Bygger min första fiskebåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygger min första fiskebåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

    Ja....Det spårar lätt ur lite grann när man bygger.....
    Bygget var en utmaning som jag gärna ville testa. Ogillar träreglar även om det är ett enkelt och snabbt sätt att bygga på.
    Det har varit oerhört lärorikt med många timmar "gör om å gör rätt". Många försök som helt enkelt fått skrotas. Men idag är jag otroligt nöjd över att faktiskt fått ihop båten och att den funkar i stort sett som jag tänkt mig.

    Båtprojekt är kul och man börjar fundera lite på nästa. En Tig-svets är inköpt och övning pågår i konsten att svetsa med den.
    Japp, nästa projekt blir nog en aluminiumbåt....
    Jag kan absolut tänka mig att man blir sugen på fler projekt när man väl gjort ett och kört sig konceptet. Vad tror du om storleken på bakre kastdäcket, hur långt fram kan man flytta fram pulpeten och fortfarande få en bra balans i båten? Just nu har jag tänkt att flytta fram pulpeten ca 30-40cm för att att kunna få till ett bra kastdäck bak. Funkar det i en sån båt tro?

    Kommentera


    • #32
      30 cm borde inte spela någon större roll kan jag tycka.
      Fiskade en halv säsong med båten innan bygget började och stod då en del på mittoften och fiskade utan problem så den är skapligt stabil även midskepps.

      Balans i en båt går många gånger att kompensera/ändra med placering av tank och batterier osv.
      Men man bör dock se upp med att flytta för mycket vikt framåt. Dessa båtar har en ganska vass bottenvinkel fram och med mycket vikt på ena sidan båten långt fram kan man få problem med att båten vill skära i sjön.
      Båten liksom "biter" sig fast i sjön och lutar kraftigt åt den sidan vikten finns oavsett fart.

      Farsan köpte en Crestliner för några år sen där pulpeten är monterad ovanpå kastdäcket fram. Alltså väldigt långt fram för den här typen av båtar.
      Den båten var hopplös att köra full fart med då den bet sig fast ordentligt i vågorna. Det lustiga var att om en person till satt bredvid blev båten ännu värre. Satt den andra personen däremot längre bak gick det bra.
      Vi har fortfarande kvar båten i familjen men numer funkar den betydligt bättre då vi flyttat batterier och lite annat.

      Men åter till ditt bygge.
      Jag tror att du lugnt kan montera pulpeten fram till ca mitten på båten. Men inte längre fram än så.
      Sen beror det ju givetvis hur mycket övrigt som ska byggas i båten. Vilka material man använder och hur viktfördelningen blir efter det.

      Kommentera


      • #33
        Ett omständigt sätt att fixa viktfördelningen på kan vara att lägga i båten när du lagat hålen i skrovet. Lägga ut vikter som representerat material osv där du kommer placera de olika prylarna.
        Så kan du få en känsla för om du är på rätt spår.
        Men det är som sagt lite bökigt. Fast kan ju vara värt det ist för o få en fin båt som går som skit i vattnet.

        Kommentera


        • #34
          Btw.. Vet inte om du stagat upp skrovet nu när du kapat ur allt..
          Vissa båtar blir jäkligt sladdriga när allt är utkapat och kan vrida sig lite.. Sen byggs det inredning o grejer utan att man tänker på det.. Så står man där med ett vridet skrov i på en fin båt i slutändan..

          Vet inte hur känsligt ditt skrov är.. Men det kan säkert tre S svara på.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Btw.. Vet inte om du stagat upp skrovet nu när du kapat ur allt..
            Vissa båtar blir jäkligt sladdriga när allt är utkapat och kan vrida sig lite.. Sen byggs det inredning o grejer utan att man tänker på det.. Så står man där med ett vridet skrov i på en fin båt i slutändan..

            Vet inte hur känsligt ditt skrov är.. Men det kan säkert tre S svara på.
            Hur menar du med stagat upp? Den känns väldigt sladdrig som du säger nu har jag märkt när jag går i den med mina 110kg nu när det står på trailer. Tanken är att plasta på två lager 450g för att förstärka upp hela botten och dom delar där torfterna satt innan reglar osv kommer på plats.

            Kommentera


            • #36
              Det är friborden som med fördel kan stagas upp.
              Risken är annars att de tappar formen och lutar mer utåt och även olika mycket. Här märker man hur otroligt viktig mittoften är i en båt när det gäller stadga.

              Det bästa hade kanske varit att spara mittoften till sist i ett sådant här omfattande bygge men samtidigt är det skönt att börja med ett rent skrov.
              Jag monterade 3 brädor tvärs över min båt under byggets gång för att stabilisera skrovet. Visst blev de i vägen litegrann men de funkade väldigt bra som avställningsyta också.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                Det är friborden som med fördel kan stagas upp.
                Risken är annars att de tappar formen och lutar mer utåt och även olika mycket. Här märker man hur otroligt viktig mittoften är i en båt när det gäller stadga.

                Det bästa hade kanske varit att spara mittoften till sist i ett sådant här omfattande bygge men samtidigt är det skönt att börja med ett rent skrov.
                Jag monterade 3 brädor tvärs över min båt under byggets gång för att stabilisera skrovet. Visst blev de i vägen litegrann men de funkade väldigt bra som avställningsyta också.
                Alltså att jag kan dra ihop den med brädor eller 2 spännband innan jag limmar på golvbalkarna och även för senare moment när reglar för kastdäcket limmas på plats? Då får jag ihop båten lite mer. Jag har tänkt att limma och plasta ihop allt mot skrovet så där kommer den annars att stagas upp för att inte bli sladdrig i den bemärkelsen.

                Kommentera


                • #38
                  Exakt så ja.
                  Då riskerar du inte att båten tappar formen, speciellt när du kliver i eller ur båten då man gärna tar stöd av ena fribordet.

                  Kommentera


                  • #39
                    Snart blir det liv i tråden igen då vi verkar ha hittat en lokal där jag kan jobba vidare med båten i!

                    En fundering som dykt upp:
                    Hur bygger man bäst ”vattentäta” stuvfack med avrinning på bästa sätt? Posta gärna bilder på era och andra smarta lösningar som ni vet

                    Kommentera


                    • #40
                      Nu är bygger igång igen!

                      Har hunnit skära ut och dragit på ett lager polyester på akterspegelns bitar som jag hade material till, kommer tillkomma ytterligare en skiva till akterspegelns insida och även en till utsidan.
                      Akterspegeln har tidigare bestått av enbart förstärkning i mitten men kommer nu ett få en skiva över hela brädden, ytterligare en som täcker 60% av bredden och upp till kanten samt en till bit uppepå den.

                      Hålen som uppstod vid kapningen har även slipats upp och kommer lagas inom kort.
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      26 svar
                      13 527 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Klant84
                      av Klant84
                       
                      Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                      20 svar
                      1 967 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                      2 svar
                      280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Old Firehand  
                      Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                      34 svar
                      4 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                      2 svar
                      344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Eino
                      av Eino
                       
                      Arbetar...
                      X