Bygger min första fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygger min första fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Bilduppdatering efter helgens slipning. Man kanske inte behöver slipa ur hela båten men troligen så kommer min OCD inte tillåta något annat
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #22
      Nu har du bara snart det roliga kvar :-)
      Men det är ingen risk att man längtar efter dammet precis.....Letar sig in precis överallt!

      Här kanske du finner lite inspiration när det känns tungt. Ett av mina senaste projekt som jag gissar på är exakt samma båt du bygger på:
      Fiskebröder (fiskebroder.blogspot.com)
      Scrolla ner lite så ser du hur jag byggde min båt.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
        Nu har du bara snart det roliga kvar :-)
        Men det är ingen risk att man längtar efter dammet precis.....Letar sig in precis överallt!

        Här kanske du finner lite inspiration när det känns tungt. Ett av mina senaste projekt som jag gissar på är exakt samma båt du bygger på:
        Fiskebröder (fiskebroder.blogspot.com)
        Scrolla ner lite så ser du hur jag byggde min båt.
        Den hittade jag för flera veckor sen och har redan läst och sett din båt! Kul att det nästan är samma båt och riktigt inspirerande bygge, imponerande att du valde att bygga allt i glasfiber!Är du nöjd med den och vad skulle du gjort annorlunda nu med facit i hand?
        Senast ändrad av mohsone; 2022-10-04, 18:58.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Nu har du bara snart det roliga kvar :-)
          Men det är ingen risk att man längtar efter dammet precis.....Letar sig in precis överallt!

          Här kanske du finner lite inspiration när det känns tungt. Ett av mina senaste projekt som jag gissar på är exakt samma båt du bygger på:
          Fiskebröder (fiskebroder.blogspot.com)
          Scrolla ner lite så ser du hur jag byggde min båt.
          Så jävla överseriöst så det är galet! Helt underbart o se ett plastbåtsbygge utan en massa reglar o grejer : )

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

            Träet fortsätter över hela akterspegeln utöver vad du tagit bort och är vad som ger aktern styrkan för att klara påfrestningarna från motorn. Det är en sandwichkonstruktion och är träet vått och murket så försvinner styrkan och motorn knäcker akterspegeln. Är det inte så och din akter av något skäl bara är glasfiber så är det ingen fara. Så bygger man normalt inte dock så var helt säker på det innan du kör vidare.

            Visst kan man "köra på" och hoppas att det håller men krafterna av motorn som inte tas upp av frisk plywood sprids bara vidare och i skarven mellan starkt och svagt (hela vägen ut till hörnet om allt är ruttet) får du en brottsanvisning och sprickor. En i vår båtklubb hade det och jag påpekade att hans akter troligen var murken. Ett tag senare knäckte han aktern och fick byta hela aktern inkl plasten. Nu är din båt mindre och materials styrka ökar ofta oproportionerligt mycket vid nedskalning men ska du lägga allt det jobb som behövs på den båten så hade jag lagt det på ett friskare objekt.

            Här är hur du fixar aktern (notera träets färg på filmen och jämför med ditt)

            https://youtu.be/jUxeTQ325U0

            Här är hur du fixar hålen. (överlag den bästa kanalen för glasfiberbåtar så titta på resten av hans filmer för att lära dig övrigt kring att fixa båten) du gör detta fast från båda sidorna.

            https://youtu.be/4XoeGV2KhGc

            Sen gör som du vill såklart men ett bra grundobjekt kommer vara billigare och snabbare att fixa till totalt sett än något man väljer för att det var gratis/riktigt billigt vilket jag gissar att denna båt var. Jag vet för jag har två renoveringar bakom mig varav den ena tog flera tusen timmar (dock gjorde vi den båten till utställningsskick).
            Nu såg jag klippet där han byter aktern och förstår varför du menar att det skulle vart enklare att skrota objektet och satsa på något nytt. I klippet har han en helt annan typ av båt med dubbelskrov och min båt är enkelskrov och den träbiten du såg på bilden är all trä som fanns i aktern. Så för min del kommer det bara att vara att ersätta den med en ny skiva nu efter förstärkning av befintlig plast så kommer den nog att hålla då jag kommer köra med samma motor som båten fram till nu klarat med en genomrutten akterspegel.
            Senast ändrad av mohsone; 2022-10-04, 21:08.

            Kommentera


            • #26
              En fundering, nu när jag ska börja plasta för att förstärka akterspegeln innan plyfa ska på så har jag märkt att den inte är riktigt slät efter vinkelslipen. Behöver man slipa eller spackla den helt rak eller funkar det att pensla på polyester och sätta på några lager matta iaf?

              Kommentera


              • #27
                Kan man plasta på det här eller behövs det mer underarbete innan?
                esox88
                tre S
                Bifogade filer
                Senast ändrad av mohsone; 2022-10-07, 13:09.

                Kommentera


                • #28
                  Det går absokut att plasta på. Tänk på att tvätta av det riktigt riktigt ordentligt innan bara så du blir av med allt damm o så. Damsuga o sen tvätta.
                  Tvätta gör du med aceton. Vilket du också tvättar verktygen med efter arbetet.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av mohsone Visa inlägg

                    Den hittade jag för flera veckor sen och har redan läst och sett din båt! Kul att det nästan är samma båt och riktigt inspirerande bygge, imponerande att du valde att bygga allt i glasfiber!Är du nöjd med den och vad skulle du gjort annorlunda nu med facit i hand?
                    Det är alltid smådetaljer man vill ändra, flytta eller helt enkelt ta bort. En sportfiskebåt blir ju aldrig helt färdig.....
                    Men sett med facit i hand så skulle jag lagt mer tid på finish. Fick skynda mig på slutet då lokalen jag använde skulle säljas. Hade också gjort aktertoften något större för att enklare få in/ut bensintanken.
                    Gummimattan på durk och kastdäck är egentligen väldigt bra, lättskött och extremt halksäker men den blir skållande varm heta sommardagar.
                    Båten byggdes för att bli en perfekt plattform för vertikalfiske men idag använder jag knappt den metoden då spinnfisket tagit över helt. Därför hade eventuellt aktertoften byggts som ett litet kastdäck istället med andra luckor osv. Men å andra sidan är båten så låg så man fiskar utmärkt stående på durken. Är jag ensam tar jag bort främre stolen och fiskar från kastdäcket fram. Då blir den lilla båten rejält rymlig inuti.

                    I det stora hela är jag grymt nöjd med båten och man blir smått lycklig varje gång man åker ut med den.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

                      Så jävla överseriöst så det är galet! Helt underbart o se ett plastbåtsbygge utan en massa reglar o grejer : )
                      Ja....Det spårar lätt ur lite grann när man bygger.....
                      Bygget var en utmaning som jag gärna ville testa. Ogillar träreglar även om det är ett enkelt och snabbt sätt att bygga på.
                      Det har varit oerhört lärorikt med många timmar "gör om å gör rätt". Många försök som helt enkelt fått skrotas. Men idag är jag otroligt nöjd över att faktiskt fått ihop båten och att den funkar i stort sett som jag tänkt mig.

                      Båtprojekt är kul och man börjar fundera lite på nästa. En Tig-svets är inköpt och övning pågår i konsten att svetsa med den.
                      Japp, nästa projekt blir nog en aluminiumbåt....

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 405 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      15 svar
                      1 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 130 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X