Bygger min första fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygger min första fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bygger min första fiskebåt

    Hej,


    Jag har precis påbörjat ombyggnationen av min båt och tänkte både dokumentera mitt bygge samt inkassera tips från er mer erfarna båtbyggare.

    jag har tänkt att bygga ett kastdäck fram som kanske ska vara aningen lägre än traditionella byggen då jag har barn som kommer fiska med mig så jag spar gärna lite reling, bak har jag tänkt att bygga ett större kastdäck än den bänk som var där från början, tänker ungefär 70-80cm i och då kommer även den nya pulpeten att flyttas fram ca 30-40cm.
    iom att pulpeten flyttas fram något kommer båtens balans att ändras och jag undrar om detta kommer påverka hur båten planar eller blir det lite jämnt ut med tanke på vikten av regelverk etc som kommer bära dom två kastdäcken?

    Här är en grov skiss som jag har gjort över hur jag ungefär skulle vilja att båten ser ut när den är klar.


    Osäker på båtmodellen men den är 420cm lång och 180cm bred.
    Motor: Yamaha 30hk 2takt
    Bifogade filer
    Senast ändrad av mohsone; 2022-09-28, 13:13.

  • #2
    Bilder på utgångsläget
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #3
      Jag började slakta båten idag och stötte på lite(för många) handhavande fel med vinkelslipen. Jag har nu 4 hål i skrovet efter att ha vart lite för oförsiktig Jag tar gärna tips på hur jag bäst lagar dessa hål som syns längst ner bland bilderna.

      Två hål är under vattenlinjen och är ca 3mm breda och 6-9cm långa.
      två mindre likadana hål över vattenlinjen efter kapning av främre durken

      Kör jag bara med glasfibermatta 300 och polyester inifrån först efter att ha slipat fram plasten och tunnat ut kanterna mot hålet och samma sak utifrån med topcoat uppepå eller finns det bättre tillvägagångssätt?
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Det mesta är slipat nu, kvarstår att slipa och få bort den gamla akterspegeln.

        jag är även inne på att därefter slipa ner all färg i båten för att kunna förstärka den genom att plasta hela båten en vända, hjälper det med att köra ett eller två lager med glasfiberväv eller ska man strunta i det och gå över till att bygga upp båten med att regla upp golv osv?
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #5
          Botten på båten gör inget att förstärka upp med några extra lager.
          Kolla också efter gamla lagningar och dylikt som med fördel fixas samtidigt som spåren efter vinkelslipen plastas igen.
          Sidorna på båten behöver inte förstärkas. Tycker man att de känns fladdriga tjänar man mer på att plasta in profiler eller reglar som styvar upp betydligt bättre än bara fler lager plast.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Botten på båten gör inget att förstärka upp med några extra lager.
            Kolla också efter gamla lagningar och dylikt som med fördel fixas samtidigt som spåren efter vinkelslipen plastas igen.
            Sidorna på båten behöver inte förstärkas. Tycker man att de känns fladdriga tjänar man mer på att plasta in profiler eller reglar som styvar upp betydligt bättre än bara fler lager plast.
            Tack för tipset! Jag har hittat en rätt stor lagning i mitten av båten ca 15cm bort från dyvikan som enbart lagats från utsidan, med polyesterspackel eller något liknande, den sticker upp en del men kan jag slipa ner den och plasta över den bara nu bara?

            När det kommer till att förstärka botten, hur mkt ska man plasta upp mot väggarna i samband med det?

            sen undrar jag även hur jag bör göra där torfterna är borttagna, ska man köra med microballonger och polyester för att bygga ut den skillnaden som blivit där?

            kan tillägga att jag just nu planerar på att klä väggarna med matta men det kanske ändrar sig längre fram.

            Kommentera


            • #7
              Bilduppdatering. Slipat fram lite mer kring lagningar och även tagit bort akterspegeln som var helt genomrutten.
              Bifogade filer

              Kommentera


              • #8
                Se till o få tag i en bit divinycell o plasta in till akterspegeln ist för playwood.. Så slipper du röta sen.

                https://sjomanskap.se/glasfiber-plas...sfiberarbeten/

                Lite shyssta förklaringar o annat matnyttigt gällande polyester och epoxy.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Se till o få tag i en bit divinycell o plasta in till akterspegeln ist för playwood.. Så slipper du röta sen.

                  https://sjomanskap.se/glasfiber-plas...sfiberarbeten/

                  Lite shyssta förklaringar o annat matnyttigt gällande polyester och epoxy.
                  Tack för tipset!
                  divinycell var något nytt, hittar dock enbart en negativ tråd om det alternativet:
                  https://www.maringuiden.se/forum/top...l-akterspegel/

                  Hur funkar det med att plasta in marinplyfa bara? Känns som att det iaf borde hålla 10år minst, någon som har erfarenhet av det?

                  Kommentera


                  • #10
                    Det där är inget jag känner igen. När vi använde divnycell till polarens projekt va det vad som rekomenderades av den lokala förmågan kallad "plast Olle" som byggt allt du kan tänka dig i glasfiber då han haft egen firma i mer än min totala livslängd. Och enbart sysslat med glasfiber. Allt från glasfibertankar till båtar och bilkarosser.
                    Dels skulle divnycellen inte suga vatten etc, dels bygger det lite mer än matta och dels skulle det bli styvt o bra som tusan. Vilket det också blev.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 523 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    20 svar
                    1 962 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X