett antal heldagar. Nu är jag kanske tråkig men jag hade skrotat den båten och köpt en i skick. Billigare och enklare än att fixa upp den där. Se det som läropengar inför nästa projekt.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
        Du kan inte plasta på marinplywood, fäster inte. Hela aktern måste av och träet bytas då det är helt rötet. Fick göra det på min båt, inte något man gör i en handvändning utan är ett antal heldagar. Nu är jag kanske tråkig men jag hade skrotat den båten och köpt en i skick. Billigare och enklare än att fixa upp den där. Se det som läropengar inför nästa projekt.
        Hur menar du med att man skulle behöva riva bort hela aktern? Alltså skära bort HELA? Jag har just nu fått bort allt trä så de är bara glasfibern som är kvar och den ska slipas ner helt och där ska det komma en ny skiva, mest troligen Divinycell. På bilden här kan man se spår av lite plyfa som sitter kvar men förövrigt är det plast där bara.

        utveckla gärna
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #14
          Nej du behöver inte ta bort hela akterspegeln.....Enbart trämaterialet som du redan gjort.
          En del väljer att göra det utifrån och en del inifrån som du gör. Det beror på vad som är enklast helt enkelt.
          Plyfa eller inte går att diskutera. Men det är en väl beprövad och hållbar metod.
          Din båt är antagligen från 1970 eller 80-talet och med tanke på att den då är bortåt 40-50 år får man nog säga att plyfa kanske inte är en så dum idé ändå?

          Man bör dock inte använda plywood med vaxad utsida typ formplyfa.
          Bäst funkar faktiskt vanlig konstruktionsplyfa som ska vara limmad med vattenfast lim. Har för mig att den är märkt WPB eller nåt liknande. Något som i stort sett all konstruktionsplyfa är.

          Se till att mätta plyfan med polyester + härdare först. Detta för att vidhäftningen mot laminatet ska bli så bra som möjligt.
          Det är också viktigt att plyfan följer akterspegeln perfekt. Ibland är det enklare att bygga upp aktern med flera skivor som plastas fast var för sig. Mer tidsödande men bättre resultat.

          Du skrev tidigare att du kommer använda 300 grams matta. Denna bygger bara ca 0,5 mm färdigt laminat/lager.
          Använd hellre 450 grams matta till akterspegeln och liknande projekt. Denna bygger 1 mm/lager vilket gör det enklare att bygga upp ett ordentligt laminat.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Nej du behöver inte ta bort hela akterspegeln.....Enbart trämaterialet som du redan gjort.
            En del väljer att göra det utifrån och en del inifrån som du gör. Det beror på vad som är enklast helt enkelt.
            Plyfa eller inte går att diskutera. Men det är en väl beprövad och hållbar metod.
            Din båt är antagligen från 1970 eller 80-talet och med tanke på att den då är bortåt 40-50 år får man nog säga att plyfa kanske inte är en så dum idé ändå?

            Man bör dock inte använda plywood med vaxad utsida typ formplyfa.
            Bäst funkar faktiskt vanlig konstruktionsplyfa som ska vara limmad med vattenfast lim. Har för mig att den är märkt WPB eller nåt liknande. Något som i stort sett all konstruktionsplyfa är.

            Se till att mätta plyfan med polyester + härdare först. Detta för att vidhäftningen mot laminatet ska bli så bra som möjligt.
            Det är också viktigt att plyfan följer akterspegeln perfekt. Ibland är det enklare att bygga upp aktern med flera skivor som plastas fast var för sig. Mer tidsödande men bättre resultat.

            Du skrev tidigare att du kommer använda 300 grams matta. Denna bygger bara ca 0,5 mm färdigt laminat/lager.
            Använd hellre 450 grams matta till akterspegeln och liknande projekt. Denna bygger 1 mm/lager vilket gör det enklare att bygga upp ett ordentligt laminat.
            Tack för att du reder ut det Aktern är helt nerslipad ner till plasten nu men jag jag hann inte dammsuga rent så jag har ingen bild att dela med än men det kommer vid tillfälle.
            Jag köpte 10kvm 450g mattan på Biltema i lördags som jag har tänkt att använda till all plastning och även lagning i båten, funkar det eller skulle vissa delar funka bättre med 300g matta?


            Fråga 1: Den tidigare akterspegeln var ca 40cm bred bara men jag har sett att vissa väljer att sätta dit en ny som går nästan från ena till andra sidan, finns det fördelar med det eller är det en overkill?

            Fråga 2: Skulle det vara bättre att epoxilaminera den nya skivan innan den sätts på plats?

            Fråga 3: Hur tjock bör akterspegeln vara?

            Fråga 4: nu är det här aktuellt längre fram men för regelverket för kastdäcket, räcker det med att pensla på alla reglar med polyesterblandningen för att få den mer fukttålig?

            Kommentera


            • #16
              Gör aktern lagom. Det du ska tänka på är att förstärka hörnen mellan aktern och sidorna.. Där spricker det ofta. O nu har du ingen innerliner i din båt så du kan plasta på ett par lager där utan o va rädd för att innerlinern inte passar.

              Ju mer akterspegel du bygger ju mer e där som kan ruttna om du bygger med trä.

              Epoxi och polyester lirar väl dåligt ihopa..

              Tänk på att du rollar all polyester o matta rejält. Se till så att all matta är genomblöt. Annars skitar det sig och blir blåsor osv.

              Kommentera


              • #17
                Du har fått bra svar av ovanstående men jag fyller ändå på.....

                Tunnare matta är bra att använda om du ska plasta profiler, runt hörn och andra lite mer svårare grejer. Även ytfinishen blir bättre med tunnare matta.
                Gjuter man i form är det inte ovanligt att börja med gelcoat, 175 grams matta ytterst och sedan tjockare mattor innerst för att bygga styrka och tjocklek. Ibland används så tjocka mattor som 600 grams. Vanligt är också att man sprutar huggen väv istället och på så sätt bygger upp det.

                1. Storleken på förstärkningen av akterspegeln kan du göra precis så stor du vill ha den. Det beror även lite på hur du väljer att bygga upp aktertoften eller kastdäck eller vad du nu vill ha. Hur aktern kommer förstärkas när allt är färdigt. Tänk gärna på att de flesta äldre båtar oftast är byggda för mindre och lättare tvåtaktsmotorer. Vi sportfiskare tenderar att tynga ner våra båtar rejält med elmotor, kastdäck, flera batterier och en större, tyngre fyrtaktsmotor. Så förstärk hellre mer än mindre. Som Calle ovan skriver är det klokt att förstärka extra både ut mot kanterna och mot båtbotten.

                2. Fördelarna med epoxi är att det blir helt vattentätt direkt och att vidhäftningen är mycket bra. Men jag föredrar ändå polyester som är det båten är byggd i från början. Att blanda material ställer många gånger till det lite när det gäller ytbehandling osv senare i byggets gång.

                3. Hur tjock var akterspegeln från början? Hur kommer motorn monteras? Med tvingfästen eller genomgående skruv/mutter? Kommer du ha en förstärkande plåt/skiva på utsidan? Det kan vara bra att ha svaren på dessa frågor innan du bygger klart aktern.

                4. Polyester gör trä mer fukttåligt men inte helt vattentätt. Här skulle jag faktiskt föreslå att du först målar med t.ex Biltemas epoxigrund istället och sedan med deras enkomponents båtfärg. Då får du ett bra skydd.
                Jag skrev tidigare att det är viktigt att mätta plyfan till akterspegeln med polyester. Detta är inte för att göra det fukttåligt utan det är för att plyfan inte ska suga i sig polyestern från laminatet när du plastar och orsaka luftblåsor i laminatet.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Gör aktern lagom. Det du ska tänka på är att förstärka hörnen mellan aktern och sidorna.. Där spricker det ofta. O nu har du ingen innerliner i din båt så du kan plasta på ett par lager där utan o va rädd för att innerlinern inte passar.

                  Ju mer akterspegel du bygger ju mer e där som kan ruttna om du bygger med trä.

                  Epoxi och polyester lirar väl dåligt ihopa..

                  Tänk på att du rollar all polyester o matta rejält. Se till så att all matta är genomblöt. Annars skitar det sig och blir blåsor osv.
                  Tack för tipsen! Nej jag har inga innerliner utan allt kommer byggas till senare och allt kommer även vara väl slipat ner till glasfibern så jag kommer kunna förstärka den ordentligt.

                  Ang det sista du skriver, jag har aldrig plastat förut men efter otaligt antagna videon på YT så känns det som att jag vet hur jag ska göra. Boatworkstoday gör riktigt bra och informativa videon som man kan lära mkt av.

                  https://youtube.com/c/boatworkstoday

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                    Du har fått bra svar av ovanstående men jag fyller ändå på.....

                    Tunnare matta är bra att använda om du ska plasta profiler, runt hörn och andra lite mer svårare grejer. Även ytfinishen blir bättre med tunnare matta.
                    Gjuter man i form är det inte ovanligt att börja med gelcoat, 175 grams matta ytterst och sedan tjockare mattor innerst för att bygga styrka och tjocklek. Ibland används så tjocka mattor som 600 grams. Vanligt är också att man sprutar huggen väv istället och på så sätt bygger upp det.

                    1. Storleken på förstärkningen av akterspegeln kan du göra precis så stor du vill ha den. Det beror även lite på hur du väljer att bygga upp aktertoften eller kastdäck eller vad du nu vill ha. Hur aktern kommer förstärkas när allt är färdigt. Tänk gärna på att de flesta äldre båtar oftast är byggda för mindre och lättare tvåtaktsmotorer. Vi sportfiskare tenderar att tynga ner våra båtar rejält med elmotor, kastdäck, flera batterier och en större, tyngre fyrtaktsmotor. Så förstärk hellre mer än mindre. Som Calle ovan skriver är det klokt att förstärka extra både ut mot kanterna och mot båtbotten.

                    2. Fördelarna med epoxi är att det blir helt vattentätt direkt och att vidhäftningen är mycket bra. Men jag föredrar ändå polyester som är det båten är byggd i från början. Att blanda material ställer många gånger till det lite när det gäller ytbehandling osv senare i byggets gång.

                    3. Hur tjock var akterspegeln från början? Hur kommer motorn monteras? Med tvingfästen eller genomgående skruv/mutter? Kommer du ha en förstärkande plåt/skiva på utsidan? Det kan vara bra att ha svaren på dessa frågor innan du bygger klart aktern.

                    4. Polyester gör trä mer fukttåligt men inte helt vattentätt. Här skulle jag faktiskt föreslå att du först målar med t.ex Biltemas epoxigrund istället och sedan med deras enkomponents båtfärg. Då får du ett bra skydd.
                    Jag skrev tidigare att det är viktigt att mätta plyfan till akterspegeln med polyester. Detta är inte för att göra det fukttåligt utan det är för att plyfan inte ska suga i sig polyestern från laminatet när du plastar och orsaka luftblåsor i laminatet.
                    Tack för svaret!
                    Nu mätte jag aldrig akterspegeln innan men skulle uppskatta att den kan ha vart ca 2cm ungefär. Den tvåtaktare jag har nu är tvingad där och jag kommer försöka få tag i en plåt som ska bockas över kanten och limmas dit sen. De satt även en löst sittande bräda på utsidan av båten så jag kommer sätta en skiva på utsidan som ska plastas in och ligga under plåten som ska över där sen.
                    Senast ändrad av mohsone; 2022-10-06, 19:24.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av mohsone Visa inlägg

                      Hur menar du med att man skulle behöva riva bort hela aktern? Alltså skära bort HELA? Jag har just nu fått bort allt trä så de är bara glasfibern som är kvar och den ska slipas ner helt och där ska det komma en ny skiva, mest troligen Divinycell. På bilden här kan man se spår av lite plyfa som sitter kvar men förövrigt är det plast där bara.

                      utveckla gärna
                      Träet fortsätter över hela akterspegeln utöver vad du tagit bort och är vad som ger aktern styrkan för att klara påfrestningarna från motorn. Det är en sandwichkonstruktion och är träet vått och murket så försvinner styrkan och motorn knäcker akterspegeln. Är det inte så och din akter av något skäl bara är glasfiber så är det ingen fara. Så bygger man normalt inte dock så var helt säker på det innan du kör vidare.

                      Visst kan man "köra på" och hoppas att det håller men krafterna av motorn som inte tas upp av frisk plywood sprids bara vidare och i skarven mellan starkt och svagt (hela vägen ut till hörnet om allt är ruttet) får du en brottsanvisning och sprickor. En i vår båtklubb hade det och jag påpekade att hans akter troligen var murken. Ett tag senare knäckte han aktern och fick byta hela aktern inkl plasten. Nu är din båt mindre och materials styrka ökar ofta oproportionerligt mycket vid nedskalning men ska du lägga allt det jobb som behövs på den båten så hade jag lagt det på ett friskare objekt.

                      Här är hur du fixar aktern (notera träets färg på filmen och jämför med ditt)

                      https://youtu.be/jUxeTQ325U0

                      Här är hur du fixar hålen. (överlag den bästa kanalen för glasfiberbåtar så titta på resten av hans filmer för att lära dig övrigt kring att fixa båten) du gör detta fast från båda sidorna.

                      https://youtu.be/4XoeGV2KhGc

                      Sen gör som du vill såklart men ett bra grundobjekt kommer vara billigare och snabbare att fixa till totalt sett än något man väljer för att det var gratis/riktigt billigt vilket jag gissar att denna båt var. Jag vet för jag har två renoveringar bakom mig varav den ena tog flera tusen timmar (dock gjorde vi den båten till utställningsskick).

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      269 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X