Behöver råd med båtbyte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver råd med båtbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver råd med båtbyte

    Hej! Jag kommer behöva byta båt delvis pga familjen växer (barn på 2,9,11 år) och delvis för att kunna njuta båtlivet (bad och lek för barnen) med hela familjen. Idag har jag en Buster (modellen heter också Buster) på 4,2m med en 20hk Honda i garaget på trailern och vill fortsätta ha den så med nya båten. Det leder till begränsningar vad det gäller storlek på båten. Garaget är 5,8m lång och ingången (carport) 1,97cm hög.
    Jag funderar på en Linder Arkip 460 (osäker om jag får in i garaget, håller på att kolla upp det) men undrar vad har jag för alternativer som får plats och kan användas för utflykter/lek och fiske också?
    Bor i Gävle och tänker använda båten i sjöarna/Dalälven omkring, sällan i Östersjön.

  • #2
    Båten jag har idag

    Kommentera


    • #3
      Arkip är ett väldigt bra alternativ. Borde inte vara något problem att få in. Jag har min catch i ett standard garage från tidigt 80tal och de är inte stora. Catch är 451 och arkip är 460. Möjligen att du får vrida ekipaget lite?

      Kommentera


      • #4
        En kajak till vardera unge... ;-)

        Det är aldrig kul med för små garage och ska man ändå bygga ut så är det lika bra att bygga ut lite extra så man verkligen får plats med det man har behov av.

        Kommentera


        • #5
          Arkip eller Buster m1/m2 funkar nog båda är väl dragstången på trailern som styr totallängden på ekipaget om det är garaget som bestämmer .
          har samma bekymmer som du med storlek på båt och en unge till som ska få plats plus att två av barnen är med på fiske så jag har sagt inte under fem meter helst

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
            Arkip eller Buster m1/m2 funkar nog båda är väl dragstången på trailern som styr totallängden på ekipaget om det är garaget som bestämmer .
            har samma bekymmer som du med storlek på båt och en unge till som ska få plats plus att två av barnen är med på fiske så jag har sagt inte under fem meter helst
            5m tror jag inte det funkar hos mig Eller? Vilken båt har du tänkt dig? Buster M1/M2 verkar lite längre på 4,86m och tål Max 40hk men annars vet du skillnad på de?

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg

              5m tror jag inte det funkar hos mig Eller? Vilken båt har du tänkt dig? Buster M1/M2 verkar lite längre på 4,86m och tål Max 40hk men annars vet du skillnad på de?
              Blir en kompromiss för mig också , varit inne på en begagnad Buster l , silver hawk , arkip eller alumacraft escape 165

              letar inte nytt och för fiske är alumacraften bäst men man får transportera familjen på kastdäcket vid badresor (får kalla det soldäck)
              är mer inne på arkip än Buster men dålig koll på jämförelse mellan arkip har spöfack osv men det som gör att jag siktar på en Buster l mer är att sjögång i insjön vi fiskar mest i avbrutit fisket många gånger i år så jag vill upp i fem meter eller längre

              Kommentera


              • #8
                I en Escape 165 sitter man väl lika säkert som en Arkip? Nån kör, nån sitter i stol/ar bredvid och resten längs sidan eller på mitten med fötterna på golvet? Escape kan ju utrustas med extra grabbhandtag på rätt ställen. Verkligen bra fiskebåt med massor av förvaringsutrymmen och "lagom" högt kastdäck.

                Kommentera


                • #9
                  Det är inte så svårt att bygga ut ett och höja taket på ett garage bara riva och bygga på så det passar, det viktig är ju att det blir en bra båt till familjen!

                  Kommentera


                  • #10
                    En riktigt bred båt kanske? Frågan är ju om det går att få tag i här i Sverige.

                    Click image for larger version

Name:	Double-wide-Jon-boat-anchored.jpg
Views:	432
Size:	98,2 KB
ID:	2614268

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    26 svar
                    13 405 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Klant84
                    av Klant84
                     
                    Startad av Kavlingedude, 2021-09-12, 17:59
                    15 svar
                    1 359 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nila
                    av Nila
                     
                    Startad av Marcus182, 2022-10-04, 14:49
                    2 svar
                    269 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av Reekie, 2022-12-05, 20:14
                    34 svar
                    4 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Mastoman, 2023-03-11, 11:40
                    2 svar
                    327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eino
                    av Eino
                     
                    Arbetar...
                    X